Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka gelé i saftmajan.  (läst 3148 gånger)

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Koka gelé i saftmajan.
« skrivet: 08 jul-21 kl 16:39 »
Jag har lite bry att få till min gelé..
Och måste jag verkligen koka ner sockret i efterhand?
Jag har förlagt min originalbrochyr som fanns till min saftmaja, så kanske någon kan fota av och skicka till mig så att jag inte fastnar nu mitt i bärplockar tider.
 Kokte en massa röda vinbär igår men det vill inte stelna ens efter omkok och en hel flaska pektin på 3 l bär. Den är rinnig.
Men ändå tjockare än saft.
Provar idag på knappt mogna svarta och hoppas på bättre resultat.
Den akuta frågan är förutom allt annat; ska man alltid fylla behållaren till nitarna med vatten och är det ens möjligt att få gelen klar utan att koka en till gång med socker. Skulle va smidigt att göra allt i ett ju. ???
Lisa

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Koka gelé i saftmajan.
« Svar #1 skrivet: 08 jul-21 kl 21:36 »
Har inte provat att koka gelé i saftmajan, men nu blir jag sugen på att prova. Vet inte om jag har någon bruksanvisning kvar, om jag hittar den så återkommer jag. Förhoppningsvis är det någon annan som har.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
kaninohöns, Hans Hultén, Sjul, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser