Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka ankor bör vi ha?  (läst 1414 gånger)

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
Vilka ankor bör vi ha?
« skrivet: 09 apr-21 kl 20:39 »
Min fru och jag tänkte skaffa 3-4 ankor i samband med att vi köper vår västgötaspets. Vi har det gärna som ett nyttodjur som framförallt håller larver och sniglar borta, i övrigt är det positivt om de klarar sig själva i så hög utsträckning som möjligt.

  • Ska äta kållarver och sniglar.
  • Helst inte inhägnade. Målet är att vår hund ska valla dem medan vi är hemma.
  • Kunna bo i ouppvärmt hus. Vad jag förstått klarar bl a de svenska raserna vintern galant så länge de har det torrt och vindtätt.
  • Inte äta upp våra odlingar. Är detta en individuellt eller en ras- eller fostringsfråga?
  • Vad är egentligen kraven på vattentillgången? Vissa verkar bara ha en liten balja, men jag tycker det känns lite i underkant. Jag ska gräva upp ett dike samt försöka gräva upp en damm på tomten, men hur det blir vet man ju inte förrän det är klart.
  • Hur mycket pratar dem? Jag har förstått att dessa varierar mellan raser, men är det störande så att man inte kan sova? I jämförelse med tuppar måste det väl vara lugnt?
  • Det behöver inte vara en bra köttras.
  • Många ägg är ett plus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 2 användare
alternaiv, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser