Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar  (läst 8232 gånger)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #20 skrivet: 20 okt-15 kl 11:40 »
Ett alternativ eller komplement till värmelampa, som fungerar också vid stömavbrott, är en djupströbädd.
Den läggs med halm och getternas spillning och urin, varje dag tillförs halm eller hö så att den är ren och torr på ytan. Under natten vattnar och göder getterna bädden som börjar att "bränna" om mängden vatten, gödsel och halm är i balans.
Den bör anläggas i i början av augusti så värmen inte blir för låg. Så här års kan man behöva starta den med 3 skikt halm om 4 cm, med ett tunt puderlager konstgödsel med kväve emellan, samt genom att man vattnar den jämnt över ytan med varmt vatten och strilkanna. Värmelampan ger också god nytta f,r att starta processen. Nedbrytningen av halmen liknar den som sker i vommen hos getterna (och i blindtarmen hos hästar resp. i grovtarm hos grisar) och ger värme som effekt.  Rätt balans mellan strö- och djur-mängd ger en varm, torr förvånadsvärt "ren" tillggyta.

När Du till våren tar ut den skall djupströbädden ut  i ett och samma moment.  Det har hänt mer än en gång att djurstallar brunnit ner. Detta för att att bonden avbrutit utgödslingen för nattvila.  Omrörningen som skett under dagen, i och med den påbörjade utgödslingen har gett åtkomst för syre och d.rmed accentuerad oxidation.  Självantänning sker på småtimmarna medan man sover!  Detta är dock ingen risk så länge man inte rör i bädden!!!!

Materialet i djupströbädden är ett kraftigt näringssubbstrat, och kan om den inte legat regnskyddad under minst i år efter utgödlingen, skada ffa kvävekänsliga växter.

 ::) Eftersom jag gillar mina getter, och en av dem frös sydde jag ett "gettäcke" med vaddfoder. Det skyddade rygg och sidor. Jag gick vidare och sydde en "mag-platta med krage" som kunde fästas i täcket. Den skyddade mage och hals.  Jag har nu även sytt täcken och gjort  magplattor - med "centrumhål" - för bockarna.  De gillar extravärmen när tempraturen kryper under -10 gr,  och är ute i -30gr utan att huttra, trots att de kan gå in om de vill.  Huruvida det är "normait" att låta ens djur gå klädda i kamoflauge-färjade täcken, med fuskpälskantade kragar, i snöiga hagar kan kanske diskuteras, men getterna gillar att bära dem på vintern. :-[


Det är nog synd om Dina getter. De har ju inte läst någon teoretisk näringslära - utan bara kan använda smaksinne och "medfödd kunskap" - och därför äter lövriset du ger dem!  Men det är något konstigt med getter - mina äter också löv ännu! ;)

När Du blivit nära vän med getterna, kanske de kan bära hem lövruskorna själva, om du hjälper getterna med att bunnta riset och klövja dem?  Jag hade en bock som var riktigt road av detta.

Tack för bilderna!
/Tt


« Senast ändrad: 20 okt-15 kl 12:27 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #21 skrivet: 20 okt-15 kl 12:40 »
Nej det har jag inte sett, får nog ta o inhandla den tidningen! 😊
Ja jag har funderat till o från på det här med värmen! Hade varit så skönt om dom hade kunnat få vara kvar ute men det kanske bara är o släppa den tanken o börja ta in dom i dom större stallarna dom värsta vinterdagarna! Eller har någon något bra tips på hur man kan göra i deras hus med värmen!?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #22 skrivet: 21 okt-15 kl 02:50 »
Ja, när tidningen Åter kommer i brevlådan, det är en höjdpunkt!  :D

  Permanent ströbädd funkar bättre åt hästar än åt getter.  Jag tror det beror på deras ringa vikt.  Det kommer ner luft i bädden, och då möglar den i stället för att "brinna".  Som Torptomten skriver, är kvävet viktigt för att det ska fungera bra, och urin innehåller som bekant kväve.

  Att man ska hiva ut hela bädden på en gång visste jag, men inte att det kunde ha betydelse för brandrisken.  Jag visste bara att man måste komma ner till botten på en gång för att inte få ut ammoniak i stallet.

  En permanentbädd fungerar bäst på cementgolv.  På jordgolv rinner näringen ut i jorden och om du då ska ha tag på den för att lägga på åkern, så måste du ta bort en del jord varje år.  På trägolv kommer det luft underifrån och stör processen.

  Om du berättar mera om hur dina getter bor kan vi lättare hjälpa dig med tips på förbättringar.  Ett draperi för dörren är förvånansvärt effektivt.  En gång höjde jag temperaturen i stallet med fem grader bara genom att lägga ett lager halm på alla delar av cementgolvet.  Det var ett stort stall och ganska få djur den vintern.

  Du lär dig snart att "läsa av" dina getter, och se om de är nöjda eller om de fryser.

  Förresten - den där border collien - den måtte väl gilla att umgås med djur?  Om den inte funkar som regelrätt vallhund, så kan du ändå lära den att peka med näsan och skilja mellan "getter" och "får".  Så slipper den tycka att nyförvärvet är onödigt!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #23 skrivet: 21 okt-15 kl 14:34 »
Ska knäppa några kort på boendet så det är lättare att se! 😊 tänkte oxå man kunde hänga för öppningar med något som dom ändå kan gå in o ut igenom utan problem! Sen är det tjocka lager med halm på båda ställena där dom i nuläget går in o lägger sig o sover o myser om nätterna! 😊

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #24 skrivet: 21 okt-15 kl 21:39 »
För tjokt med halm och ingen uppstartad brännings-process ger lätt en halmbädd med skadligt mycket svamp/mögelsporer i. Det kan skada getternas och dina lungor och kallas torrbränning och beror på för mycket halm och luft i bädden, i kombination med för lite kväve och gödsel/bakterier samt vatten.

Ett förslag på åtgärder som inte är brandfarliga, och funkar fint!
0) Djupströbädd
1) Köldridå av 30 cm breda remsor av åldersbeständig byggplast framför ingången, har fungerat bra för mig.
2) Sätt upp en matlåda i metall som Du borrat flera håli i, strax ovan golvet. I denna har Du en ute-termometer, men lås fast matlådans lock, annars har Du strax ingen termometer ändå! Då VET du temperaturen.
3) Ett vindrör utanför ingången, av brädgrindar (hälften brädor och hälften tomrum 95 mm bräda + 95 mm tomrum + 95 mm bräda osv är effektivast) på båda sidor av ingången, och ett tak ovanför, samt en tredje grind en meterframför röret, så blir vinden mot dörren nästan noll.
4) Blir det smått mitt i vintern, kan en inre hydda av lastpallar och OSB-skivor ge tt bra microklimat - det blir ju mindre luftmängd att värma upp.
5) Bor Du där det blir mycket kallt, kan Du gå vidare och isolera "inne-hyddan" med halmbalar utvändigt, men glöm inte att sätta OSB-skivor ytterst som skydd mot små ivriga getmunnar! Viktigt med två små ventiler under taket på "inne-hyddan.
6) Valfrihet.  Detta ger getterna valfrihet att vlja bland 5 olika temperatur zoner: Ute - Ute men i vindröret - i vindskyddet - i inre rummet - i "innehyddan".

Lycka till!!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #25 skrivet: 21 okt-15 kl 21:55 »
Tack för mycket utförlig förklaring! Känns som ett bra "sluss system" 😃👍🏻 bor i Skåne, eller precis på Skåne Blekingegränsen!
Skulle det bli för kallt så får dom in i stallarna om nätterna o gå ut på dagarna om vädret tillåter! 😊 men nu hoppas jag på en härlig vinter så dom in få va ute så mycket som möjligt! ☺️

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #26 skrivet: 24 okt-15 kl 15:35 »
Jag har i ärlighetens namn aldrig hört talas om någon lagård som brunnit ner för att någon börjat mocka ut en ströbädd och tagit paus halvvägs, men en ska väl inte säga att det är omöjligt!
Du behöver inte anstränga dig något särskilt för att få en bra bädd, det fixar getterna själva. Lägg ett lager strömaterial på golvet; spån, torv eller halm (med reservation för att getterna kan tänkas äta upp halmen...) att börja med. Sedan serverar du getterna höet inne i gethuset, så kommer de själva att strö med det hö som är för grovt för att ätas. Vattnar bädden gör de ju när de kissar (och slabbar med vattenspannen). Jag har aldrig lagt på någon påsa-skit (f´låt "konstgödsel" med kväve) för att få en bättre bädd, det har blivit vettigt ändå. För det mesta behövs det inte vare sig extra strö eller extra vattning, men det märker du själv hurdant det verkar. Men kom ihåg att om du ger dem sly att äta inne i gethuset, måste du ta ut de färdigätna pinnarna varje eller varannan dag, annars kommer de att filta ihop sig med ströbädden på ett sätt som gör det mycket svårmockat på våren! (Been there, done that.)

Och kom ihåg, du behöver absolut inte känna dig taskig för att du har getterna inne när det är blött och/eller kallt ute, för då VILL de vara inomhus :) . (För getraser med svenskt ursprung räcker det att ha dem inne när det är blött, kyla klarar de av utmärkt när de är vana och har fått sin tjocka vinterragg.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: NEJ NEJ NEJ mat/godis till afrikanska dvärgar
« Svar #27 skrivet: 25 jan-16 kl 10:48 »
Vi bor i Småland och här kan bli både mkt snö o -20 på vintern. Våra dvärggetter var inne i stallet på nätterna de två första vintrarna.
De två senaste har de varit ute hela vintern och det fungerar jättebra! Har aldrig sett dem se frusna ut. Vi ger dem grovfoder 4ggr/d och VARMT vatten i hinken vid varje utfodring. De älskar att dricka det varma vattnet. Självklart har de skydd för vind, regn o snö men inte uppvärmt. De har ordentligt hull och tjock ragg med ordentlig underull. När det är torrt väder så ligger de helst ute i snön o idisslar o sover även i minusgrader. Men är det blött/fuktigt ute så vill de ligga under tak.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser