Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta med mineraler...  (läst 3145 gånger)

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
Detta med mineraler...
« skrivet: 15 jun-16 kl 12:21 »
Får ju hem två dvärgbockar senare i sommar, och har nu suttit och läst om det här med mineraler och salt i utfodringen.
Som saltsten ska tydligen en viltsten vara bra (10 kg borde ju räcka ett tag... *S*) men vad köper man egentligen för mineraler? Nötmineraler har jag läst om på flera ställen att de är bra för de innehåller mycket koppar (800 mg/kg eller mer), men det är ju inga små säckar man får köpa för dessa 5-20 g om dagen som de väl ungefär ska ha.

Vad ger ni för sorts mineraler? Nötmineraler (granulerat) med eller utan vitaminer? Eller ska man ha balja av något slag?

Alla dessa frågor och funderingar... ???
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Detta med mineraler...
« Svar #1 skrivet: 15 jun-16 kl 12:40 »
Det är bra att ha en vanlig saltsten, dvs en vit saltsten så de inte äter onödigt mycket mineralfoder när de är sugen på vanligt salt. En viltsten kan du väl också köpa men den innehåller inget speciellt som inte finns i mineralfodret.

Ja säckarna kanske är på 20kg men det går åt. De håller ett år så var noga med att kolla "bäst före" datumet på säcken så du inte gör som jag och köper nåt som går ut om en månad. Åtminstone vitaminer vet jag fungerar sämre om de är gamla.
Ja, jag köper alltid mineralfoder med vitaminer. Jag visste inte att det fanns utan. Exempelvis så är upptaget av järn bättre om man äter c-vitamin och upptaget av selen förbättras av E-vitamin har jag för mig.

Jag köper jermin mineraler om det är varumärket du frågar efter. Jermin nöt till getter då fårmineralen bara innehåller 250mg/kg koppar.
Jag ger fri tillgång, dvs fyller på när det tar slut.

Det är viktigt att dina bockar får i sig salt för det gör dem törstiga, vilket gör att de dricker mer vatten vilket i sin tur kan motverka att de får urinsten vilket  är ganska vanlig sjukdom hos bockar och baggar. Den vanligaste behandlingen är avlivning.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Detta med mineraler...
« Svar #2 skrivet: 15 jun-16 kl 14:49 »
Av de sorter mineralfoder jag hittat som jag kan få tag i här så är den ena med vitamin A, D3 och E (Lantmännen Nötfor Mineralfoder Effekt Optimal) och den andra är det inga vitaminer i (Nötfor Effekt Bete). Annars så är de rätt lika i övrigt innehåll. Skiljer lite på kalcium, fosfor och magnesium men inga stora skillnader. Båda innehåller 800 mg/kg koppar.
Får hålla koll på utgångsdatumet då när jag ska köpa. Dessa säckar är på 25 kg.

Ja salt vet jag är viktigt för att de ska bli törstiga och dricka mycket så man minskar risken för just urinsten. De lär få olika sorters slickstenar så får de väl välja vilken de vill slicka på ;). Ser att en del kör med himalayasten t ex.

Viltsten har jag ändå till mina rådjur och den innehåller ju väldigt mycket koppar (2500 mg/kg) så det kanske blir för mycket koppar för getterna om de fattar tycke för både den och mineralfodret.
« Senast ändrad: 15 jun-16 kl 14:58 av metbäcksfru »
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Detta med mineraler...
« Svar #3 skrivet: 15 jun-16 kl 15:33 »
Välkommen, då, i vårt gettokiga gäng!  Jag hade buffé åt mina, med så många olika sorter jag kunde få tag i, både stenar och pulver, både rent salt och mineraler.  Så valde de själva.  För två små bockar går det nog inte åt så mycket, så jag föreslår att du kontaktar dina djurägande grannar och hör om du kan få köpa en liten bit av deras.

  Men anteckna noga vilken bit som heter vad, så att du kan fylla på av det som tar slut!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Detta med mineraler...
« Svar #4 skrivet: 17 jun-16 kl 09:21 »
Välkommen, då, i vårt gettokiga gäng!  Jag hade buffé åt mina, med så många olika sorter jag kunde få tag i, både stenar och pulver, både rent salt och mineraler.  Så valde de själva.  För två små bockar går det nog inte åt så mycket, så jag föreslår att du kontaktar dina djurägande grannar och hör om du kan få köpa en liten bit av deras.

  Men anteckna noga vilken bit som heter vad, så att du kan fylla på av det som tar slut!

Tack tack!
Nej det är just det jag känner, att det går väldigt lite med två små bockar. Om man t ex ger rekommenderad högsta dos på 20 gr/dag/bock av Nötfor Mineralfoder så räcker ju en säck 625 dagar liksom. *S* :o Och det känns ju inte så kul att köpa 25 kg och så äter de inte alls av det. Så jag får nog snoka runt hos mina grannar med nöt och se vad de har att "erbjuda". Är ingen annan just härikring som har getter tyvärr. Finns någon x antal mil bort som jag annars får höra med.
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Detta med mineraler...
« Svar #5 skrivet: 17 jun-16 kl 22:24 »
En lämplig förevändning för att kontakta lite mer avlägsna vänner, som du annars inte hinner hälsa på?  ;)  Men var då extra noga med att dokumentera vilka mineraler du lägger var, så att du kan fylla på med rätt sort!  *talar av erfarenhet*   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Detta med mineraler...
« Svar #6 skrivet: 17 jun-16 kl 23:19 »
Och det känns ju inte så kul att köpa 25 kg och så äter de inte alls av det. Så jag får nog snoka runt hos mina grannar med nöt och se vad de har att "erbjuda".

Konstigt att det inte finns mindre förpackningar. När jag började med får köpte jag Lantmännes fårfor effekt i 10kg hinkar och de gick åt i en rykande åtgång, och ger du fri tillgång lär de äta mer än vad som står på förpackningen. Du kan ju köpa fårmineralen så får du se om hinken räcker så länge som du tror. Köp då den med koppar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser