Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i torp året runt?  (läst 2272 gånger)

husdröm

  • Gäst
bo i torp året runt?
« skrivet: 16 jul-21 kl 11:42 »
Hej
Jag skulle vilja köpa ett litet torp men undrar nu om man kan bo i det året runt?  Hur varmt blir det om man bara eldar i öppna spisar?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i torp året runt?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-21 kl 18:17 »
Klart man kan bo i torp året runt, de byggdes ju för det. Och hur varmt det blir beror på hur mycket man eldar. Men öppen spis är inget bra, det går inte att justera draget. Kan man sätta in en kamininsats (kassett) så blir det mycket bättre. Då går det utmärkt att få bra inomhusklimat hela vintern.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: bo i torp året runt?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-21 kl 19:36 »
Å har torpet en tung eldstad dvs kakelugn eller rörspis kan man få en jämnare temperatur och behagligt inne även på morgonkvisten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

  • Gäst
SV: bo i torp året runt?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-21 kl 20:37 »
Klart man kan bo i torp året runt, de byggdes ju för det. Och hur varmt det blir beror på hur mycket man eldar. Men öppen spis är inget bra, det går inte att justera draget. Kan man sätta in en kamininsats (kassett) så blir det mycket bättre. Då går det utmärkt att få bra inomhusklimat hela vintern.
Jo det är sant, det var en dum fråga. Men hur varmt blir det på vintern när man eldar? Jag är ju van vid en innetemperatur på ca 20 grader men när man bodde i torp så kanske man var van att inte ha det så varmt inomhus?
Ok tack för tipset om kamininsats :) men hur vet man om man kan sätta in det?
« Senast ändrad: 18 jul-21 kl 20:50 av husdröm »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i torp året runt?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-21 kl 20:50 »
Jo det är sant, det var en dum fråga. Men hur varmt blir det när man eldar? Jag är ju van vid en innetemperatur på ca 20 grader men när man bodde i torp så kanske man var van att inte ha det så varmt inomhus?
Ok tack för tipset om kamininsats :) men hur vet man om man kan sätta in det?
Jag brukar hålla runt 24 grader i min stuga, det är bara en fråga om hur mycket ved man stoppar in. Och har du en öppen spis så går det nästan garanterat att sätta in någon form av kamininsats. Och om inte går så gör man om det så att det går  ;)

husdröm

  • Gäst
SV: bo i torp året runt?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-21 kl 20:51 »
Å har torpet en tung eldstad dvs kakelugn eller rörspis kan man få en jämnare temperatur och behagligt inne även på morgonkvisten.
ok tack det ska jag tänka på :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bo i torp året runt?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-21 kl 20:55 »
Många gamla torp brukar ha en murad skorstensmur med någon kubik sten i, den håller också en del värme även om man inte har kakelugn eller rörspis. För såna brukar ofta inte finnas i torp, de var mer något som hörde hemma i större hus.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: bo i torp året runt?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-21 kl 18:14 »
Det är väl sällan man stöter på ett torp som än idag bara har öppenspis(ar). Så gott som alla hus som har varit bebodda under 1900-talet torde ha blivit moderniserade med åtminstone någon kamin och/eller järnspis.

Man får utgå från att huset från början har varit beboeligt året runt, åtminstone med den standard och bekvämlighet som på den tiden ansågs duga. Saker kan både ha förbättrats och försämrats under årens lopp.  Man får nog ge det gamla vanliga rådet att provbo ett år, komma överens med de eldstäder som finns och lära sig hur huset beter sig under olika väderförhållanden, innan man antingen dömer ut det eller fattar beslut om att ändra på någonting. Se dock till att ha god tillgång på användbar ved ordnad INNAN vintern, så du slipper att försöka elda ruttna och genomsura pinnar eller betala hutlöst för tvivelaktig köpesved då det är som kallast.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: bo i torp året runt?
« Svar #8 skrivet: 21 jul-21 kl 04:09 »
Många gamla torp brukar ha en murad skorstensmur med någon kubik sten i, den håller också en del värme även om man inte har kakelugn eller rörspis. För såna brukar ofta inte finnas i torp, de var mer något som hörde hemma i större hus.
nja,beroende på ålder/byggår på torpet så var rörspis väldigt vanligt åtminstone här i sydsverige. Öppen spis är ju även för ett torp en ålderdomlig konstruktion som inte är särskilt bra. I min stuga fanns det kakelugnar i både sov och dagligstuga förutom järnspis i köket. det är byggt 1878. sovrummets kakelugn revs ut någon gång på 70-talet. En vanlig rund vit som det hittats rester av när jag röjde runt på tomten på 80-talet. Vardagsrummet innehåller dock fortfarande en som tyvärr behöver muras om då den läcker rök. Arbetet med nedtagning är påbörjat.
Som tidigare påpekats går det att modernisera en öppen spis med insats för effektivare värme och har man bara tillgång till el så funkar en modern pelletskamin utmärkt för stadig värme dygnet runt. ett timmerhus som de flesta äldre hus är (byggda före 1900-1920 som är en brytpunkt i byggnadssätt) håller ju värmen bra. Bättre än senare hus med regelstomme och sågspånsfyllning  eller 30-talets plankhus.Men de husen är byggda för vattenburna system och en kol/kokspanna i källaren.
Skall man bo stadigt i ett hus behövs en värmekälla som levererar värme dygnet runt. det blir ju svårt om man bara har vedeldning i spis och arbetar på dagen och ingen är hemma o eldar.  något som var mitt problem på 80-talet. Iskallt på morgnarna,eldar någon timme innan jobbet. Kom hem runt 6-7 på kvällen och börjar elda,dräglig temp runt 9,läggdags och sen börjar det om. Då var kakelugnen perfekt då den höll tempen rätt bra över dygnet. Kompletterades med elelement men det kostar.  Numera körs allt över en värmepump luft/luft och jag har inte eldat ved på flera år. faktum är att eftersom jag var beroende av köpeved så är pumpen billigare i drift är eldning.Ser man på dagens vedpriser här i trakten så är pumpen klar vinnare.
Och idag hade det varit ett självklart val om jag letat nytt äldre hus. Visserligen beroende av el så att ha fungerande vedeldade alternativ i reserv är bra men som huvudleverantör av värme är en premiumpump självklar. 

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: bo i torp året runt?
« Svar #9 skrivet: 23 jul-21 kl 20:06 »
Små pittoreska torp kostar ofta mycket mer än om du köper en före detta permanentbostad. Men jag tycker du ska kasta dig ut och köpa ett hus på en trevlig platts med trevliga grannar. Om du köper ett hus med el, nära till allmän väg och bra grannar, ja då tror jag du kommer att trivas.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser