Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar  (läst 7869 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« skrivet: 12 apr-17 kl 18:49 »
Försöker få svar på detta sätt då...
Går det bra med Granngårdens nya "Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar" till getter?
Den innehåller 700 mg/kg koppar. Till skillnad från den jag använt tidigare, Effekt Mineralhink Nötfor, som innehåller 800 mg/kg koppar. Men den har dom slutat sälja på Granngården.

Kan någon hjälpa mig, och svara på detta?? Jag vet att det finns många såna här diskussioner här sen tidigare, men ofta är det då Effekthinken som rekommenderas, och nu finns den ju inte att köpa mer på Granngården.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #1 skrivet: 12 apr-17 kl 20:23 »
Ja, det är ingen större skillnad på 700mg eller 800mg. Vad jag har läst så tål getter mer koppar än får, men behöver de så mycket koppar som kor? Det har jag aldrig läst någonstans. Har du sett att Granngården har en mineralbalja som det står "får och nöt" på som bara innehåller 250mg koppar per kg? Det verkar inte vara någon ordning alls på dem.

Själv har jag under några år utfodrat getter med mineral för får, på 250mg koppar eller vad det är och ingen verkar ha brister, och ingen har varit sjuk. Det handlar ju också om att de ska äta mineralerna. Däremot hade jag ett lamm som verkade ha mineralbrist, men då selenbrist, och lamm som fötts med selenbrist.

Om en get äter 50gram av fårmineraler per dag är ju det bättre än om de äter bara 5gram i snitt av nötmineralerna.

Jag har även köpt Jermin nötmineral (800mg koppar) åt getterna eftersom den sorten går att köpa i en foderbutik här. Det verkar vara mindre socker i den än i fårmineral för de gillar inte den lika mycket. Jermin är betydligt billigare än lantmännens mineraler som säljs hos Granngården.

Är svårt att veta om de har kopparbrist för vad jag har läst blir det diffusa symtom?

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #2 skrivet: 12 apr-17 kl 22:12 »
Jag är ingen expert, men när jag köpte mina getter fick jag lära mig av uppfödaren (har även läst om det) att getter ska ha mineraler för nöt och inte mineraler för får.
Detta för att även om det är fårmineraler med koppar så är det för lite koppar för getter, dom behöver mer.

Jag såg att Granngården har en mineralbalja för får och get med 250 mg koppar/kg. Men eftersom jag lärt mig att det inte räcker med den kopparmängden så känns det inte rätt att ge dom den.

Jermin nötmineral, som du skriver om olivia.k, har jag läst om, men hittade ingen innehållsförteckning på den baljan. För du menar väl mineralbaljan?
Eller menar du något foder?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #3 skrivet: 13 apr-17 kl 11:19 »
Jermin nötmineral, som du skriver om olivia.k, har jag läst om, men hittade ingen innehållsförteckning på den baljan. För du menar väl mineralbaljan?
Eller menar du något foder?


Ja, men vilken fakta finns förutom att folk säger att de skall ha mineral för nöt? Läser man exempelvis på Jermins hemsida så står det att getter skall ha "fårmineral med koppar". Det jag läste i någon artikel från gård och djurhälsan var att getter tål mer koppar än får. Just kopparförgiftning går ju inte ens att behandla och kanske inte är vanligt förekommande hos getter alls.
Jag har aldrig köpt baljor utan köper mineralfoder i granulat. Det är sådant jag köpt från jermin, både för får med koppar och nötmineral.
Det finns många olika sorter:
http://www.spannex.se/produkter/?search=jermin+


och innehållsförteckningen finns här;
http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/5694dcd8dca6d6.94339222/jermin-fufomix-vommex-teknomin-mineral-fr-16.pdf

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #4 skrivet: 13 apr-17 kl 14:02 »
För mig räcker det gott och väl att både min uppfödare och andra som föder upp getter talar om för mig att getterna mår bäst att ha mineraler för nöt.
Jag tror mer på folk som faktiskt använder sig av produkterna i verkligheten, och verkligen kan getter, än till exempel foderförsäljare...(har själv på Granngården fått höra att getter ska ha samma mineraler som får)

Jag tror nog mer på  Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar än Jermin. Vill definitivt ha en slickbalja/hink. Verkar inte vara några vitaminer i Jermins slickbalja nöt?? Det är det i den jag har nu som dom slutat med, så jag vill nog ha en hink som är så lik den som möjligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #5 skrivet: 13 apr-17 kl 19:02 »
Glöm bara inte salt!  De kan bli förgiftade, om de måste äta stora mängder mineral för att få i sig salt.  (Hammarberg)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #6 skrivet: 14 apr-17 kl 12:49 »
Ta råd om getter från personal på Granngården är ungefär som att ha bocken till trädgårdsmästare :P .
Man måste nödvändigtvis inte handla på Granngården, Olivia.k har redan tipsat om annat mineral från annan tillverkare. Bl a Svenska Foder säljer också mineraler.

Och vad gäller salttillförsel och mineralförgiftning, så har jag aldrig stött på någon som inte ger sina getter salt, däremot ganska många som inte vet att de behöver mineraler...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #7 skrivet: 14 apr-17 kl 13:22 »
Det är lite det jag menar, tar liksom inte råd från dom på Granngården helt på allvar...ungefär som jag inte heller gör med dom på apoteket, men det är ju en heelt annan historia..

Visst finns det fler ställen att handla ifrån, men vi har närmast till Granngården så det blir liksom enklast.
Men det var just det jag ville ha tips om, mineralhinkar från andra ställen. Tänkte att då får man väl åka en omväg och handla just till getterna.
Nu har jag tyvärr inte fått något tips om en endaste annan slick-mineralhink, vilket jag hade hoppats på och förväntat mig. Lite tråkigt kan jag tycka, för det måste ju vara fler än jag som har en slickhink till sina getter??

Givetvis får de saltsten, både en för vilt och en vanlig saltsten.  :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #8 skrivet: 14 apr-17 kl 21:10 »
Nu har jag tyvärr inte fått något tips om en endaste annan slick-mineralhink, vilket jag hade hoppats på och förväntat mig. Lite tråkigt kan jag tycka, för det måste ju vara fler än jag som har en slickhink till sina getter??


Mineralbaljor är gjorda för att användas på bete, eftersom de tål regn. De är svårare för djuren att äta av, och kan vara helt omöjliga för unga djur att äta av. De får lättare i sig av granulat. Det är också därför de inte innehåller vitamin alla gånger, eftersom det är meningen man skall ha dem på bete.
Jag har läst en artikel av veterinär där det stod att mineralbaljor inte var lämpliga till unga djur som inte har ordentliga tänder att gnaga av den, men jag hittar inte artikeln nu.
Sen är det många på denna sida som skrivit att deras djur inte äter något av mineralbaljor.
Granulat är antagligen billigare också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #9 skrivet: 14 apr-17 kl 22:30 »
Mineral är dyrt.  (Samköp rekommenderas för den som har få getter.)

  Det fanns, när jag hade getter, en balja som hette just Betesbalja.  Den ingick i mina getters buffé, och den gjorde skäl för namnet.  Hela vintern var den orörd, men så fort det blev lite grönt ute att äta, så gick den baljan åt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #10 skrivet: 15 apr-17 kl 13:57 »
Japp, mineraler är dyrt...inte alltför kul när man bara har några getter, och ingen granne/bekant att dela med. De enda häromkring som har djur har får - och såna mineraler ska ju inte getter ha.

Det var just därför jag ville ha lite tips här, så jag inte köper fel mineralhink. Och jag tycker fortfarande att det är lite tråkigt att ingen kan hjälpa till med tips..

Jag vet att inte alla använder mineralhinkar, olivia.k, men jag vet också att många använder. Och det är väl dem jag skulle vilja ha tips ifrån, såklart.
Jag föredrar hink framför granulat, och därav min fråga, vänd till alla som precis som jag föredrar hink!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #11 skrivet: 16 apr-17 kl 09:58 »
Hallå, alla getälskare i Skåne!  Någon kan väl sälja en knytnävsstor bit mineral åt Nyfikenskåne?  Fråga även era koägande grannar, ni som har!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #12 skrivet: 16 apr-17 kl 11:47 »
Hallå, alla getälskare i Skåne!  Någon kan väl sälja en knytnävsstor bit mineral åt Nyfikenskåne?  Fråga även era koägande grannar, ni som har!

En sån liten bit lär gå åt i ett nafs. Köper man granulat exempelvis lantmännens effekt optimal står det att getter skall ha 5-20gram per dag. Äter de då 20gr per dag och man har 5 getter går det åt 36kg på ett år, och en säck väger 25kg. Köper man fårmineral istället kan man köpa granulat i 10kg förpackning. https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/3817.pdf

På vilket vis skulle det bli billigare om man går och köper en knytnävstor bit mineral av grannen? Där kan man prata om att man i slutändan lär få betala ett högt kilopris!

Nu vill ju trådskaparen ha mineralbalja för nöt som innehåller vitaminer vilket jag faktiskt inte hittar någonstans på lantmännens sida. Men mängden är densamma, ca 15-40 gram per dag av mineralbalja, högst 50gram per get och dag så en mineralbalja kanske går åt fortare än granulat.  Mineralbaljorna tycks väga 22kg, så har man 5 getter och de äter 20 gram per dag så räcker en mineralbalja i 7 månader.

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/12539.pdf

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #13 skrivet: 16 apr-17 kl 11:54 »
Jag tror nog mer på  Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar än Jermin. Vill definitivt ha en slickbalja/hink. Verkar inte vara några vitaminer i Jermins slickbalja nöt?? Det är det i den jag har nu som dom slutat med, så jag vill nog ha en hink som är så lik den som möjligt.

Vad är det för hink du hade tidigare egentligen? Du skriver i en annan tråd att den heter : "lantmännens Effekt Mineralhink Nötfor, för nötkreatur och getter." men du menar alltså att den innehåller vitaminer? Jag hittar ingen sådan, utan jag hittar endast denna och den innehåller inte vitaminer.


https://c4produktkatalog.lantmannen.se/components/com_virtuemart/shop_image/document/1927.pdf

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #14 skrivet: 17 apr-17 kl 17:22 »
Haha, tack för omtanken Trollmor! :)

Följer med ett leende diskussionen om hurvida det är billigare med granulat...för mig är det i detta fallet helt enkelt så att jag VILL ha en mineralhink!
Det är just detta som ibland får mig att tveka att skriva frågor här. Det blir så uppförstorat, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Min fråga var varken vad som är bäst, eller vad som är billigast - jag vet vad jag vill ha! Annars hade jag ju faktiskt frågat vad ni andra tyckte var bäst.
Jag trodde jag skrev en enkel fråga...

Tack igen Trollmor, ha det gott!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #15 skrivet: 17 apr-17 kl 18:26 »
Varför passar inte granulat hemma hos dig?  Är det någon stor skillnad i innehåll mellan de olika serveringsformerna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #16 skrivet: 17 apr-17 kl 22:15 »
För oss är det bara helt givet! Klart enklast att servera, och när vi är flera som sköter om/släpper ut och tar in getterna så vet alla utan krångel om dom behöver foder eller hö!  :)
Jag har läst att vissa inte tycker att deras getter inte äter av hinken. Men alla jag träffat som har hink tycker att det är absolut bäst, och mina slickar med glädje i sig av mineralerna! För mig finns inget annat.

Jag kan respektera om vissa här är av annan åsikt, men då vill jag gärna att dessa också respekterar min åsikt...Vi kan väl ändå bara vara överens om att våra getter ska ha det bra? Räcker det inte så?
Nu är detta inte menat till dig, Trollmor, men det här med att man liksom ska bli övertalad om vad som är bäst - nej, det gillar jag inte! Som jag skrev tidigare, det blir så man ibland drar sig för att ställa frågor.
Rak fråga - rakt svar.
Funderingar om problem osv - diskussioner, javisst!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #17 skrivet: 18 apr-17 kl 11:03 »
Tack för att du tycker att det ska vara enkelt att servera, det är en av mina käpphästar!  Men salt och mineral serverar man väl ett par gånger om året, så får det ligga/hänga där sen, åt getterna att ta för sig av när de själva tycker?  Tydligen har jag ännu inte riktigt förstått hur det fungerar hemma hos er.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #18 skrivet: 18 apr-17 kl 11:59 »
Men det är ju exakt det jag menar!! Jag vill kunna servera det och låta det stå framme. Perfekt med en hink. Inget krångel, inget uträknande hur mycket dom ska ha - dom äter själva den mängd dom vill!
Skulle jag ge granulat så skulle dessutom mina kära ankor och höns gå och smaska i sig, eftersom dom emellanåt delar hage med getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #19 skrivet: 19 apr-17 kl 11:12 »
Tror fåglarna att det är sand, eller behöver de sådana mängder mineral?

  Jag ställer min fråga igen:  Är det skillnad i innehåll mellan hink och granulat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser