Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken mineralhink??  (läst 2815 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Vilken mineralhink??
« skrivet: 10 apr-17 kl 22:52 »
Har tidigare kört med lantmännens Effekt Mineralhink Nötfor, för nötkreatur och getter. Blev rekommenderad den av uppfödaren när jag köpte mina getflickor.
Men - nu finns den inte längre på Granngården, och dom tar inte hem den eftersom det inte är deras eget märke. Dom erbjöd Fårmineral Lantmännen Effekt med koppar (vilket jag tycker är lite märkligt att dom har, det är ju också Lantmännen..) Men den innehåller bara 250 mg/kg koppar, jämfört med Effekthinken som innehåller 800 mg/kg koppar.
Vi har även frågat på de närmaste Lantmännen butiker (maskinbutiker) om dom kan ta hem en mineralhink, men det gör dom inte säger dom. Man kan iofs registrera sig som medlem hos dom och beställa hinken via internet. Men jag skulle nog helst vilja kunna åka och köpa mig en ny hink vid behov..
Vad ska jag nu använda för mineralhink?? Det börjar bli lite kris för hinken jag har har jag haft ett tag så det är hög tid att byta.
Jag vill absolut ha en hink, inte foder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #1 skrivet: 11 apr-17 kl 11:09 »
Kul att se dig här!  :)

  Förr i tiden la man ett kopparmynt i djurens dricksvatten för att få "lycka".  Efter en vetenskaplig undersökning fann man att detta inte var gammalt skrock, utan att djuren faktiskt kan få sitt kopparbehov på det sättet.  Om man ger dem möjlighet att välja, vatten utan koppar och vatten som t ex gått igenom en kopparledning, eller där man lagt ett föremål av denna metall, så borde de kunna få det de behöver på det sättet.

  Det råd jag fick av Kalle Hammarberg var att getterna kan kombinera ihop själva, om man erbjuder dem en "buffé" av många olika sorters salt och mineral.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #2 skrivet: 11 apr-17 kl 15:01 »
ja, det låter väl rimligt att dom kan kombinera ihop själva...Men om man som jag har enbart 2 getter så skaffar man inte en buffé. Då vill man rätt och slätt ha en mineralhink som fungerar/är rätt för dom. Det är illa nog att en mineralhink är dyr och egentligen för stor för endast 2 getter.

Finns det någon som kan berätta vad ni ger för mineralhink till era getter?
Är det bara jag som gett Effekthinken som dom nu slutat med på Granngården??

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #3 skrivet: 11 apr-17 kl 19:20 »
Funkar Granngårdens nya mineralhink "Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar"??

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #4 skrivet: 11 apr-17 kl 22:30 »
Finns det verkligen ingen som kan hjälpa??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #5 skrivet: 12 apr-17 kl 16:28 »
För endast två getter föreslår jag att du försöker köpa småbitar av olika sorter av goda grannar som har djur.  Det går ganska bra att hugga eller slå loss en bit av en salt- eller mineralsten, och granulat tar du ett par nävar av.  Anteckna noga (t ex med din mobilkamera) vilka sorter du lägger upp, så att du kan fylla på med rätt sort när en har tagit slut.  Ganska snart kommer du att upptäcka att dina getter föredrar vissa sorter framför andra, och att det ändras under året.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #6 skrivet: 12 apr-17 kl 18:52 »
Har faktiskt inte någon omkring mig som har getter, så det skulle ju vara klart bäst att kunna köpa hem en egen mineralhink och slippa fundera mer över detta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken mineralhink??
« Svar #7 skrivet: 12 apr-17 kl 20:59 »
Nä, getägare är det ofta gansla långt mellan!  Men det går bra med andra djurslag också, om du nu vill försöka göra en mumsig buffé åt dem.  Kobönder, hästägare, fårägare ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser