Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?  (läst 3380 gånger)

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« skrivet: 04 jul-15 kl 17:33 »
Vi har en 6 år gammal schäfertik som aldrig sett ett får i hela sitt liv. Går det att träna henne att bli vallhund eller är hon för gammal? Hon är väldigt behaglig i temperamentet och har en naturlig nyfikenhet men är också lite lat.
Vad tror ni? Finns det en chans att få henne att lyckas eller ska man skaffa en yngre hund att ha till vallning om vi köper får?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 10:34 »
Att hitta en schäfer som kan valla, är ett alltför osäkert kort... Deras vallningsgener är säkert bortavlade för länge sedan.
När tiken dessutom är 6 år och aldrig har träffat får innan. Nej. Är nog svaret på din fråga.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 20:50 »
Ok, det var väl som jag trodde då :) Hon får fortsätta att vara goshund och så får vi väl se oss om efter någon lämplig vallhund istället! Tack för svaret!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #3 skrivet: 21 jul-15 kl 21:13 »
Kan hon leta efter namngivna föremål?  ("Sök bollen!" - "Sök pinnen!")  Gillar hon fåren?  Är hon snäll mot dem?  I så fall skulle jag absolut försöka lära henne att leta reda på borttappade får och lamm!

  Det blir en bra förövning för er också, för en riktig vallhund, oj oj oj så mycket energi, och vilken FART!!!   :o :o  Då kan det vara skönt att ha provat på utan för stora ambitioner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

edit

  • Inlägg: 60
  • Var sak har sin tid
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-15 kl 14:57 »
Jag har en schäfer som är väldigt vallig, han vallar kattena o barnbarn , och när familjen är ute och går så blir han väldigt orolig om vi inte går tillsammans. så jag tror säkert att din kan valla, du får prova med koppel på först o gå nära fåren o så ha längre rep osv. lycka till
Jaghardetgött!!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-15 kl 17:43 »
Är din hund lydig? Kan du fjärrmanövrera den? Träna den typen av dressyr först och testa sen med får

https://www.youtube.com/watch?v=tKIOYT29y08

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-15 kl 20:36 »
Det går, men är otroligt svårt om den inte har det i sig från början.
Om den är väl dresserad i från början så är det lättare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man träna en 6-årig schäfer att valla?
« Svar #7 skrivet: 16 dec-15 kl 16:21 »
Fin film, Karlsdotter!  Lägg märke till hur lugna alla är, både får, getter, hundar och herde.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser