Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugnspanna efter ett par år...  (läst 23116 gånger)

zxc

  • Inlägg: 3
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #20 skrivet: 25 apr-20 kl 12:24 »
Jo, jag såg det och tänker att personen kanske har avisering på PM så jag har testat där också. :-)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #21 skrivet: 08 sep-20 kl 09:04 »
Kakelugnspanna låter personligen inte som ett vidare lyckat koncept tycker jag.

Ska man magasinera värme för att värma luften/rummet så vanlig eldstad ala kakelugn, gärna modern variant med sekundär rökgasförbränning.

Ska man värma vatten och element, kör på en riktig panna, finns ju väldigt effektiva modeller med omvänd förbränning.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #22 skrivet: 08 sep-20 kl 13:11 »
Jag som har egen erfarenhet tycker konceptet är ganska lyckat, men produkten "kakelugnspannan" är av lägre kvalité än vad jag förväntade mig. Att slippa bygga pannrum var för mig värdefullt.

Bemötandet från tillverkaren och brist på ansvar för vad man sålt får mig att varna för produkten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Österbottningen

  • Inlägg: 1
SV: Kakelugnspanna efter ett par år...
« Svar #23 skrivet: 21 nov-21 kl 18:23 »
Hej och hå
Har eldat i min 850 nu i tre år och hittills är jag jätte nöjd.  :) vi värmer ett sluttningshus på 250m2 inkl. ett garage + bruksvatten. Bruksvattnetn kör jag över i en 200l acku tank. Stenarna i eldstaden byter jag då de faller i bitar, kostnad ca 2,20€/st här i Finland. I källarvåningen, inkl. garaget kör jag vattnet i golvet, lika så i köket, tamburen och wc på våning 1 och i tre sovrum har jag radiatorer/batterier. Har en 9kW elstav i pannan men har ännu inte prövat den. jag eldar på kvällarna och så håller det huset varmt till nästa kväll då jag kommer hem, då har jag kört varmvatten i golvet och radiatorerna från 2h till 6h beroende på hur kalt det är där ute. jag stänger cirkulationspumpen då huset blivit uppvärmt. 

Jag slapp bygga ett pannrum och med 850 så fick vi ett brasrum + en kakelugn i badrummet/spa avdelningen. En av de bästa fördelarna med den här kakelugnen är storleken på vedklabbarna, kör med 60-70cm långa klabbar och grovlek enligt vad som går i en vanlig panna. Hur mycket jag behöver elda per kväll beror ju förståss på hurdan ved jag har, men åtgången har varit ca 25-30m3/år för värmen i huset + bruksvattnet för två vuxna. Då eldar jag med blandved och en stor del flera år gammal ved.

Som sagt så hittills är jag nöjd, bosatt på 63 breddgraden i Finland.  Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser