Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder, foder och åter foder!  (läst 3018 gånger)

getjanne

  • Inlägg: 2
    • Småland
Foder, foder och åter foder!
« skrivet: 29 maj-17 kl 20:56 »
Hallå. Jag har tre getter(två dvärgisar och en blandning av dvärg och jämtget) i ett hägn på ca 5000m2 varav hälften är en gammal äppelträdgård med gräs,brännässlor och allmän beväxtlighet. Den andra halvan är en skogsdunge med mycket slytäd och cypresser även kirs. Jag tar ned sly både morgon och kväll och de betar då och då i äppelträdgården. Bör jag utfodra dem med ytterligare foder typ hö?
Jämtgeten åt ett paket knäckebröd till frukost dagligen hos sin tidigare ägare och de två dvärggetterna fick fodermajs som lite extragodis.
I hägnet finns även mineralsten och saltsten.
Känner mig helt rådvill om vad de ska ha och inte ha.
En annan undran är deras dryckesvanor. Tycker de dricker ovanligt sällan och lite. Jag har två vattentunnor som jag byter vatten i dagligen. Är gräset/slyt tillräckligt fuktigt så att de får i sig vätska där?




Postat med Alternativ.nu´s app

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Foder, foder och åter foder!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 06:12 »
Svårt att säga utan att se hagen på redigt. Men det bästa sättet att veta om getterna äter tillräckligt, för lite eller för mycket är att hullbedöma dem genom att lägga handen över ryggraden på dem. Visserligen inte en perfekt metod, men den bästa som finns för djurägare med levande djur. Ryggraden ska kännas som en hårdhet, då är de i lagom hull. Om ryggraden knappt känns alls är de för feta, och om du känner varenda kota är de för magra. Om du letar på en sökmotor efter "hullbedömning mjölkkor" kommer du ganska nära getters typ av kroppsbyggnad.
Getter som inte producerar något, alltså inte är dräktiga eller producerar mjölk, behöver som regel inget extra kraftfoder. Inget knäckebröd, ingen majs. Vill du ge dem godis är frukt- eller grönsaksbitar uppskattat :) .
Djur som går på saftigt bete dricker ganska lite, det är helt normalt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

getjanne

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Foder, foder och åter foder!
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 06:52 »
Svårt att säga utan att se hagen på redigt. Men det bästa sättet att veta om getterna äter tillräckligt, för lite eller för mycket är att hullbedöma dem genom att lägga handen över ryggraden på dem. Visserligen inte en perfekt metod, men den bästa som finns för djurägare med levande djur. Ryggraden ska kännas som en hårdhet, då är de i lagom hull. Om ryggraden knappt känns alls är de för feta, och om du känner varenda kota är de för magra. Om du letar på en sökmotor efter "hullbedömning mjölkkor" kommer du ganska nära getters typ av kroppsbyggnad.
Getter som inte producerar något, alltså inte är dräktiga eller producerar mjölk, behöver som regel inget extra kraftfoder. Inget knäckebröd, ingen majs. Vill du ge dem godis är frukt- eller grönsaksbitar uppskattat :) .
Djur som går på saftigt bete dricker ganska lite, det är helt normalt.


Tackar! Nu känner jag mig lite klokare.


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Foder, foder och åter foder!
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 20:27 »
När jag hade mjölkande getter på gott bete hände det ganska ofta att mjölkhinken var tyngre än den vattenhink jag bar till getterna.

  Men det KAN också hända att vattnet inte smakar gott.  Du får försöka fråga dem om de tycker om smaken!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mossalasf

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Foder, foder och åter foder!
« Svar #4 skrivet: 08 apr-21 kl 10:46 »
Vilken mat tycker du är den mest utsökta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser