Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bok / Avenbok m.m.  (läst 2308 gånger)

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
Bok / Avenbok m.m.
« skrivet: 03 okt-19 kl 10:51 »
Hej på er!
Eftersom vi inte bor i skogen måste jag ta hem sly / grenar till mina getter.
Då undrar jag om bok och/eller avenbok funkar bra? Hur är det med ask och fläder?
Det bästa våra getter vet är alm  :D och det har jag gott om i trädgården.
Syren gillas inte, inte heller surkörsbärsgrenar. Hur är det med äpple och päron?
Liguster har jag inte vågat ge med risk att det skulle vara giftigt (bären är giftiga)

På vintern får de granar som blivit över efter julgransförsäljningen, vilket är toppen!

Vad gillar dina getter?  :P

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bok / Avenbok m.m.
« Svar #1 skrivet: 04 okt-19 kl 06:17 »
Hej och välkommen hit  :) !

Getter älskar de flesta sorters träd och buskar, även om de föredrar unga träd och sly, vars bark är mer smaklig. Jag har ingen bok av något slag på min mark, men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Ask är ett av getternas favoritträd, ihop med asp och alla de frukt- och nöt- och bär-bärande träden.
Barken är mycket rik på vitaminer och mineraler. Under fjolårets svåra torka fanns det inget bete till mina getter under sensommaren, så de levde enbart på sly som vi högg i skogen. Har aldrig sett mina getter så pigga och blanka och fina i raggen som då!
Liguster har jag inte heller här, men generellt kan en säga att getter är kloka djur och undviker att äta det som är giftigt. Men under vintern när de inte kan välja själva och de får äta det som serveras, ska man undvika att ge dem tveksamma sorter, för då kan de möjligen äta sånt som är giftigt bara för att det är det enda som finns.

Anekdotiskt: Mina bockuschlingar rymde nu i somras och gick till en släktings trädgård *morr* och satte i sig stora delar av en mycket vacker oleander, som är jättegiftig. Dock verkar den inte vara giftig för idisslare, för bockarna mår prima liv än. Sist jag kollade verkar den stackars oleandern ha återhämtat sig rätt väl också  ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Bok / Avenbok m.m.
« Svar #2 skrivet: 04 okt-19 kl 10:28 »
Tack så mycket!

Då kör jag på med lite av varje  ;D så länge det finns blad kvar på träden.

Men, jag läste nånstans att man inte skulle ge kungsgran till getterna.
Våra fick välja på både kungsgran och vanlig rödgran och kvar låg rödgranen orörd... Är kungsgranen ändå ett dåligt val av getterna, fast de hade annat att välja på?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bok / Avenbok m.m.
« Svar #3 skrivet: 08 okt-19 kl 10:01 »
Gör så du!

Kungsgranen odlas ofta som julgran till försäljning, och då används mycket bekämpningsmedel, som säkert inte är nyttiga för djur att få i sig. Obesprutad gran, oavsett art, borde vara ofarligt. Förutom prydnadssläktingen idegranen, den är giftig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Bok / Avenbok m.m.
« Svar #4 skrivet: 08 okt-19 kl 15:30 »
Av någon orsak som jag inte kan försvara har jag för mig att Fläder är farlig. jag tror att du ska undvika fläder.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Bok / Avenbok m.m.
« Svar #5 skrivet: 18 okt-19 kl 22:15 »
Man får nästan testa sig fram, vissa getter gillar en sak, medans andra ratar det. Jag gav lönn, rönn, ask, björk och gran till mina. Bäst gillade de björk, ratade granen och lönnen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser