Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturlig utfodring av salt och mineraler?  (läst 6606 gånger)

Erika_a87

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« skrivet: 05 jan-19 kl 21:32 »
Hej. Jag är väldigt inne på självhushållning så jag funderar på vad jag skulle kunna odla och utfodra getterna med istället för att köpa mineraler och saltstenar, alltså hur de skulle kunna få i sig allt de behöver från naturen.
Jag funderar på helt havre, helt vete och solrosfrön, är det nån som har tankar/erfarenhet i detta?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-19 kl 22:02 »
På vilket sätt menar du att det skulle vara "onaturligt" att ge salt till djuren? Eller för djurslaget anpassade mineraler?

Alla djur behöver salt, och man kan inte ersätta det med något annat.

Salt finns bara i form av "salt", och det finns inget annat naturligt sätt att ge salt än som saltstenar eller saltkorn, om man inte väljer att salta på fodret eller i vattnet då.

Det enda som vetenskapligt bevisat är att djur känner av när/hur mycket de behöver av salt.

Ett väldigt djurvänligt och naturligt sätt att ge salt till djuren, är då att ge dem tillgång till just en saltsten, där de själva kan välja att slicka så mycket salt som de behöver.

Vad avser mineraler, så behövs sådana också. Olika djurslag har något olika behov av de olika sorternas makro- och mikromineraler.

Delar, i vissa fall stora delar, av mineralbehovet finns i de foder man erbjuder djuren,framförallt i grovfodret (hö, ensilage, till getter även sly). Men för att vara säker på om djuren får allt de behöver och för att se till att det är balans mellan mineralerna, så behöver man analysera fodret inklusive dess mineralinnehåll.

Vill man vara noga, och vill att ens djur ska få ett optimalt foder som passar dem, så beräknar en foderstat baserad på analysresultaten, som balanserar olika näringsämnen som proteiner, energi, fiberinnehåll (m.m.) samt mineralinnehåll, mot de behov som djuren faktiskt har, och så tillför man det saknas, oavsett om det är mineraler, protein eller fibrer t.ex. För små idislare, så är det också viktigt att säkerställa att vommen kan fungera så bra som möjligt.

Innehållet av mineraler i fodret varierar stort, beroende på ett flertal faktorer, vissa växter har en tendens att innehålla något mer av vissa mineraler än vad andra växter gör, men mineralinnehållet hos jorden som växten vuxit på, eller när växten skördats, skapar också variation i mineralinnehållet. Så man kan inte garantera att ett visst parti foder innehåller lagom mycket av något särskilt ämne. Där kan finnas "för mycket", eller "för lite".

Enklare uttryckt: man kan inte ersätta en balanserad mineralgiva, genom att ge kraftfoder som havre, vete eller solrosfrön.
Visserligen innehåller som sagt allt foder mineraler,men för att få tillräckligt av vissa mineraler, kan man riskera att djuren får för mycket av något visst foderslag istället.
Då är det enklare, säkrare, och t.o.m. naturligare, att ge mineraler istället.

Mineralet Selen är det i princip alltid brist på på svenska jordar, och de flesta djurslag behöver tillföras extra Selen (tillsammans med E-vitamin), om de är dräktiga eller medan de växer.

Erika_a87

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-19 kl 22:17 »
Jag kanske uttryckte mig på fel sätt.
Vad jag tänker är att de vilda djuren får ju i sig det de behöver rent från naturen, de har ju inte möjlighet att köpa mineraler eller saltstenar, så vad jag funderade över var hur jag skulle kunna utfodra mina getter (och även andra framtida djur) med allt de behöver utan att köpa tillskott...
 anledningen till att jag kollar på just helt have, helt vete och solrosfrön är att de enligt google ska innehålla zink, selen, natrium/salt, magnesium, kalium, kalcium, järn och fosfor
Menade inte att det är onaturligt att köpa salt och mineraler, utan jag vill bara se om det är möjligt att de kan äta i sig det från sånt man kan odla själv... Man vet aldrig, en dag kanske det inte längre går att köpa, och vet man inte då vad som funkar så blir det inge bra :/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #3 skrivet: 05 jan-19 kl 22:45 »
Jag kanske uttryckte mig på fel sätt.
Vad jag tänker är att de vilda djuren får ju i sig det de behöver rent från naturen, de har ju inte möjlighet att köpa mineraler eller saltstenar, så vad jag funderade över var hur jag skulle kunna utfodra mina getter (och även andra framtida djur) med allt de behöver utan att köpa tillskott...
 anledningen till att jag kollar på just helt have, helt vete och solrosfrön är att de enligt google ska innehålla zink, selen, natrium/salt, magnesium, kalium, kalcium, järn och fosfor
Menade inte att det är onaturligt att köpa salt och mineraler, utan jag vill bara se om det är möjligt att de kan äta i sig det från sånt man kan odla själv... Man vet aldrig, en dag kanske det inte längre går att köpa, och vet man inte då vad som funkar så blir det inge bra :/

Uppe norr så kör man på en massa renar var vinter, detta beror på att dom framförallt lapar salt från körbanorna.
Så dom kan mycket väl ligga på lite väl låga nivåer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Erika_a87

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-19 kl 22:51 »
nu anser jag väl inte direkt renar att vara vilda egentligen, men antingen så har de brist eller så gillar de smaken...
hursomhelst så fick djuren i sig salt från andra källor från långt innan vi började salta vägarna och det är den kunskapen jag söker...
Kunskapen om hur de i det vilda får i sig tillräckligt av alla vitaminer, mineraler och salt så jag kan aplicera det genom att odla sånt de mår bra av.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-19 kl 08:55 »
nu anser jag väl inte direkt renar att vara vilda egentligen, men antingen så har de brist eller så gillar de smaken...
hursomhelst så fick djuren i sig salt från andra källor från långt innan vi började salta vägarna och det är den kunskapen jag söker...
Kunskapen om hur de i det vilda får i sig tillräckligt av alla vitaminer, mineraler och salt så jag kan aplicera det genom att odla sånt de mår bra av.
Visst fanns det alternativ förr men det var mycket djur som strök med. Varför trixa när saltstenen är det bästa för djuret? Du kan göra eget salt men de mängder havsvatten det krävs för att få fram ett enda kilo salt gör det hela orealistiskt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-19 kl 12:50 »
Välkommen, kul att du hittat hit!

  Vilda djur stängslas inte in.  Dessutom behöver även de vilda djuren extra salt för att må bra  Jägarna vet det och lägger ut salt.  I gamla tider lockade man inte djuren med säd som vi kan göra, utan med salt!

  För en självhushållare är det nog mera intressant att skaffa grov- och kraftfoder till djuren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #7 skrivet: 06 jan-19 kl 13:51 »
Förr när korna gick på skogen och skulle komma hem till mjölkningen på egen hand kunde det vara stort omöjligt att få hem dem vissa tider. Även när valljon skickades ut och hämta hem djuren så kunde de sticka igen när de var utanför lagårn, som en granne berättade om. Korna var helt besatta i svamp, karljohann som innehöll selen. Idag i områden med hög strålning från tjernobyl så har svampen tagit upp denna istället för selen. Så att ta från naturen kan vara lurigt.
Vissa delar av vårt land lider brist på vissa mieraler tex koppar och både vilda som tama djur får brister. De vilda kunde förr gå långa, långa sträckor men idag med hus, vägar och stängsel kan de inte längre röra sig fritt.
Under WW2 sa man en näve blött ensilage per gris och dag för vitaminer tex A. Man har gett tång och havsfisk som mineralfoder åt djur. Tång kan i för stor mängd även göra djuren sjuka.
Löv som asp innehåller mer mineraler och proteiner än bara gräs.

Erika_a87

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-19 kl 14:27 »
Tack Karlsdotter för bra info :) Löv äter de hela somrarna, plus det jag torkat åt dem nu i vinter så en del får de i sig den vägen, men jag tar gärna emot fler tips på bra mineral och saltkällor :) Jag bor i västerbotten, och jag tror inte vi har så hög strålning så kanske karljohan skulle gå att odla och torka inför vinten :-\

Trollmor: Jag är intresserad av både kraftfoder, mineraler och det som är salt i... Tänkte inte hålla mig till några få saker utan alla förslag på vad som kan odlas eller som jag kan bygga hage runt för att de ska få i sig allt de behöver :)

Vasterbys: Saltsten är förvisso bra, men jag tänker att om man kan ge dem flera olika växter/frön och annat som innehåller salt så kan man komma upp i rätt nivåer ändå?

Vill absolut inte att mina djur ska må dåligt på nått vis så om det absolut inte går att ordna med sånt man kan odla eller som växer naturligt i närheten så fortsätter jag såklart med salt och så som jag gör nu...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #9 skrivet: 06 jan-19 kl 15:14 »
Tittar man på vilda djur runt om i världen så ser man dem slicka på jord. Dels så ger vissa jordar mineraler och andra är saltkällor. I sverige så kan man titta på kartor från innan landhöjningen och se vart havet låg när det var som högst. Där finns även saltjord i de lager som var sjöbotten då havet drogs sig undan. Kan ligga ganska djupt idag. Men djuren brukar hitta platser där det naturligt kommit i dagen och slicka i sig.

Griskultingar kräver järn för att överleva och grismammor vet det och vänder upp grästorvor så att kultingarna kommer åt jorden som innehåller järn.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-19 kl 21:05 »
Tack Karlsdotter för bra info :) Löv äter de hela somrarna, plus det jag torkat åt dem nu i vinter så en del får de i sig den vägen, men jag tar gärna emot fler tips på bra mineral och saltkällor :) Jag bor i västerbotten, och jag tror inte vi har så hög strålning så kanske karljohan skulle gå att odla och torka inför vinten :-\

Trollmor: Jag är intresserad av både kraftfoder, mineraler och det som är salt i... Tänkte inte hålla mig till några få saker utan alla förslag på vad som kan odlas eller som jag kan bygga hage runt för att de ska få i sig allt de behöver :)

Vasterbys: Saltsten är förvisso bra, men jag tänker att om man kan ge dem flera olika växter/frön och annat som innehåller salt så kan man komma upp i rätt nivåer ändå?

Vill absolut inte att mina djur ska må dåligt på nått vis så om det absolut inte går att ordna med sånt man kan odla eller som växer naturligt i närheten så fortsätter jag såklart med salt och så som jag gör nu...

Jag tycker att det verkar som att du vill vara omtänksam om dina djur, men kanske börjar litegrann i fel ände?

Genom att noggrant studera, alltså gå kurser om utfodring anordnande av verkligt kunniga, lära sig om  djurens matsmältningssystem, läsa fackböcker med mera, och sedan på ett liknande noggrant sätt lära sig om möjliga fodermedel, hur dessa odlas, skördas, förvaras och används på för djuren bästa sätt, så går det säkert att så småningom, baserat på gedigen kunskap, hitta fodermedel som gör att man kan minimera inköpt mineralfoder.

När man sedan, efter att ha lärt sig om behoven, och kan beräkna djurens behov, så kan man naturligtvis inkludera både svamp, och andra mer oortodoxa fodermedel i foderstaten, för att ge den balans mellan olika mineraler och näringsämnen.

Att ha för avsikt att tro att man kan undvika att ge djuren salt, blir liksom fel, djuren behöver tillfört salt, och det finns inte tillräckliga naturliga källor i den svenska naturen, ännu mindre i de hägn vi brukar hålla våra djur i.

Kanske kan djur som betar längs västerhavet, få i sig tillräckligt med salt under betessäsongen, för övrigt räcker inte saltet till.

Att hänvisa djuren till att äta från mineralrika jordar,är inte heller någon strålande idé. Det kanske finns alldeles för mycket av något enskilt mineral, så att djuren blir förgiftade, det är heller inte är särskilt bra att hänvisa gräsätarna att äta onödigt mycket av jord/lera.

Mineraler till olika tamdjur, behöver vara i balans för det enskilda djurslaget, och för individen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-19 kl 22:10 »
Jag tycker att det verkar som att du vill vara omtänksam om dina djur, men kanske börjar litegrann i fel ände?

Genom att noggrant studera, alltså gå kurser om utfodring anordnande av verkligt kunniga, lära sig om  djurens matsmältningssystem, läsa fackböcker med mera, och sedan på ett liknande noggrant sätt lära sig om möjliga fodermedel, hur dessa odlas, skördas, förvaras och används på för djuren bästa sätt, så går det säkert att så småningom, baserat på gedigen kunskap, hitta fodermedel som gör att man kan minimera inköpt mineralfoder.

När man sedan, efter att ha lärt sig om behoven, och kan beräkna djurens behov, så kan man naturligtvis inkludera både svamp, och andra mer oortodoxa fodermedel i foderstaten, för att ge den balans mellan olika mineraler och näringsämnen.

Att ha för avsikt att tro att man kan undvika att ge djuren salt, blir liksom fel, djuren behöver tillfört salt, och det finns inte tillräckliga naturliga källor i den svenska naturen, ännu mindre i de hägn vi brukar hålla våra djur i.

Kanske kan djur som betar längs västerhavet, få i sig tillräckligt med salt under betessäsongen, för övrigt räcker inte saltet till.

Att hänvisa djuren till att äta från mineralrika jordar,är inte heller någon strålande idé. Det kanske finns alldeles för mycket av något enskilt mineral, så att djuren blir förgiftade, det är heller inte är särskilt bra att hänvisa gräsätarna att äta onödigt mycket av jord/lera.

Mineraler till olika tamdjur, behöver vara i balans för det enskilda djurslaget, och för individen.

Man ser i yellowstone att den höga svavelhalten gör att många av de fritt levande djuren där har en betydligt förkortad livslängd.
Men du har helt rätt i att de hägn vi håller våra djur i och i det ganska begränsade geografiska område vi samlar deras föda innebär att dom får i sig den lokala foderstaten och inget annat.
Därför var mitt exempel på renarna som trots allt kan räknas som tamdjur men samtidigt är vandrare av naturen där dom sökte bete efter de olika årstiderna ett ypperligt exempel på hur dom kunde se till att få i sig det dom behöver.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-19 kl 18:00 »
Erika_a87, läs det här inlägget en gång till:
Jag tycker att det verkar som att du vill vara omtänksam om dina djur, men kanske börjar litegrann i fel ände?

Genom att noggrant studera, alltså gå kurser om utfodring anordnande av verkligt kunniga, lära sig om  djurens matsmältningssystem, läsa fackböcker med mera, och sedan på ett liknande noggrant sätt lära sig om möjliga fodermedel, hur dessa odlas, skördas, förvaras och används på för djuren bästa sätt, så går det säkert att så småningom, baserat på gedigen kunskap, hitta fodermedel som gör att man kan minimera inköpt mineralfoder.

När man sedan, efter att ha lärt sig om behoven, och kan beräkna djurens behov, så kan man naturligtvis inkludera både svamp, och andra mer oortodoxa fodermedel i foderstaten, för att ge den balans mellan olika mineraler och näringsämnen.

Att ha för avsikt att tro att man kan undvika att ge djuren salt, blir liksom fel, djuren behöver tillfört salt, och det finns inte tillräckliga naturliga källor i den svenska naturen, ännu mindre i de hägn vi brukar hålla våra djur i.

Kanske kan djur som betar längs västerhavet, få i sig tillräckligt med salt under betessäsongen, för övrigt räcker inte saltet till.

Att hänvisa djuren till att äta från mineralrika jordar,är inte heller någon strålande idé. Det kanske finns alldeles för mycket av något enskilt mineral, så att djuren blir förgiftade, det är heller inte är särskilt bra att hänvisa gräsätarna att äta onödigt mycket av jord/lera.

Mineraler till olika tamdjur, behöver vara i balans för det enskilda djurslaget, och för individen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #13 skrivet: 18 okt-19 kl 22:22 »
Här där jag bor på västkusten sätter jägarna ut saltsten till älgarna och rådjuren, och det är populärt. Det finns inget i naturen som kan ersätta saltet till djuren. Du har bra tänkande om olika alternativ, men ibland kan man inte ersätta viktiga ämnen som djuren behöver t ex salt och mineraler.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #14 skrivet: 24 okt-19 kl 23:33 »
En 10 kg saltsten kostar drygt 50-75 kr och räcker väldigt länge, svårt faktum att inte ta hänsyn till.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #15 skrivet: 25 okt-19 kl 07:28 »
Förr i tiden fanns det en sjukdom som hette skravelsjuka som gjorde att djuren magrade av tills de dog, gick ganska snabbt när det började. Lösningen och boten var att köpa in foder från annat håll i sverige samt ge mineralfoder, helt enkelt för att fodret från hemma-åkrarna inte innehöll allt utan saknade viktiga mineraler.
Det finns även idag sjukdomar som då och då visar sig hos våra husdjur som kopparbrist eller selenbrist.
Svenska jordar lider helt enkelt brist på vissa ämnen och det kan inga växter råda bot på, finns det inte i marken finns det inte i växten heller.Och att börja köpa hö från gottland bara för att det har hög halt av kalcium eller annat från andra delar av sverige för att motverka andra brister kommer att bli dyrare än en säck mineraler. Och kräva massor av kunskap om mineraliseringen i olika jordar och vart man finner vad osv

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #16 skrivet: 29 okt-19 kl 03:32 »
ett enkelt sätt borde ju vara att ta hand om vattnet som rinner från ett berg. som jag förstått det så fungerar bergen som stora filter, när det regnar så kommer de in i massor av sprickor och det rinner ofta? ut på något ställe.

och det är väl ganska givet att det vattnet borde vara bra mycket bättre än brunnsvatten då det mer eller mindre garanterat fallit ned från himmelen rätt nyligen. och fullt av mineraler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #17 skrivet: 29 okt-19 kl 07:10 »
ett enkelt sätt borde ju vara att ta hand om vattnet som rinner från ett berg. som jag förstått det så fungerar bergen som stora filter, när det regnar så kommer de in i massor av sprickor och det rinner ofta? ut på något ställe.

och det är väl ganska givet att det vattnet borde vara bra mycket bättre än brunnsvatten då det mer eller mindre garanterat fallit ned från himmelen rätt nyligen. och fullt av mineraler.

I teorin så har du rätt.
Men man måste veta att det är rätt sammansättning på vad som kommit med vattnet.

Vilda djur, dom har ofta kunskaper om var dom kan ta sig för att öka upp intaget av en del viktiga mineraler och salter.
Det sker ofta att man ser oförklarligt många spår av vilda djur på dylika ställen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #18 skrivet: 29 okt-19 kl 08:35 »
Skravelsjuka berodde tydligen på fosfatbrist i fodret. Löses alltså med gödning med korrekt fosfatinnehåll.
Kopparbrist är en annan bristsjukdom som förr löstes med att få kreaturet att svälja en kopparslant.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #19 skrivet: 29 okt-19 kl 19:50 »
Ett annat problem med att inte ge salt är att baggarna kanske dricker för lite vatten för att de inte blir törstiga, och då istället får urinsten.
Just urinsten är ju akilleshälen för baggar och bockar  och det förebygger man genom att salta fodret.
Att då inte ens ge bagger fri tillgång till saltsten låter ju idiotiskt.

Men för mycket mineraler är inte heller bra och en högre risk för urinsten verkar föreligga och då är det just för mycket fosfor som är boven, eller för mycket fosfor i förhållande till kalcium. Det är ju därför spannmål är så farligt att ge baggar eftersom kvoten mellan ca och p är fel i spannmål/pellets..

Har inte djuren tillgång till mineraler är väl också risken att de står och slickar i sig falu rödfärgen på timmerhusen man har på gården.

En annan risk med att inte ge mineraler alls är ju att lammen och killingar kommer att dö av selenbrist. Det finns ingen selen i marken på norra halvklotet så spelar ingen roll vilken växt de äter för de får ändå inte i sig tillräckligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #20 skrivet: 29 okt-19 kl 21:33 »
Det bästa, innan någon får för sig att testa på oskyldiga djur, är att helt utesluta "onaturligt" salt och mineraler ur den egna kosten ett par månader först. Äta jord och slicka på lämpliga bergarter och så, för att få i sig detta på "naturlig" väg... ::)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Naturlig utfodring av salt och mineraler?
« Svar #21 skrivet: 30 okt-19 kl 14:42 »
Olika mineraler och salter finns i olika mängd i berg och jod (vittrat berg).  Det kan vara väldigt långt till någon plats med naturlig förekomst av ena eller andra.. så mineralfoder och saltsten är fiffiga uppfinningar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser