Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder på vintern  (läst 4933 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Foder på vintern
« skrivet: 02 sep-16 kl 10:58 »
Jag har afrikanska dvärgbockar och undrar vad man ska utfodra dom med på vinterhalvåret när det inte finns någon sly att tillgå ? Klarar dom sig bara på hö och saltsten ?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Foder på vintern
« Svar #1 skrivet: 02 sep-16 kl 11:27 »
Hö, havre/kornkross, saltsten och lite mineraler.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Foder på vintern
« Svar #2 skrivet: 02 sep-16 kl 13:05 »
Våra två kastrerade dvärgbockar kommer i vinter att få hö, lite gran-/tallris då och då, saltstenar och mineraler. De har även tillgång till "naken" sly om de vill ha och knapra på. Är ju våra första dvärgisar, men jag har läst och läst här på forumet och på andra forum.
Inget kraftfoder (havre/korn) då det inte är lämpligt för bockar (de kan tydligen lätt få njursten) och då dvärgisar även har rätt lätt för att bli feta ;). Kraftfoder brukar endast behövas ge när getterna är högdräktiga, ger di eller till växande killingar.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Foder på vintern
« Svar #3 skrivet: 13 sep-16 kl 17:48 »
Just det, var extra försiktig med allt kraftfoder till dvärgisar, till bockar och till kastrater!  Ni har ju kombinationen, så håll inne med kraftfodret!  Som godis vintertid föreslår jag morötter i smala stänger, samt, om ni kan samla, lövkvistar.  Jobbigt att skörda och torka, men MUMS för getter!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foder på vintern
« Svar #4 skrivet: 13 sep-16 kl 18:25 »
Trollmor brukar förklara bättre än vad jag gör, men så körde jag också, jag var ute och högg sly på sensommaren som jag torkade i en lada, men man måste inte göra det, de klarar sig fint med enbart hö.
Mängden kraftfoder i handböckerna tycker jag ofta är överdriven då det brukar vara framräknat för moderna högproducerande raser.
Jag har ofta fått minska givan ganska ordentligt till våra mufflontackor då de bara är litet drygt en tredjedel så tunga som en stor texeltacka tex.
(jag passade en stor tex- tacka åt en granne en sommar, hon kunde äta hon...   :) men hon var stor som ett hus, tror hon vägde över 80 kilo (har hört uppgifter om baggar som passerat 130 sträcket, men jag vet inte om det stämmer...), mot kanske 20-25 för mufflan, så jag tror dina dvärgisar hamnar i det viktspannet men du kan minska givan ännu mer som Trollmor säger.   )

Vi hade mjölkgetter, de väger visserligen mer än ett mufflon, men kraftfodergivan var vad jag minns väldigt liten, även till en "get i skala 1:1".





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Foder på vintern
« Svar #5 skrivet: 13 sep-16 kl 19:04 »
Klarar dom sig bara på hö och saltsten ?

Sätt till något mineralfoder som inte är samma sak som kraftfoder (säd), så kommer de att må prima. Kanske kan du hitta tallris som är nyttigt, även kalt ris brukar getter uppskatta.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foder på vintern
« Svar #6 skrivet: 14 sep-16 kl 19:00 »
Det finns mineralsaltstenar också om man behöver komplettera, brukat köra sådana till mufflontackorna förut.
(Välj den med låg kopparhalt, den med mer koppar är för kossor)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Foder på vintern
« Svar #7 skrivet: 15 sep-16 kl 16:04 »
Trollmor brukar förklara bättre än vad jag gör.
Oj, tack!  Min avsikt var att föreslå ett bra godis, lockfoder, "havrekoppel", som TS kan använda för att "ställa sig in hos" / "tämja" / "styra" sina små vänner, utan att ställa till överfodringsproblem för dem.  De är lättfödda som fjordingar, de där svärgisarna.  Och kan, såvitt jag vet, även få fångliknande problem, liksom lättfödda hästar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Foder på vintern
« Svar #8 skrivet: 16 sep-16 kl 10:43 »
Sätt till något mineralfoder som inte är samma sak som kraftfoder (säd), så kommer de att må prima. Kanske kan du hitta tallris som är nyttigt, även kalt ris brukar getter uppskatta.

Jag ger dem "Deltamin Mineralfoder för nöt Bas" från Svenska Foder (var halva priset på deras foder jämfört med Granngården). Jag har både vanlig ren saltsten och en 10 kg's viltsten och det är ännu bara viltstenen de slickar på. Den innehåller rätt mycket mineraler och koppar och verkar vara väldigt smaklig. :D
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Foder på vintern
« Svar #9 skrivet: 16 sep-16 kl 10:46 »
Oj, tack!  Min avsikt var att föreslå ett bra godis, lockfoder, "havrekoppel", som TS kan använda för att "ställa sig in hos" / "tämja" / "styra" sina små vänner, utan att ställa till överfodringsproblem för dem.  De är lättfödda som fjordingar, de där dvärgisarna.  Och kan, såvitt jag vet, även få fångliknande problem, liksom lättfödda hästar.

Jag kör med vanligt knäckebröd som lock/godis till våra dvärgbockar. Morötter gillade de inte alls när jag provade det, men ska testa igen framöver och se.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Foder på vintern
« Svar #10 skrivet: 16 sep-16 kl 17:28 »
Mina gillade inte betfor så mycket av någon outgrundlig anledning, får, kossor, hästar, mm brukar älska det.

Angående hårdbröd så brukar de ibland fundera vad det är, men kasta sig över som lördagsgodis när de tagit första tuggan.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Foder på vintern
« Svar #11 skrivet: 16 sep-16 kl 23:25 »
Inget kraftfoder (havre/korn) då det inte är lämpligt för bockar (de kan tydligen lätt få njursten) och då dvärgisar även har rätt lätt för att bli feta ;).

Nej, det är urinsten som är relativt vanligt förekommande hos bockar och baggar. Dvs det bildas stenar i urinblåsan som de inte klarar av att kissa ut.

finntorparn

  • Inlägg: 18
SV: Foder på vintern
« Svar #12 skrivet: 07 okt-16 kl 07:39 »
Jag hänger på tråden här. Ger ni fri tillgång till mineraler (vet att vissa brukar göra så)? Min lilla bock fullkomligt älskar mineraler, så jag har inte vågat ge fritt än. Men kanske han vet vad han behöver..?

Har i allmänhet den uppfattningen att djuren instinktivt äter "rätt", men så har min ponny lärt mig att det finns dom som inte känner av några begränsningar, utan tyvärr äter sig sjuka :-(

Skickat från min D6503 via Tapatalk


metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Foder på vintern
« Svar #13 skrivet: 08 okt-16 kl 10:31 »
Jag hänger på tråden här. Ger ni fri tillgång till mineraler (vet att vissa brukar göra så)? Min lilla bock fullkomligt älskar mineraler, så jag har inte vågat ge fritt än. Men kanske han vet vad han behöver..?

Har i allmänhet den uppfattningen att djuren instinktivt äter "rätt", men så har min ponny lärt mig att det finns dom som inte känner av några begränsningar, utan tyvärr äter sig sjuka :-(

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Jag ger fri tillgång, men i "doserad mängd". Jag häller upp en dl i deras mineralkrubba och de ser ut att äta det de behöver. Fyller på/byter ut 1 gång i veckan och då är det en del kvar. Lite olika men det är aldrig helt slut.
Doseringsrådet på min säck med mineraler är 5-20 g/dag/get och en dl är 100 g så våra två är inga högkonsumenter just nu iaf :). Viltstenen däremot slickar de mycket på.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Foder på vintern
« Svar #14 skrivet: 12 jan-17 kl 18:33 »
Välkommen hit, finntorparn!  Om dina getter äter anmärkningsvärt stora mängder mineralfoder, så skulle jag börja bli misstänksam.  Kan det vara något helt annat de försöker ordna upp?  Maskbörda?  Vitaminbrist?  Eller något helt annorlunda, som jag inte ens kommer att tänka på ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Foder på vintern
« Svar #15 skrivet: 21 jan-17 kl 23:26 »
Det finns mineralsaltstenar också om man behöver komplettera, brukat köra sådana till mufflontackorna förut.
(Välj den med låg kopparhalt, den med mer koppar är för kossor)
Getter ska ju HA koppar. I ungefär samma utsträckning som kor :) . Får, däremot, kan få kopparförgiftning om en ger dem mineraler för kor eller getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser