Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad klo  (läst 933 gånger)

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Skadad klo
« skrivet: 20 jul-21 kl 09:11 »
Hej
Igår lyckades min tupp välta en tung grythyttan stol (uppställd lutande) så han fick den på tån.
Ena klon hänger nu lös och han haltar, står ofta på ett ben och det gör uppenbarligen ont.
Han galer, bevakar sina hönor, lockar på dem, flyger upp och ner från ett bord med foder och sov i natt på sin pinne så han är ju inte svårt skadad men vet ju också att det ska mycket till innan de visar svaghet.
Ett problem är att jag bara haft honom ca 3 månader, han blev ”traumatiserad” vid köpet, rätt brutalt hanterad av säljaren vid infångandet och kom lös i bilen vid hemfärden.
Var extremt rädd för mig i början, jag har sakta men säkert vinnit hans tillit men kan absolut inte ta upp honom. Att ta honom på pinnen på kvällen känns som sista alternativ om jag verkligen måste.
Någon med erfarenhet av liknande skada ?
Finns det något jag kan spraya på när han sover ?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Skadad klo
« Svar #1 skrivet: 20 jul-21 kl 10:23 »
Hålla såret rent i största allmänhet, undvika att han kan trampa runt i hönsbajs.

Man kan spraya på jodopax.

Men det kommer gå bra, höns har bra läkkött.

 

Torkil

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Skadad klo
« Svar #2 skrivet: 23 jul-21 kl 17:34 »
Tack , beslutade mig för att inte göra något utan avvakta och ser ut som det går på rätt håll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser