Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lertegel som markfyllnad när brunn.  (läst 1212 gånger)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Lertegel som markfyllnad när brunn.
« skrivet: 14 maj-20 kl 10:30 »
Hej! Har nu bytt tak på mitt torp och fått massa gammalt lertegel över som jag vill bli av med. Saken är den att jag nyss även anlagt en grävd brunn där jag behöver fylla runt om. Är det ok att lägga det gamla teglet runt brunn? Kan det innehålla nåt som är dåligt för vattnet?
Mvh

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lertegel som markfyllnad när brunn.
« Svar #1 skrivet: 14 maj-20 kl 10:54 »
Hej! Har nu bytt tak på mitt torp och fått massa gammalt lertegel över som jag vill bli av med. Saken är den att jag nyss även anlagt en grävd brunn där jag behöver fylla runt om. Är det ok att lägga det gamla teglet runt brunn? Kan det innehålla nåt som är dåligt för vattnet?
Mvh
Borde inte vara någon fara men oftast vill man ha rätt tätt material närmast brunn eller menar du en bit ut som fyll?

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Lertegel som markfyllnad när brunn.
« Svar #2 skrivet: 14 maj-20 kl 11:07 »
Hej! Blev ett hål runt brunnen om du förstår hur jag menar. Ca: 1m djupt. Tänkte krossat lertegel i botten runt om sedan kommer jag packa med blålera på det och sist ett lager jord där jag sår gräs. Funkar det tror du?
Mvh

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lertegel som markfyllnad när brunn.
« Svar #3 skrivet: 14 maj-20 kl 13:30 »
Hej! Blev ett hål runt brunnen om du förstår hur jag menar. Ca: 1m djupt. Tänkte krossat lertegel i botten runt om sedan kommer jag packa med blålera på det och sist ett lager jord där jag sår gräs. Funkar det tror du?
Mvh
Du vill ju att brunnen ska ta vatten underifrån och ju mer dränerande lager du har nära brunnen desto sämre filtreras vattnet.
Kolla på Torsby.se de har en bra beskrivning på hur du ska/kan göra.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser