Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  selenE  (läst 4365 gånger)

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
selenE
« skrivet: 09 jan-16 kl 17:38 »
Hej!
Jag ser att det skrivits mycket om selen och e-vitamin här redan och på får-forumet men jag blir ändå inte klok på det...
Jag har fyra getter och åtminstone två är dräktiga. Beräknas komma i slutet av mars. Har köpt organiskt selen: seloE från biofarmab till häst egentligen. Pulverform.
En skopa innehåller 2mg selen.
Dosering c-ponny eller mindre: en halv skopa dagligen.

Så läser jag typ tusen olika sätt och doseringsförslag för dräktiga getter och tackor. Vissa säger dagligen. Vissa engångsdoser 6 och 2 veckor innan förlossning. 5mg? 2mg?
Dom får hö och har  minaralbalja för får och nöt och viltslicksten och vanlig saltsten, plus får torkat sly eller färsk gran ett par ggr i veckan.
Hur ska jag tänka med dosering av seloE?

Tacksam för svar! ❤
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: selenE
« Svar #1 skrivet: 09 jan-16 kl 19:45 »
Hur mycket är en skopa? Dvs hur många gram är en skopa? Hur mycket selen eller natriumselenit innehåller ditt preparat per kg? De är 2 olika styrkor så måste veta vad ditt innehåller om du ska dosera.

Det finns svagt vitamintillskott hos Lantmännen som heter "E-selen" som innehåller selen E 8 (natriumselenit) 20 mg per kg. Detta är så svagt att man kan ge fri tillgång. Det är till och med mindre selen i detta per kg än i Lantmännens vanliga mineralfoder för får. Enligt förpackningen ska man ge 20 gram per dag av detta pulver för tackor.
Alltså, om man utfodrar geten med 20gr av detta pulver får den i sig 0,0004 gram natriumselenit. På en månad blir det 0,012 gram.

Om du köper selevitan på apoteket så är dosen följande, 5 gram pulver om djuret väger 50kg, (vilket är ungefär vad en get väger). 1-2 gånger per månad. Detta är alltså den produkt du har läst om när det stått att man ska ge engångsdoser 6 v och 2 veckor innan lammning.
Detta selevitan innehåller 30 gram natriumselenit per kg pulver. Detta gör att en dos på 5 gram innehåller alltså 0,15 gram natriumselenit, vilket är ungefär 10 gånger mer än vad man får i sig om man ger dagsdosen av E-selen åt en get i en månad. Denna dos kan man alltså ge 2 gånger dessutom, totalt 0,3 gram natriumselenit.

Så för att svara på din fråga måste jag veta hur mycket din produkt innehåller per kg av natriumselenit.
En skopa innehåller alltså 2mg selen (natriumselenit), dvs 0,002 gram. För att komma upp i samma dos som för selevitan (0,15gr) skulle du alltså behöva utfodra geten med 75 skopor på en månad. Du behöver alltså inte oroa dig för att överdosera.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: selenE
« Svar #2 skrivet: 09 jan-16 kl 19:55 »
Bifogar en bild med burkens etikett. Hoppas det funkar.
Tack för utförligt svar Olivia!
Då behöver jag inte va rädd att selen-halten blir för hög. Men blir den för låg då istället...? Bättre att köpa 100procentigt selenpreparat? Och kan det bli för mycket e-vitamin?
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

EbbaB

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: selenE
« Svar #3 skrivet: 09 jan-16 kl 20:02 »
Äh bilden va för stor..
Det står så här:
En skopa 22 g
Vitamin E
70500mg per kg 1550 mg per skopa

Selen (selenjäst) 90 mg per kg 2 mg per skopa

Sammansättning : Dextros, inulin
Magnoliaomfamningar med pionknopp mot kinden i lavendelvind genom kaprifolflod under vibrerande sommarkärlek mot brun hud med bakgrund av påfågelfjädrar, mörkt hav och musik.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: selenE
« Svar #4 skrivet: 09 jan-16 kl 21:29 »
Äh bilden va för stor..
Det står så här:
En skopa 22 g
Vitamin E
70500mg per kg 1550 mg per skopa

Selen (selenjäst) 90 mg per kg 2 mg per skopa


90mg per kg är alltså ganska mycket mer än det som heter E-selen som bara är 20mg per kg,  men mindre än selevitan som innehåller 30 000mg per kg.
Månadsdosen för selevitan var ju 0,15 gram natriumselenit, och för att få i sig så mycket måste man alltså äta 1,67 kg av ditt pulver.
Om det är 22 gram i en skopa så blir det alltså 75 skopor på en månad för geten vilket är precis vad jag räknade ut innan. Dvs du skulle kunna ge 2,5 skopor per dag,  dvs 55 gram per dag.

Men vill ju ge lika svagt Selen som man ger om man köper E-selen och doserar som på förpackningen (säljs på granngården) så kan du ge 0,13 kg (130gram) av ditt pulver på en månad. Det blir ju bara 4 gram per dag, dvs inte mycket alls.
En häst skulle alltså ha en halv skopa om dagen, ca 10 gram så det kan du ju ge getterna också.
Nu är det ju möjligt att det innehåller något annat som de kan få en överdos av men knappast selen i alla fall. E-vitamin tillsätts i sådana här preparat för att kroppen lättare ska ta upp selen, men jag vet inte om det går överdosera e-vitamin.

Ja, det är nog större risk att man ger för lite selen än för mycket.
Jag läste om en tjej som gett sina tackor "E-selen" när de var dräktiga och ett av lammen dog (när den var några måander) och filmen på det sjuka lammet lade hon upp på facebook. Lammet skickades in på obduktion där det visade sig att den dog av selenbrist. Det är nog ganska vanligt att lamm och killingar har selenbrist.

Ge även kilingarna när de föds fri tillgång på mineralfoder från den dag de föds, för de har behov av det då det är för lite i mjölken.
Selevitan kan man köpa receptfritt på apoteket men man kan även få utskrivet på recept av veterinär om man ska ha mycket.
Hur man ska dosera står här:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19781215000020

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: selenE
« Svar #5 skrivet: 27 jan-16 kl 10:34 »
Ni håller väl reda på vad som är mg och vad som är µg?  Det går tusen µg på ett mg ...  Jag har läst fel på en etikett en gång, det blev inte bra alls ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: selenE
« Svar #6 skrivet: 27 jan-16 kl 15:38 »
Ni håller väl reda på vad som är mg och vad som är µg?  Det går tusen µg på ett mg ...  Jag har läst fel på en etikett en gång, det blev inte bra alls ...   :-[

I både fassen och på lantmännens hemsida uppges halten natriumselenit i produkterna i mg,dvs milligram. Några microgram har jag inte sett nånstans så jag antar jag räknat rätt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: selenE
« Svar #7 skrivet: 29 jan-16 kl 01:49 »
Hoppas att de vet vad de skriver.  Tumregel:  Ett mikrogram selen per milligram e-vitamin.  Ett tiondels mikrogram per kilo kroppsvikt per dag är en ganska normal dos.

  Det går att bli förgiftad av selen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser