Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagar om vatten etc i sitt eget hus?  (läst 3500 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« skrivet: 11 aug-20 kl 23:14 »
vem var det som införde dem? är det nån som har koll på det.

menar typ som nämndes i en annan tråd nyligen i samma forumsavdelning, att det är "ok" att ta in vatten i sitt hus med spann och ha utedass, men utöver det krävs det ditten och datten.

en kan tycka det är märkligt att det ska vara nån utanför mitt eget hus som bestämmer hur många meter det är till dass, t-ex. är det verkligen mitt hus, om inte jag är bossen? 

Raderat inläggsdel som låg utanför forumdelens rubrik.
« Senast ändrad: 12 aug-20 kl 00:17 av javill »

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-20 kl 00:21 »
Det är kommunen som fastigheten ligger i som ansvarar för avloppsfrågor. Det regleras eftersom man inte vill ha ut orenat ”bajsvatten” i hav, sjöar och vattendrag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #2 skrivet: 12 aug-20 kl 00:23 »
frågan var inte direkt om syftet. utan vem som infört alla tokiga regler och premisser om vad som "får" hända i mitt eget hus.


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #3 skrivet: 12 aug-20 kl 00:51 »
frågan var inte direkt om syftet. utan vem som infört alla tokiga regler och premisser om vad som "får" hända i mitt eget hus.

Folkvalda politiker har infört reglerna för att skydda medborgarna. Att reglera avloppsvatten anser jag personligen är mycket bra med tanke på både folkhälsa och miljö. Det hade varit tokigt om det inte fanns några regler.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #4 skrivet: 12 aug-20 kl 01:35 »
ja, en kan tycka det är bra eller dåligt. sen är det väl knappast nån i den här tråden som förnekar att det är bra med regler. dock är det bra att veta vem som är mannen i huset!

men vi har alltså inget namn på dem som infört dessa lagar?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #5 skrivet: 12 aug-20 kl 01:52 »
Den urbana medelklassen behöver regler och standarder för allt praktiskt som de inte begriper och då blir det så här.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #6 skrivet: 12 aug-20 kl 01:54 »
Den urbana medelklassen behöver regler och standarder för allt praktiskt som de inte begriper och då blir det så här.
eller är det pga att vi låtit personer bli uppställda som ledare och som har den åsikten om människor, att de inte klarar sig själva utan deras "expert kunskap" och moraliska överhöghet,

som det har blivit "så här"?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #7 skrivet: 12 aug-20 kl 02:03 »
Folk idag vet inget om hur ett hus fungerar, VVS, ventilation, byggmetoder, tätskikt och så vidare. Alltså blir de lätt grundlurade när de skall köpa hus eller leja någon för att bygga. När de i samhället som bestämmer blivit lurade lite för många gånger inför de regler om hur hus skall byggas för att de inte skall bli lurade igen, eller för att åtminstone kunna dra säljare och byggherrar inför rätta. Då får man de här rigida och stelbenta reglerna som vi har nu. Sedan bestämdes det ju att folk som blev handikappade skulle få hjälp av kommunerna att handikappanpassa sina hus och detta blev svindyrt så då bestämdes det att alla skulle handikappanpassa sina hus själv innan de blev handikappade. Och så vill kommunerna inte ha en massa billiga hus för det drar till sig folk som kostar skattemedel istället för att generera skattemedel och så infördes ännu mer regler för hur ett hus måste vara. Och så vill man ju inte att folk snickrar själv för det är bättre för sysselsättningen om de hyr in yrkesfolk till det, och så genererar det skattepengar, så infördes en massa regler för vad man får och inte får göra själv. Och så fortsätter det i all evighet.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #8 skrivet: 12 aug-20 kl 02:13 »
man kan undra vem som införde den första lagen, om vad som får ske i sitt eget hus.



sen står frågan öppen fortfarande, om det verkligen är sitt eget hus om man inte är den som bestämmer där. liknande logik kan säkert föras när det gäller markägande (som av nån anledning i lagen är benämnt som fastighetsägande) men det jag främst undrar över rör ens eget hus.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #9 skrivet: 12 aug-20 kl 08:05 »
frågan var inte direkt om syftet. utan vem som infört alla tokiga regler och premisser om vad som "får" hända i mitt eget hus.
det är riksdagen som bestämmer regelverket. Ifråga om vatten o avlopp är det miljöverket som sitter på regelverket. Tjänstepersoner och myndighetens  experter håller koll på tekniska framsteg och föreslår vid behov ändringar i lagen som sedan beslutas i riksdagen.
kommunerna följer detta regelverk och sköter vatten o avloppsfrågor inom sin kommun. även de har tjänstepersoner som ansvarar för att den enskilde fastighetsägaren följer regelverket. Oftast har varje kommun en praxis hur avloppsfrågor skall lösas men förvaltningen i kommunen styrs av en folkvald nämnd som tar beslut.
vitsen med detta är att fastighetsägaren skall veta vad som gäller när det handlar om främst avlopp. det handlar om grundvatten,övergödning,bakterier,läkemedelsrester o annat som måste skyddas/renas m.m . Fördelen är att vi, medborgarna i landet,får en bättre miljö och säkrare vattenhantering.
Som fastighetsägare är du inte suverän. Det finns massor av lagar som måste följas. Inte bara om avlopp utan också om byggfrågor,elsäkerhet,buller,nedskräpning (återigen miljöfråga),sophantering,servitut m.m. Allt reglerat för att man inte skall utsätta omkringboende eller fastighetens inneboende för fara/obehag.
Vill man veta hur det hade funkat utan dessa regler/lagar kan man titta på länder där man tror att man kan göra som man vill.  Omfattande miljöförstöring,förorenat vatten,byggnader som plötsligt rasar,bränder pga felaktig elhantering eller beroende på att eldstäder m.m inte funkar. Även Sverige har sett ut så men under årens lopp har politiker tagit itu med detta med stöd av sina väljare. Regelverket har ju växt fram under lång tid så någon enskild ansvarig är inte lätt att peka ut. Dessutom eftersom det är riksdagen som beslutar så är det majoriteten kollektivt  som är ytterst ansvariga.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-20 kl 08:21 »
man kan undra vem som införde den första lagen, om vad som får ske i sitt eget hus.



sen står frågan öppen fortfarande, om det verkligen är sitt eget hus om man inte är den som bestämmer där. liknande logik kan säkert föras när det gäller markägande (som av nån anledning i lagen är benämnt som fastighetsägande) men det jag främst undrar över rör ens eget hus.

 vill nog tro att du får gå tillbaks rejält i tiden. Redan på medeltiden reglerades byggnation i städerna då stadsbränder var legio. Det handlade då om byggmaterial,avstånd till grannfastighet,höjd på skorsten m.m Detta utökades ju efterhand och bidrog bl.a till att många städer fick stenhus istället för trähus,att takmaterial utvecklades som var mer brandtåligt än vass,halm  o trä. Då vedeldning var främsta värmekällan förstår säkert de flesta att brandfaran var enorm i ett tätbebyggt samhälle och därför fanns regleringar på sotning,brandskydd,skyldighet att ha brandbekämpningsverktyg m.m Regelverket har ju växt över tid,ändrats efter tidens förutsättningar fram till idag. Nya regler tillkommer efterhand beroende på ny teknik,miljökrav m.m

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-20 kl 10:09 »
Ser man lokalt på Sverige, så fanns det bestämmelser om hur hus ska byggas mm redan i den äldsta svenska lagtext som är bevarad till idag, Äldre västgötalagen.
Utomlands kan man notera att det fanns sådana regler redan under antiken i Grekland och Rom.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-20 kl 11:08 »
vem var det som införde dem? är det nån som har koll på det.

menar typ som nämndes i en annan tråd nyligen i samma forumsavdelning, att det är "ok" att ta in vatten i sitt hus med spann och ha utedass, men utöver det krävs det ditten och datten.

en kan tycka det är märkligt att det ska vara nån utanför mitt eget hus som bestämmer hur många meter det är till dass, t-ex. är det verkligen mitt hus, om inte jag är bossen? 

Raderat inläggsdel som låg utanför forumdelens rubrik.
För att du ska "åka dit" ska du anmälas. Köp dig ett hus utan grannar och släpp inte in någon så kan du härja och skita ner där bäst du vill. Odla potatis i vardagsrummet och ha kattuppfödning i hela huset. Hoppas du inte har eller skaffar barn bara...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-20 kl 12:15 »
Så enkelt är det inte. kommunen har koll på avloppssituationen i kommunen och kollar med jämna mellanrum hur det står till i de hus som inte har godkänd avloppslösning. I min kommun finns tre miljöinspektörer och de har ett fastighetsregister över samtliga hus/fastigheter inom kommunen och hur avloppssituationen ser ut för berörd fastighet. de som saknar avlopp/har enklare lösning hålls det ett öga på särskilt vid ägarbyten. Helt riktigt tycker jag då jag som har egen brunn inte vill ha grundvattnet fördärvat av någon som tycker det är ok att inte ta hand om sitt avlopp på ett riktigt sätt.
att man som fastighetsägare skall ha fritt att göra som man vill ("vara boss") skulle inte funka då många helt enkelt skulle fördärva för sin omgivning. Folk behöver koppel,låt vara med sammetfodrad insida.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #14 skrivet: 12 aug-20 kl 13:36 »
Så enkelt är det inte. kommunen har koll på avloppssituationen i kommunen och kollar med jämna mellanrum hur det står till i de hus som inte har godkänd avloppslösning. I min kommun finns tre miljöinspektörer och de har ett fastighetsregister över samtliga hus/fastigheter inom kommunen och hur avloppssituationen ser ut för berörd fastighet. de som saknar avlopp/har enklare lösning hålls det ett öga på särskilt vid ägarbyten. Helt riktigt tycker jag då jag som har egen brunn inte vill ha grundvattnet fördärvat av någon som tycker det är ok att inte ta hand om sitt avlopp på ett riktigt sätt.
att man som fastighetsägare skall ha fritt att göra som man vill ("vara boss") skulle inte funka då många helt enkelt skulle fördärva för sin omgivning. Folk behöver koppel,låt vara med sammetfodrad insida.
Ok, installera mulltoa. Ceteris paribus.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #15 skrivet: 14 aug-20 kl 00:28 »
Off topic borttaget.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #16 skrivet: 14 aug-20 kl 00:32 »
Hoppsan, en till att ta bort ;) ;D :-[

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #17 skrivet: 14 aug-20 kl 00:35 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

xlab

  • Gäst
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #18 skrivet: 29 aug-20 kl 14:13 »
vem var det som införde dem? är det nån som har koll på det.

menar typ som nämndes i en annan tråd nyligen i samma forumsavdelning, att det är "ok" att ta in vatten i sitt hus med spann och ha utedass, men utöver det krävs det ditten och datten.

en kan tycka det är märkligt att det ska vara nån utanför mitt eget hus som bestämmer hur många meter det är till dass, t-ex. är det verkligen mitt hus, om inte jag är bossen? 

Raderat inläggsdel som låg utanför forumdelens rubrik.

Det finns inga restruktioner gällande att hämta vatten i en hink/span. Problematiken kommer efter du anv det och hur kraven ser ut för rening osv. jag har ett sommarhus där vi anv vatten men jag byggde en intern infiltration av 200L vatten tunna som jag fått godkänd av kommunen, kan vara något för dig

xlab

  • Gäst
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #19 skrivet: 29 aug-20 kl 14:14 »
Det är kommunen som fastigheten ligger i som ansvarar för avloppsfrågor. Det regleras eftersom man inte vill ha ut orenat ”bajsvatten” i hav, sjöar och vattendrag.

Tror ju knapast att dom har WC när han skricver torrdas

xlab

  • Gäst
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #20 skrivet: 29 aug-20 kl 14:15 »
frågan var inte direkt om syftet. utan vem som infört alla tokiga regler och premisser om vad som "får" hända i mitt eget hus.

det är nog staten och hav och vatten myndigheten skulle jag tro

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #21 skrivet: 29 aug-20 kl 15:30 »
Tror ju knapast att dom har WC när han skricver torrdas

torrdass är reglerade dom också.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #22 skrivet: 30 aug-20 kl 17:41 »
Har ju hänt en del sedan den boken skrevs...

Odlingsvärt

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: lagar om vatten etc i sitt eget hus?
« Svar #23 skrivet: 30 aug-20 kl 19:34 »
vem var det som införde dem? är det nån som har koll på det.

menar typ som nämndes i en annan tråd nyligen i samma forumsavdelning, att det är "ok" att ta in vatten i sitt hus med spann och ha utedass, men utöver det krävs det ditten och datten.

en kan tycka det är märkligt att det ska vara nån utanför mitt eget hus som bestämmer hur många meter det är till dass, t-ex. är det verkligen mitt hus, om inte jag är bossen? 

Läs på om Hammurabis lagar https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammurabis_lagar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser