Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme för surdeg  (läst 2298 gånger)

Allan Fagerlund

  • Inlägg: 1
Värme för surdeg
« skrivet: 02 maj-20 kl 02:50 »
I en vanlig lägenhet brukar det i regel vara bra svalt för surdeg. Jag har prövat med en gammal kylväska i frigolit och i den jämte degbunken ett par petflaskor med bra varmt vatten. Det har fungerar hyggligt men finns det någon som har bättre förslag. Att ställa bunken ovanför skåp och dylikt låter sig inte göras hos oss eftersom i stort sett alla skåp sträcker sig ända till taket. Tackar för tips!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värme för surdeg
« Svar #1 skrivet: 02 maj-20 kl 10:54 »
Inga element som är i gång?
Ställ den då på fösterbdan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Värme för surdeg
« Svar #2 skrivet: 02 maj-20 kl 12:17 »
Det brukar vara varmt i överskåpet ovanför kylskåpet. Åtminstone om man har ett gammalt ineffektivt kylskåp.

Om spisen har ett värmeskåp under ugnen så går det att utnyttja. Eller också slår du på ugnen och ställer termostaten så lågt som möjligt. Gör ett prov i förväg och kolla med en digitaltermometer med max/min -minne vad den verkligen håller sig mellan för temperaturer.

Har man inglasad balkong brukar det bli varmt där soliga dagar, även om utetemperaturen är låg.

En gammaldags metod var att kliva upp tidigt på morgonen och göra i ordning degen, sen bädda ner degbunken i sängvärmen hos någon sjusovare som tänker ligga och dra sig ett par timmar till.

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Värme för surdeg
« Svar #3 skrivet: 03 maj-20 kl 09:33 »
Ibland tar jag och ställer degen på en värmematta som egentligen är till för att ge en stabil värme vid odling. Eller om du har en spis med plattor. När den har använts och är lagom varm igen ställ bunken på plattan.

Det går ju också att vattnet som tillsätts är runt 35-40 grader.

Eller helt enkelt bara låta det ta längre tid.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Värme för surdeg
« Svar #4 skrivet: 06 maj-20 kl 19:53 »
Jag ska testa att använda hönsens vattenvärmare till en surdeg. Den har termostat.

Tp111

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
SV: Värme för surdeg
« Svar #5 skrivet: 12 feb-22 kl 12:40 »
I vilka temperatur bör surdegen stå i när den ska aktiveras och vilka temperaturer får den absolut inte gå över eller under? Min står nära ett element och där skiftar temperaturen en del under ett dygn 19-23 grader typ.
« Senast ändrad: 12 feb-22 kl 14:01 av Tp111 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser