Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och ormbunke  (läst 3873 gånger)

CarolineM

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Getter och ormbunke
« skrivet: 30 aug-18 kl 07:07 »
Hej!

Ny på forumet och här kommer min första fråga!

Vi har planer på att skaffa (dvärg)getter till våren. De ska gå på en avgränsad del av vår stora villatomt (naturtomt med skog). Blev dock lite orolig då jag läste att getter inte ska äta hur mycket ormbunkar som helst... Har någon mer information om det? Hur lite/mycket talar vi om?

En stor del av marken de ska gå på är täckt av ormbunke (blandat med gräs osv). I övrigt finns träd och buskar i mängder.

Har många många fler frågor men denna är enskilt avgörande för planerna att slagga getter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #1 skrivet: 30 aug-18 kl 13:07 »
Det finns flera olika arter av ormbunkar, så det är svårt att säga. Generellt äter betesdjur inte sånt som är giftigt för dem.
Dock bör du tänka på det här med parasiter på betet, det är ett värre problem. Gör minst 2 hagar för att kunna betesväxla, det gör problemen mindre.
Och varför dvärggetter? Våra utrotningshotade svenska getraser behöver fler bevarare ☺! www.allmogegeten.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

CarolineM

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #2 skrivet: 31 aug-18 kl 06:23 »
Tack för svar, då kan jag gå vidare med planerna!

Läst en del om att växla mellan två hagar, att det kan bli upphov till rymningar och oro? Har en tanke om att bygga så det finns möjlighet att öppna upp åt nåt håll växelvis under säsong om det blir för magert i hagen.

Funderar på dvärg för att de känns behändigare att ha i ett bostadsområde (jmf landsbygd).

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Getter och ormbunke
« Svar #3 skrivet: 31 aug-18 kl 13:03 »
Jag kan inte så mycket om getter, men det är inte det jag vill påpeka: Om du bor i en "tätort", alltså inom detaljplanerat område, så är det klokt att kolla med kommunen om de alls tillåter djurhållning "på tomten".


CarolineM

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #4 skrivet: 31 aug-18 kl 18:16 »
Jag kan inte så mycket om getter, men det är inte det jag vill påpeka: Om du bor i en "tätort", alltså inom detaljplanerat område, så är det klokt att kolla med kommunen om de alls tillåter djurhållning "på tomten".

Ja det har jag kollat upp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #5 skrivet: 01 sep-18 kl 09:28 »
Bra att du kollat med kommunen!
Vill bara nämna att allmoge- eller lantrasgetter inte direkt är några jättegetter  ;) . En fullvuxen get väger max 40-60 kg beroende på ras, en bock upp till 100 kg.
Att flytta betesdjur mellan olika hagar är allmänt vedertaget bland lantbruksdjur (dock inte alltid bland hästar, eftersom många hästmänniskor har för lite bete). Att få problem med att getterna rymmer är nog vanligare om en inte flyttar dem.
Rekommenderar att du hälsar på andra getägare i närheten av där du bor (efterlys här, kanske?), så kan du lära dig av dem och få en djupare förståelse för hur getter funkar och vad de behöver för att trivas 🐐!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

CarolineM

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #6 skrivet: 01 sep-18 kl 11:15 »
Bra att du kollat med kommunen!
Vill bara nämna att allmoge- eller lantrasgetter inte direkt är några jättegetter  ;) . En fullvuxen get väger max 40-60 kg beroende på ras, en bock upp till 100 kg.
Att flytta betesdjur mellan olika hagar är allmänt vedertaget bland lantbruksdjur (dock inte alltid bland hästar, eftersom många hästmänniskor har för lite bete). Att få problem med att getterna rymmer är nog vanligare om en inte flyttar dem.
Rekommenderar att du hälsar på andra getägare i närheten av där du bor (efterlys här, kanske?), så kan du lära dig av dem och få en djupare förståelse för hur getter funkar och vad de behöver för att trivas 🐐!

Tack för svar! Ang rymningarna är det från inlägg i detta forum det framgått i flera inlägg om stängsel mm. Att rymningarna ökar om de går i olika hagar, att de vill tillbaka till reviret.

Oh well. Det finns plats att växla hage om det visar sig behövas. Viktigast var att ormbunke inte är direkt giftigt för det hade ödelagt mina planer helt 🌱🐐

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Getter och ormbunke
« Svar #7 skrivet: 03 sep-18 kl 00:57 »
Lite kuriosa, marginellt intressant för din fråga; bunk i ormbunke ska ha betytt, typ, pissfoder. Växter som inte duger till foder. Orm som i mask eftersom den ansågs vara verksam mot inälvsmask.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter och ormbunke
« Svar #8 skrivet: 03 sep-18 kl 07:07 »
Det här med rymningar är rätt så tillvida att getterna ska trivas i sina olika hagar, annars finns risk att de sticker, ja. Det är dock mest ett problem för den som har väldigt mycket mark, då kan getterna ibland känna sig otrygga om de får gå ensamma på ett utmarksbete långt ute i skogen, och få för sig att gå hem till gården. För mina getters del (har ett med god marginal 2-siffrigt antal) tycker de att hela gården, eller vart fall all inhägnad mark, är hemmareviret.

Det där med 'bunk' var intressant, kan det vara släkt med det gamla småländska ordet för smått skräp; 'bynk'?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och ormbunke
« Svar #9 skrivet: 01 nov-18 kl 16:11 »
Välkommen hit!

Och varför dvärggetter? Våra utrotningshotade svenska getraser behöver fler bevarare ☺! www.allmogegeten.se
Håller helt med!  Enligt min erfarenhet är dessa även trevligare och lättare att ha med att göra än dvärggetter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser