Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?  (läst 2636 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« skrivet: 29 okt-17 kl 10:20 »
Hittar i litteraturen att getter ca 60kg ska ha 9-11MJ per dygn och att det i praktiken innebär ca 2kg hö per get eftersom en del blir spill som geten ratar, helst komplettera med sly också, så långt allt väl. Men hur fungerar deras idissling, hur ofta behöver de foderintag? Om de går i hage dagtid och inne på natten, räcker det att servera grovfodret i stallet då? Än så länge finns det sysselsättning i hagarna men när det blir is och snö? Kan de gå utan foder/fibrer hela dagen?

Har inga problem att ge dem fri tillgång på grovfoder både ute och inne och det kommer nog finnas ungträd i hagen att barka hela vintern men ju mer man vet desto bättre beslut tar man...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-17 kl 10:32 »
Mina hade fri tillgång hela tiden.  Blev mindre konflikter då.  Jag tror de mår bättre också, om de kan ta en tugga när de är sugna.  Det gick åt ungefär 2 kg hö per dag och skalle - utslaget på helår, och medräknat även de små killingarna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-17 kl 12:29 »
Fri tillgång, de ska se ut som små bollar... Gör en ordentlig foderhäck så de ej spiller så mycket.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #3 skrivet: 29 okt-17 kl 12:42 »
Ska getterna se ut som små bollar...?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #4 skrivet: 29 okt-17 kl 13:36 »
Jag tror det är viktigt att de har foder ute om de är ute hela dagen när det är kallt. De håller värmen genom att äta.

Vad jag inte förstår riktigt av ditt inlägg är att du tänker ha dem ute när det är vinter, men de skall inte ha möjlighet att gå in i stallet och äta när de vill under dagen? Har de nåt annat vindskydd istället?

Är de ute mer än 12 timmer per dygn under den kalla tide på året måste de ha tillgång till vindskydd och enklast är väl att de har tillgång till sitt stall dagtid, där det serveras foder? Så även om det kanske är ok att inte ge dem mat under dagtid så måste de ha ligghall.

Så här står det på jbv:
"Om dina får och getter är ute tolv timmar eller mer per dygn under den kalla årstiden är de så kallade utegångsdjur. Djuren ska då ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad. Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats. En ligghall är ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren ska inte hållas instängda i stallet, utan ska själva kunna välja när de vill använda det."

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #5 skrivet: 29 okt-17 kl 18:22 »
Jag tror det är viktigt att de har foder ute om de är ute hela dagen när det är kallt. De håller värmen genom att äta.

Vad jag inte förstår riktigt av ditt inlägg är att du tänker ha dem ute när det är vinter, men de skall inte ha möjlighet att gå in i stallet och äta när de vill under dagen? Har de nåt annat vindskydd istället?

Är de ute mer än 12 timmer per dygn under den kalla tide på året måste de ha tillgång till vindskydd och enklast är väl att de har tillgång till sitt stall dagtid, där det serveras foder? Så även om det kanske är ok att inte ge dem mat under dagtid så måste de ha ligghall.

Så här står det på jbv:
"Om dina får och getter är ute tolv timmar eller mer per dygn under den kalla årstiden är de så kallade utegångsdjur. Djuren ska då ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad. Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats. En ligghall är ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren ska inte hållas instängda i stallet, utan ska själva kunna välja när de vill använda det."

Självklart har jag ett vind- och regnskydd, tjock bädd med torr halm. Och solskydd på sommaren. Vatten från elvattenkoppar, lagom ljummet.

Det känns tryggare för mig att ta in dom i stallet där jag kan stänga om dom över natten, eller från att det är mörkt vill säga. Men så länge dom vill så får dom vara ute i stor hage på dagen med sysselsättning. Den ligger inte i direkt anslutning till stallet så det blir en promenad till och från.

Och dom kommer inte att ha brist på fibrer eller energi, jag har en höhäck under tak på vindskyddet. Min fråga var hur get-magar fungerar, har inte hittat något om det. Hästar ska helst inte vara utan grovfoder mer än en period av fyra timmar, kor däremot fodras ofta bara två gånger om dygnet. Getter är också idisslare så jag funderade hur dom bäst tar till sig näringen och hur deras magar mår bäst. I Sjödins Getter (tror jag det är) står det att getter inte ska kraftfoder på morgonen, och jag har antagit att det varit för att geten ätit upp sin grovfodergiva på kvällen och att magen är tom, men det står faktiskt inte och jag vill gärna förstå varför jag gör saker.

Det är fortfarande fullt med grönt gräs och buskar med löv i hagen, det finns tall och gran. Jag har inte sett någon anledning att förse dom med hö när de är i hagen tidigare, men nu börjar det gå åt mer hö än tidigare perioden de är inne och jag antar att det är för att det de får i sig under dagen innehåller lägre energi än tidigare och därav började jag fundera hur dom bäst tar till sig fodret. Spontant känns det bättre för mig med fiberrikt foder med låg energi och att dom får äta mycket, än att servera energirikt hö. Jo, jag räknar på energi och protein även till mina getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ännu en grovfodertråd... Fördelning över dygnet?
« Svar #6 skrivet: 29 okt-17 kl 18:29 »
Som små bollar, njae ...  Titta på FiasCo Farms teckningar hur ni hullbedömer getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser