Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajs och gräs  (läst 1862 gånger)

inkapuma

  • Inlägg: 17
Bajs och gräs
« skrivet: 06 nov-18 kl 13:54 »
Hej
Nybliven husmor till två dvärggetter och då också nybörjare. Märker att de är väldigt förtjusta i gräs och maskrosblad, vilket vi har väldigt gott om fortfarande, och väljer ut det kraftigaste och saftigaste. Detta föredras framför både bark, löv och hö. De har fri tillgång på gräs, sly och hö samt mineraler och givetvis vatten. Vi har haft dem i 10 dagar och de bajsar ca hälften av gångerna kulor som de ska och resterande kulor sammansatta i korvar, alltså inte diarré.
Orolig för att de inte får i sig tillräckligt med fibrer. Behöver jag vara orolig? Tips på hur jag ska göra?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bajs och gräs
« Svar #1 skrivet: 06 nov-18 kl 20:56 »
Välkommen hit!

  Visst kan det vara maten, särskilt om de inte är vana vid färska örter.  Men du kan även prova att ta ett träckprov för att kolla om de kan ha någon parasit.  Denna eventuella parasit ska du akta dig för att få i betesmarken.  Att avmaska djuren är en baggis jämfört med att rensa ett bete.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

inkapuma

  • Inlägg: 17
SV: Bajs och gräs
« Svar #2 skrivet: 06 nov-18 kl 22:58 »
Ska absolut göra träckprov! Vad tänker du om bajset? Behöver jag oroa mig? Petar man på korvarna trillar de isär till kulor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bajs och gräs
« Svar #3 skrivet: 07 nov-18 kl 12:05 »
Då kanske det inte är så farligt, men för betesmarkens skull är det läge att handla nu.  LYCKA TILL med de små liven!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bajs och gräs
« Svar #4 skrivet: 07 nov-18 kl 16:49 »
För mej låter bajsutsendet helt naturligt. Att utseendet varierar över tid är ok. Vad beträffar parasiter behöver du inte vara orolig, bästa boten mot dom är att låta andra djurarter beta din betesmark. Hästar till exempel om du låter dom beta innan getterna betar där nästa gång så har du det så gott som parasitfritt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser