Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönorna skadar unghönorna  (läst 1596 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Hönorna skadar unghönorna
« skrivet: 30 dec-18 kl 16:17 »
Hej,
Har misslyckats radikalt med att släppa ihop ungdjuren med flocken, har under året köpt några äldre hönor och det har funkat jättebra att sätta in dem sent på kvällen när flocken sover och dagen efter har det varit nästan som inget nytt hänt, de nya hönorna har funkat som en i flocken bara några timmar in på dagen.

Nu hade jag 3st 17v unghönor som jag skulle göra samma sak med, satte in de på pinnarna igårkväll och i morse var allt bra, kycklingarna gick dock lite för sig själva, nu några timmar senare när jag skulle kolla till dem så var det rena slakthuset i hönsgården, 2 av kycklingarna har försvarat den 3dje, de 2 var så illa åtgångna att jag fick plocka bort dem och den tredje har en lite större sårskada i nacken och saknar en del fjädrar men jag tror den ska klara sig då den verkar vid övrigt vid god vigör.

Men varför blir det så här? Nu var det tuppen och de 2 stora sussexhönorna som jag tror är de högst i kedjan som var på kycklingarna, ingen annan höna gjorde något, men varför funkar det med vissa hönor men andra inte, det jag satt in tidigare är en blandhöna isbar/maran och nu senast en appenzeller höna och det är ingen som ens rört en fjäder på dessa, appenzellerhönan är storleksmässigt lite mindre än de ungdjuren jag släppte in.

Kan det beror på att de vuxna hönorna vet hur man ska uppföra sig i en grupp medan ungdjuren inte har den kunskapen?
« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 17:18 av Pumba »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hönorna skadar unghönorna
« Svar #1 skrivet: 30 dec-18 kl 23:33 »
Det är nog inte många som bråkar med en Maran och Appensellern är ju rätt snabb.

Det är svårt att se vad som triggar igång mobbingen ibland, men när dina unghönor läkt så ta ut tuppen och de båda arga sussex och försök stöka till miljön för de som är kvar när du släpper in unghönorna. Vi brukar ge dem extra mycket rester vid hopsättningar också (eller annan god mat) så de får lite extra att tänka på.


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hönorna skadar unghönorna
« Svar #2 skrivet: 31 dec-18 kl 00:11 »
Det är nog inte många som bråkar med en Maran och Appensellern är ju rätt snabb.

Det är svårt att se vad som triggar igång mobbingen ibland, men när dina unghönor läkt så ta ut tuppen och de båda arga sussex och försök stöka till miljön för de som är kvar när du släpper in unghönorna. Vi brukar ge dem extra mycket rester vid hopsättningar också (eller annan god mat) så de får lite extra att tänka på.

Jo maranhönan var ju ganska stor och bestämd, appenzellern började ju sitt väldigt bra genom att hoppa ur lådan jag hade den i och hoppade upp på sittpinnarna så 3 hönor trillade ner, så den visade ju vem som bestämmer redan från början.

För försöka med nått sånt, jag hade granris hängande lite varstans nu och att jag förlängt hönshuset med 1 meter, jag trodde det skulle vara tillräckligt, men det är klart att allt var ju som vanligt bara att rummet var lite längre än innan.

Jag har den ensamma unghönan i tvättstugan nu, alla sår har torkat och den äter och dricker med stor aptit så den ska nog kunna återhämta sig, det är CL hönor vi försöker sätta in, vi har 1 sedan tidigare och barnen vill ha fler med den äggfärgen då de alltid bråkar om att få plocka de ägget när vi hämtar in ägg.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hönorna skadar unghönorna
« Svar #3 skrivet: 31 dec-18 kl 09:13 »
Här är det också lite olika färg på äggen (inga CL dock), men ungarna har vuxit förbi att hämta ägg.

Har dina CL möjligen lite extra fjäderskrud på huvudet? När vi släppte ihop Holländsk Hätta med en grupp andra höns så hackade de envist holländarna i huvudet. Det blev sjukstugan (köket...) och en snällare grupp när de läkt så det inte fanns något spår som kunde intressera de nya burkompisarna.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hönorna skadar unghönorna
« Svar #4 skrivet: 31 dec-18 kl 11:01 »
Här är det också lite olika färg på äggen (inga CL dock), men ungarna har vuxit förbi att hämta ägg.

Har dina CL möjligen lite extra fjäderskrud på huvudet? När vi släppte ihop Holländsk Hätta med en grupp andra höns så hackade de envist holländarna i huvudet. Det blev sjukstugan (köket...) och en snällare grupp när de läkt så det inte fanns något spår som kunde intressera de nya burkompisarna.

Ja de har rätt mycket fjädrar på huvudet, det är dock fjädrar bak och i nacken de plockat, en vild gissning är att tuppen försökt para sig och de andra hönorna tagit vid och trott att man ska dra fjädrar där.

 

Ingela i Stubbhult

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Hönorna skadar unghönorna
« Svar #5 skrivet: 23 jun-21 kl 11:53 »
Har en hönkyckling av guldbrakel, som blivit hackad i rumpan och plockad på alla fjädrarna på rumpan. Hon bodde tillsammans med kycklingar från leghorn som alla är kläckta i samma kläck.
Nu har vi flyttat hönan till en bur inne i hönsgården .... då vi ser att hon blöder, från rumpan. Vi har tvättat henne i rumpan med ljummet vatten. Men finns det något annat sårtvätt, sårskydd som kan användas?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser