Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några undringar om att odla grukor, tomater och nätmeloner!  (läst 1065 gånger)

c0nuree

  • Inlägg: 1
Hejsan! För cirka 2-3 veckor sedan planterade jag ett gäng frön i små odlingsstationer, sorterna var körsbärstomat, hildares tomater, slanggurka och ampelgurka. (kan inte hitta vilken sort nätmelonen var). Nu har de flesta gurkorna kommit upp ca 10 cm med 3-4 blad (inkluderande deras bäbisblad), melonen har ett gäng kommit upp 4-7 cm med 2-3 blad och tomaterna har kommit upp 7-9 cm med 2-4 bladgrenar. Deras krukor är ungefär 9 kvadratcentimeter breda och 5 cm höga. Nu undrar jag om/när jag ska byta krukor, hur stora de ska vara, vilken jord jag ska använda samt vad och hur ofta jag ska ge dem gödsel och näring. Jag har letat på flera hemsidor och forum men har inte hittat ett tydligt svar.
« Senast ändrad: 11 jun-21 kl 13:47 av c0nuree »

 

Frö Vilja

  • Inlägg: 3
  • Ska det bli rätt, får man göra det själv.
    • Blekinge
SV: Några undringar om att odla grukor, tomater och nätmeloner!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-21 kl 21:44 »
Försök uppskatta storleken av deras rotsystem och plantera om när du tror de börjar bli lite begränsade av krukan. Näring behöver de, om det så kommer från kompost eller tillsatt näring spelar ingen större roll så länge de får vad de behöver. Lycka till  :D

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Några undringar om att odla grukor, tomater och nätmeloner!
« Svar #2 skrivet: 25 jun-21 kl 07:12 »
Ett enkelt sätt att odla tomater är att plantera 2 st i en jordsäck. N*P*K 11.5.18 är perfekt till tomater.
Finns specialjord som Åke Truedsson varit med att ta fram.
Gör två kryss i plastsäcken och plantera 2 tomater, vattna.
Denna jord lämpar sig för alla grönsaker skulle jag tro.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser