Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!  (läst 4987 gånger)

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« skrivet: 20 apr-18 kl 21:12 »
Vi ska hämta hem våra efterlängtade getter snart och jag läser och läser allt jag kan komma över. Skulle vara glad om ni ville svara på mina frågor och ge lite tips.

Vad är bäst att ge dom vatten i??   I vår hage växer det otroligt mycket ormbunkar.. Kan det vara något problem? Vindskyddet kommer vara en vedbod med jordgolv, vad är fördelen och nackdel med jordgolv ?  Mvh/A

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-18 kl 23:43 »
Mina getter har alltid älskat ormbunkar men eftersom de har mycket tiaminas i sig så har jag slutat ge dem det eftersom de vid flertal gånger fått CCN (cerebrocoritkal nekros) ett tillstånd där tiaminproduktionen slagits ur spel (vitamin B1) och tiaminas kan hjälpa till att det blir knas i våmmen. Men jag tror inte att ormbunkar är giftiga för getter egentligen, många fodrar säkert med det men jag undviker det numera. Så jag vet inte riktigt hur du ska tänka där. Vatten får mina i hinkar :) Jag har lärt mig massor här i forumet och sök också i gamla trådar om det du undrar över för det finns mycket intressant att läsa :) Lycka till med dina getter!  :)

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« Svar #2 skrivet: 21 apr-18 kl 07:15 »
Tack för svar!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« Svar #3 skrivet: 30 maj-18 kl 20:27 »
...kan bara fylla i som svar på din andra fråga att en nackdel med jordgolv är att det kan vara lite svårmockat.
Sen är det en fördel att ha flera hagar att växla mellan, det minskar risken för parasiter, ger betet en chans till återväxt och ger getterna omväxling  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« Svar #4 skrivet: 31 maj-18 kl 10:09 »
Förr ströades det med ormbunkar. Det sades ha en hämmande effekt på flygfän och div parasiter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter.. Nybörjare!
« Svar #5 skrivet: 02 jun-18 kl 13:35 »
Jag har ibland använt trädjon som strömedel, och det var mindre flugor i de boxarna.  Men det luktar ju ganska starkt, så man får kolla att inte getterna också försöker undvika det!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser