Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna bockar  (läst 2559 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Kräsna bockar
« skrivet: 11 jul-16 kl 15:15 »
Våra dvärgbockar ratar allt utom rönn och lönn och nu börjar vi få ont om det . Trodde dom skulle äta det mesta i sly väg . Dom äter heller inte morötter eller äpplen . Vad göra ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kräsna bockar
« Svar #1 skrivet: 11 jul-16 kl 18:48 »
Har dom lärt sig från första början att äta varierat?  Killingar tittar vad de vuxna getterna äter, och härmar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kräsna bockar
« Svar #2 skrivet: 11 jul-16 kl 19:16 »
Har dom lärt sig från första början att äta varierat?  Killingar tittar vad de vuxna getterna äter, och härmar.

Jag vet inte om dom har gjort det . Dom är födda i mars och vi har bara haft dom i tre veckor .

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kräsna bockar
« Svar #3 skrivet: 11 jul-16 kl 19:50 »
Lägg in det sly du har (om det inte är giftigt) och vänd ryggen till deras vägran. Börja inte fjäska för dem - de är intelligenta djur. Hö måste de lära sig att äta eftersom de behöver långfibrigt foder.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kräsna bockar
« Svar #4 skrivet: 11 jul-16 kl 20:01 »
Lägg in det sly du har (om det inte är giftigt) och vänd ryggen till deras vägran. Börja inte fjäska för dem - de är intelligenta djur. Hö måste de lära sig att äta eftersom de behöver långfibrigt foder.

Vad är det mer som är giftigt förutom ek och rhododendron ?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kräsna bockar
« Svar #5 skrivet: 13 jul-16 kl 17:42 »
Idegran, t ex.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kräsna bockar
« Svar #6 skrivet: 13 jul-16 kl 18:03 »
Lagerhägg, azalea. Om jag minns rätt finns det mer om växter som är giftiga för getter här på forumet.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Kräsna bockar
« Svar #7 skrivet: 14 jul-16 kl 09:37 »
Tack för alla svar  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser