Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara glöden över natt - hur?  (läst 12859 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
Bevara glöden över natt - hur?
« skrivet: 18 feb-21 kl 07:43 »
Bor ju "modernt" just nu, med modern braskamin som jag eldar frisk med. Gör ett ilägg när jag lägger mig, sen ett nytt direkt på morgonen. Och sen matar jag elden lite nu och då under dan när jag är hemma.

Anyhoo, det händer ibland på morgonen att det går att kratsa fram glöd ur askan och blåsa igång en ny eld på. Jag skulle vilja få nån slags rutin på att kunna bevara glöden över natt.

Idag är jag lat: tänder med "fossil" tändpåse och fossil gas. Skulle vara trevligt att minska ner det. Dessutom kostar de där påsarna 70 öre per tändning tror jag. Spott i havet men på en livstid.....

Har en plåthink med aska stående vid kaminen. Gräva en grop i den och sleva ur lite glödande kol och gräva ner där i mitten? Kanske ett lock skulle vara bra för att begränsa syretillgången, men det har jag inte. Eller köpa nån mellanstor färghink med lock som man kan sätta på?

Eller slår det mig nu, fylla en sån hink med sand och göra samma?
Färre prylar och måsten tack

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-21 kl 08:53 »
Ingen glöd utanför kaminen. Det kan sluta illa.

Vill du byta ut tändpåsarna kan du dra av näver från vedträna, förutsatt att du eldar björk såklart, och tända på en remsa eller två. Ovanpå dem lägger du några stickor som du yxat ur en lämplig träbit. Jag tycker bäst om barrträ för det är lätt att hugga stickor i och tar sig lätt så jag gör stickor av brädstumpar som blivit över.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-21 kl 08:57 »
För att behålla glöd hela natten är det ett par stora, grova klabbar som gäller innan man lägger sig, och draget nästan stängt. Sedan kan de ligga och pyra i många timmar. Men det är inte bra för miljön och inte för skorstenen heller. Alternativet är att gå upp på natten och lägga i en gång till, man brukar ju ändå oftast vakna till någon gång. Så gjorde folk i gamla tider, man sov i två omgångar och var vaken ett par timmar mitt på natten då man ordnade med bland annat elden om det var vinter.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-21 kl 09:06 »
Ska man få glöden att överleva natten i en kamin så gäller det att elda med något träslag som har egenskapen att kunna lämna en långlivad glödbädd, t ex vide. Och att stänga både primär- och sekundärluft så mycket som möjligt då brasan har brunnit ut, så att inte glöden har onödigt mycket syretillförsel. Det kan nog också fungera att täcka den med aska inne i kaminen. Tänk på att glöden utvecklar koloxid, skorstensspjället får INTE stängas. Det är också högst olämpligt och ohälsosamt att ha glöden i boningsrum utanför kaminen. 

Om man, som fåret nämner, ska lägga in grova klabbar som ska pyra länge, så bör de vara av träslag som inte ger så mycket tjära. Alltså INTE björk eller barrträ.  Förmodligen skulle t ex rönn, al, sälg eller diverse fruktträd vara bättre ur den synpunkten.

Då är det nog bättre att satsa på en rationell och billig metod för nytändning, och att hålla sig med lätt-tänd ved att tända med (kanske ett litet parti på sidan om den ved man använder när brasan väl är igång).
Jag brukar precis som Svart spänta upp stickor av brädstumpar (just nu gamla panelbrädor och en sängbotten).  Har inte så god tillgång på lös näver, så det vanliga är att lägga ett lager av vilka vedträn som helst i botten av kaminen, sen mitt ovanpå några hopknycklade tidningspapper och småstickor, runt omkring dem något lättantänt (t ex vedträn med mycket utstående stickor från klyvningen, halvkluvna vedträn, tjäraktiga bitar barrved, mycket torra och lätta ev halvruttna pinnar av vilket träslag som helst).   När tändbrasan har tagit sig, lägger jag in några trän till omkring, kanske inte rakt ovanpå den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-21 kl 09:20 »
Om man askar ur dåligt längst in och så lägger en grov bit, helst av tät ved, där. Lite nedbäddning är bra, en grop. Då har man glöd kvar i askan på morgonen.

Men det går ju snabbt att tända igen om man bara tänkt kvällen innan. Här i huset gör vi olika, och det är också olika vem som går upp först, men nästan alltid jag som lägger mig sist. Så ett tag för några år sedan hade jag så mycket stickor att jag tog in och eldade upp dem påsvis för att bli av med dem. När då frun sett en hel påse med vad hon tyckte var tändved dagen innan, och så var det borta på morgonen när hon var först uppe, lät det som om jag eldat upp sista paketet cigaretter för en rökare ;D

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-21 kl 09:36 »
Hör vad ni säger. Och det finns ju inget skäl att krångla till saker såklart. Tänker bara om man vill vara förberedd på en vardag utan bekvämligheter som tidningspapper, tändblock och tändstickor.

Allt var inte bättre förr, men googling ger att man verkade använda metoder som fyrfat och fyrask, dvs utanför eldstaden. Glödgrop är väl bäst men svårt i en vedspis.

Jaja, får väl hitta mig en bit flinta och tändstål  :)
Färre prylar och måsten tack

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-21 kl 11:16 »
Jag brukar ha lite smalare vedträn och kvistar i ugnen vid sista eldning på natten. På morgonen är de extra torra och tar eld direkt, behöver bara en liten pappersbit. De är så torra att till och med eldstål glöden kan räcka till.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-21 kl 11:46 »
Egengjorda tändkuber,
Samla tallkottar i sommar, spara alla stumpar och rester av värmeljus. Smält det och blanda med kottarna. Blir perfekt att tända med!
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-21 kl 12:26 »
Åter igen.
Förberededa sig är alternativet.
1) skaffa kunskaper
2) skaffa utrustning. I detta fallet tändstål eller motsvarande.
3) det finns massor av saker som är perfekta att använda för att få fyr. Fnöske, näver, stålull osv osv. Se punkt 1 ch fyll på kunskaper.
4) den viktigaste!
 Öva, öva, öva, öva.
För att det är det enda sättet att kunna göra saker och ting på enklast och smifigaste sätt.

Vi har näver som regel till att tända med.
Men det finns hushållspapper och olja.
Jag gör tändblock av ljusstumpar som jag smälter och blandar med linolja.
Sedan dränker jag äggkartonger i detta och har i torrt sågspån eller spån från vedhanteringen.
Stor fördel med detta är att det blir väldigt okänsligt för vatten.
Vi har oftast tändstickor att tända med, men det finns även tändstål och jag använder det minst 1 gång i veckan för övningen skull.

Att lalla runt med att spara glöder...  nä.
Tända med glöd som råkar finnas kvar, jo det händer om jag är först uppe på morron, men aktivt spara på glöd är inte lönt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-21 kl 12:37 »
Varför vill man ha glödande/brinnande saker när man sover?
Tänk om något går fel.
Jag eldar bara på morgonen och en bit in på dagen, så allt är släkt och pannan tömd när det är läggdags.
Jag är lat och har sprit i en flaska och sprutar på lite, då tar det sig bra och fort när man ska tända.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #10 skrivet: 18 feb-21 kl 12:42 »
Det kallnar under natten om man eldar i kamin, och det finns brandvarnare om man har kass eldstad.

Sprit är smidigt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #11 skrivet: 18 feb-21 kl 13:03 »
Biltemas tändvätska är bra, även kallad Stockholmsnäver  ;D  En flaska räcker väldigt länge, man använder ju bara en liten skvätt varje gång.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #12 skrivet: 18 feb-21 kl 13:56 »
Nu vet jag inte vilka förutsättningar som finns, men jag brukade ta äggkartonger och göra varje fack till var sin tändboll med lite sågspån/kutterspån/hyvelspån tillsammans med lite stearinrester och inlindat i dubbla lager med reklamtidningar.
Dock viktigt med rätt sorts tidningspapper, här funkade ica maxi och stora coops, men inte hemköps tex.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #13 skrivet: 18 feb-21 kl 14:06 »
I Norge har dom elektrisk tändanordning i dom flesta vedkaminer. Kanske något för oss också? Själv använder jag näver pluss en näve bottenbös från vedbod eller vedlåda. Ska jag fylla på och har lite glöd kvar, så blir det en näve bös och sen vedträna på det brukar alltid fungera. (Bös=stickor och smul)

Att tända i spisen med tändvätska är inte lämpligt. Om det finns glöd eller spisen är varm rent livsfarligt.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #14 skrivet: 18 feb-21 kl 14:08 »
Jag kommer ihåg farsan brukade använda mink och rävfett som han fick av farmare att starta pannan med (har sen bytt till LLVP och kontura kamin). Det brann som satan sade han.

Jag har en fritös och skapar även mycket sågspån så jag vill kombinera detta på något vis. Annars nyckeln att man alltid har ett förråd med späntved till hands.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #15 skrivet: 18 feb-21 kl 14:50 »
Det kallnar under natten om man eldar i kamin, och det finns brandvarnare om man har kass eldstad.

Sprit är smidigt.

När brandvarnaren tjuter, så har de gått åt helvete och riktigt åt helvete om det blir soteld i skorsten.
Känns säkrare att ha koll än hälsa på John Blund när det brinner och glöder.
Håller inte huset värmen hyfsat över natten, bör man nog göra något åt det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #16 skrivet: 18 feb-21 kl 14:55 »
I Norge har dom elektrisk tändanordning i dom flesta vedkaminer. Kanske något för oss också? Själv använder jag näver pluss en näve bottenbös från vedbod eller vedlåda. Ska jag fylla på och har lite glöd kvar, så blir det en näve bös och sen vedträna på det brukar alltid fungera. (Bös=stickor och smul)

Att tända i spisen med tändvätska är inte lämpligt. Om det finns glöd eller spisen är varm rent livsfarligt.

Köp Dollarstores tändvätska, den funkar utmärkt att släcka elden med.
Har testat när låset till bilen frusit ihop, hällde på lite och försökte fjutta på men det bara slockna när man spruta på mer.
Med sprit så funka det bra.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #17 skrivet: 18 feb-21 kl 15:13 »
Likaså billig träolja från ÖoB.  En burk gick sönder i garaget och jag torkade upp träoljan med gamla tidningar. Skulle elda upp dem sedan (hellre än att de skulle ligga och självantända), men de var totalt obrännbara. Jag misstänker att det var mest vatten i den där träoljan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #18 skrivet: 18 feb-21 kl 20:37 »
När brandvarnaren tjuter, så har de gått åt helvete och riktigt åt helvete om det blir soteld i skorsten.


Här tjuter brandvarnarna bara det kommer lite rök i rummet. Soteld som är någon fara med skall man se till att det inte blir, antingen genom att sota eller göra en kontrollerad avbränning (liten soteld). Och så skall man elda så det inte blir tjockt av tjära i skorstenen.

Det går inte bra att tända tändvätska eller diesel på en plåt som är kall, även om den är helt vattenfri.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #19 skrivet: 18 feb-21 kl 22:03 »
När jag kör den hydrauliska vedklyven brukar det bildas drivor av småbitar, stickor och bark. Dessa samlar jag i pappkartonger och nyttjar till att tända i. Funkar klockrent.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bustera, Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser