Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ändra en faktura.  (läst 1561 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
Att ändra en faktura.
« skrivet: 01 okt-19 kl 11:16 »
Hej!
Jag betalar  mina reguljära räkningar via elektronisk faktura; man slipper ju papper, och jag fann det vara bekvämt när jag vistades utomlands, på det att räkningarna icke skulle  staaaaplas  hemma. Jag hade, när jag hade pappersfaktura, skaffat vanan att betala en krona extra på en viss faktura, och detta av ett visst skäl. Nu undrar jag om detta ”ställde till”  det litet extra för den som hade hand om och noterade att fakturan betalats? När nästa räkning kom hade jag alltit 1 krona tillgodo. Nu är ju summan fast på den elektroniska fakturan, men detta hindrar väl inte att jag betalar den separat? Detta gör jag ju med andra fakturor som inte når mig elektroniskt, till exempel vid inköp av böcker, et cetera. Hur som helst kommer jag att testa detta, och återigen ändra den faktura jag tidigare ändrade!Men just detta att få veta om den "ställde till det" (fordrade extra arbete)  för den som skulle hantera den, (hemkommunen), är det viktigaste! Tack för att ni ställer er kompetens till förfogande.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #1 skrivet: 01 okt-19 kl 11:43 »
Att du ändrar fakturan, och betalar mer än vad som står i faktura beloppet, kostar mottagaren väldigt mycket.

En icke-ändrad faktura, tas in direkt i det datoriserade bokföringssystemet, medan en en ändrad faktura måste tas ut för särskild manuell behandling. Det kan alltså ta åtskilliga arbetstimmar att hantera den där enda kronan.

Så vill du orsaka extra jobb och särskild manuell hantering, och extra kostnader på ekonomikontoret, så betalar du ett annat belopp som t.ex. 1 krona extra, än det förtryckta.

Dessutom så kan du inte ändra alltid ändra ett belopp bara sådär på en räkning med OCR-nummer. Vissa bankgiro/postgiro med OCR-nummer kan man ändra belopp på, men på andra så bildar beloppet + OCR-numret en checksumma, så det går inte att registrera annat än korrekt belopp.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #2 skrivet: 01 okt-19 kl 11:53 »
"skogaliten!"
Tack!
Jag kommer att testa detta! Jag anser mig ha moralisk anledning att göra så på grund av en viss behandling i ett visst ärende. Man har emellertid inte från kommunalt håll undrat VARFÖR jag ger  en krona extra.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #3 skrivet: 01 okt-19 kl 14:11 »
"skogaliten!"
Tack!
Jag kommer att testa detta! Jag anser mig ha moralisk anledning att göra så på grund av en viss behandling i ett visst ärende. Man har emellertid inte från kommunalt håll undrat VARFÖR jag ger  en krona extra.
Hälsningar!
G S

Men borde du inte berätta om/klaga på/offentliggöra det det som gör att du vill jäklas med kommunen?

I synnerhet om det är flera som drabbas av samma oförrätt?

Det finns ju många sätt att göra något åt det som gör att man är missnöjd: t.ex. skriva insändare till lokaltidningen, kontakta SVT:s regionala nyheter eller lokalradion, skriva medborgarförslag till kommunfullmäktige, gå med i (minst dåliga) politiska parti och engagera sig i kommunalpolitiken eller skriva brev till berört kommunalråd.

Att hålla på och hälla grus i det kommunala maskineriet sådär i största allmänhet utan att ens meddela varför, är ju inte så särskilt konstruktivt, och löser inga framtida problem, utan orsakar mest kostnader och irritation på ekonomikontoret, som kanske inte ens är "skyldiga" till det som stör dig?

Dessutom får alla boende i kommunen indirekt dela på kostnaden för att du häller grus i maskineriet. I slutändan så går det ut över "vård-skola-omsorg" och extra kostnader på ekonomikontoret kan innebära att det t.ex. blir sämre mat hemtjänsten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #4 skrivet: 01 okt-19 kl 16:02 »
jag är själv kommunalpolitiker och ser med fasa på att utgifter tycks växa okontrollerat. Det behövs alltså mer pengar hela tiden.
denna krona kostar förmodligen många hundralappar att kolla. ekonomikontoret gör alltså av med mer pengar än nödvändigt. samtidigt saknas platser inom äldreomsorgen pga pengabrist. skolan saknar lärare och lokaler, alla kommuner behöver investera i t.ex reningsverk,avlopp m.m men det saknas pengar. Så bra jobbat gröfre slissing,det är folk som du som orsakar skattehöjningar som drabbar särskilt låginkomsttagare värst.  Har du problem med någon på kommunen finns det regler för hur det hanteras. i värsta fall får du ta hjälp av någon med klagomålet. 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #5 skrivet: 01 okt-19 kl 21:56 »
Tack, mina vänner!
Det ni skriver låter tänkvärt, men jag funderar på varför kommunen inte hör aaav sig, eftersom det tycks kosta en del penningar att rätta till min fakturainbetalning! Jag har inte tänkt på att det kanske blir MYCKET dyrare. Men att testa ytterligare EN gång vill jag/kommer jag att göra. Min extrakrona var från begynnelsen en gåva; det var kommunen som sände slanten tillbaka.Min mening var alls icke att lura kommunen på penningar; min avsikt var att skänka en krona extra till en kommun som har det så dåligt ställt att den måste ta betalt för ICKE beställt och ICKE utfört arbete.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #6 skrivet: 02 okt-19 kl 16:18 »
jag är själv kommunalpolitiker och ser med fasa på att utgifter tycks växa okontrollerat. Det behövs alltså mer pengar hela tiden.
denna krona kostar förmodligen många hundralappar att kolla. ekonomikontoret gör alltså av med mer pengar än nödvändigt. samtidigt saknas platser inom äldreomsorgen pga pengabrist. skolan saknar lärare och lokaler, alla kommuner behöver investera i t.ex reningsverk,avlopp m.m men det saknas pengar. Så bra jobbat gröfre slissing,det är folk som du som orsakar skattehöjningar som drabbar särskilt låginkomsttagare värst.  Har du problem med någon på kommunen finns det regler för hur det hanteras. i värsta fall får du ta hjälp av någon med klagomålet.

Vi betalar inte för lite i skatt, pengarna används fel och det är inte dom där stackars hundralapparna någon enstaka rättshaverist skapar som vi pratar om. I min egen kommun betalar jag personligen över 1.000kr i månaden i skatt för en stor nyskapad utgiftspost som jag inte känner med mig att jag röstade för. Det är mer än vad jag betalar för hela gymnasieskolan, den kostar mig ca 950kr/månad. Detta gäller kommunen jag bor i.

Det här med att skära i äldrevården är politiker som du helt ansvarig för. Det är fruktansvärt vilket lidande sådana som du orsakar våra äldre som förtjänar bättre.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #7 skrivet: 02 okt-19 kl 16:43 »
I min kommun skärs inte,äldrevården går med 20 miljoner back så visst skulle det behövas. Och visst används pengar fel. Men jag sitter i opposition så min politik förs inte. Skyll inte på politiker generellt. se istället vilka som styr och vad de gör. det jag alltid får höra är att NI politiker...  Själva vill de inget göra mer än gnälla. Jag engagerade mig själv i politiken för 6 år sedan då jag tyckte att man gör fel.nu har jag insyn och inser vilket tungrott skepp en kommun är och hur lite en politiker kan göra. det mesta regleras av lagar ,särskilt äldreomsorg och sociala biten. vad är det för skatt du betalar extra för? Och oavsett hur du röstade så är det partierna som styr som bestämmer. Du vet,det här med demokrati och majoritet.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #8 skrivet: 02 okt-19 kl 18:41 »
Vi betalar inte för lite i skatt, pengarna används fel och det är inte dom där stackars hundralapparna någon enstaka rättshaverist skapar som vi pratar om. I min egen kommun betalar jag personligen över 1.000kr i månaden i skatt för en stor nyskapad utgiftspost som jag inte känner med mig att jag röstade för. Det är mer än vad jag betalar för hela gymnasieskolan, den kostar mig ca 950kr/månad. Detta gäller kommunen jag bor i.

Det här med att skära i äldrevården är politiker som du helt ansvarig för. Det är fruktansvärt vilket lidande sådana som du orsakar våra äldre som förtjänar bättre.

Det där med att "jag måste minsann vara med att betala för x som jag inte vill ha" är en typ av  vulgär propaganda, som egentligen är ett angrepp på vår demokrati och vårt öppna samhälle.

Det finns alltid en ruskig massa företeelser inom budgetarna för kommun, landsting (region) och i den statliga budgeten som en individ vid ett visst givet tillfälle inte vill ha, eller inte ser nyttan av.

Det kan gälla vägar, skolor, vård, idrottsanläggningar, inköp av offentlig konst, försvaret, i stort sett allt, som kan inrymmas i det offentliga finns det någon eller några som vill ha eller nyttjar, och så finns det andra som inte vill ha eller inte utnyttjar.

I det demokratiska samhälle som vi byggt upp, så väljer vi representanter via offentliga val, och majoriteten kommer att fatta beslut, å allas våra vägnar.

Det intressanta är att oavsett politisk inriktning, i det här fallet att jämställa med "partitillhörighet", så har man en gemensam vilja att göra det som är bäst får innevånarna. Men i och med ideologisk tillhörighet, så vill man göra lite olika saker, och på lite olika sätt.

Tycker man att politikerna "gör fel saker" och "på fel sätt", så har man i Sverige, möjlighet att rösta på ett annat parti, och det står en också fritt, att gå med i ett parti, för att på det sättet påverka vad som görs och vad som händer.

Inne i partierna, så förekommer det normalt sätt både en "idé-debatt", och diskussioner om "praktiska frågor", även på kommunal nivå.

Ofta måste man som kommunpolitiker kompromissa ganska ordentligt, för att alls kunna "göra något", och mycket styrs av kommunallagen och andra regelverk.

Om du anser att "politiker" är hemska människor, som åsamkar t.ex. äldre lidande, så kanske du själv ska gå med i ett parti med vad du uppfattar som goda intentioner runt äldrevård, för att göra en insats?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Att ändra en faktura.
« Svar #9 skrivet: 03 okt-19 kl 14:52 »
Kan inte annat än hålla med skogaliten. vill man förändra duger det inte med att gnälla. Det gäller att engagera sig i ett parti. endast då kan man få insyn och möjlighet att förändra. Är så trött på folk som förväntar sig att "Någon Annan" skall göra skitjobbet för dem. Jag lägger 20-25 timmar i veckan på kommunpolitiken. Oavlönat,får tom betala i vissa fall. Och så kommer det generella angrepp på politiker,ni drar ner på äldreomsorg,skola m.m . Nej,det är de styrande politikerna som gör det och har ansvaret. Alla politiskt valda har inte beslutandemöjlighet.  Min kommun styrs  av S+C+V,övriga partier får försöka påverka genom motioner. I väntan på nästa val som kanske förändrar maktbalansen. Men visst får en annan skäll av vanliga medborgare som inte förstår hur en kommun styrs och sköts.  bara för att man är kommunpolitiker eller politiker överhuvudtaget betyder inte att man har makten att förändra eller bestämma. ytterst få tycks begripa detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser