Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med sly...  (läst 9878 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Det här med sly...
« Svar #20 skrivet: 06 apr-16 kl 21:21 »
Jag har aldrig upplevt att varken får eller getter äter ihjäl sig eller ens blir sjuk av att äta påstått giftiga växter. Och i vilken hage växer det rohdodendron?!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #21 skrivet: 07 apr-16 kl 11:09 »
Välkommen till get-gänget, Brukspatronen!  :D Det finns flera trådar här av folk som haft rhododendron och annat giftigt i sina gethagar.  :o  Vi har rekommenderat utrotning!   :-[  (Inte av getterna, utan av växterna ...  8) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Det här med sly...
« Svar #22 skrivet: 07 apr-16 kl 13:03 »
Det är säkert så att djuren kan gå i flera år i en hage med giftiga växter och sedan få för sig att äta om det blir ont om bete

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #23 skrivet: 07 apr-16 kl 14:49 »
Störst är risken på vintern när det inte finns gott om grönt och om getterna hålls i små hagar utan chans att välja sitt bete.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Det här med sly...
« Svar #24 skrivet: 12 apr-16 kl 20:38 »
Jag tycker det kan vara svårt att få en rhododendron att växa i trädgården ens...  ;D Det jag tänker mest på med "giftiga" växter som jag blivit varnad för är Lupin och Liljekonvalj. Båda åts ned god aptit av mina djur....  :P

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Det här med sly...
« Svar #25 skrivet: 13 apr-16 kl 04:30 »
I södra Sverige kan säkert rhododendron bli ett problem, som det blivit på många andra ställen

http://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-27946780

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #26 skrivet: 13 apr-16 kl 07:38 »
Och vad som är giftigt varierar mellan arterna som äter av det. Jag kan äta choklad, det kan inte en hund. Jag kan äta avocado, det ska inte höns göra. Alla giftiga växter är inte farliga för alla ätande djur!
Däremot hade jag inte velat ha rhododendron hemma om det fanns risk att getterna skulle smita in i trädgården. Tibast som nämndes på första sidan vet jag inte om det är farligt för just getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Det här med sly...
« Svar #27 skrivet: 13 apr-16 kl 11:38 »
Det märkliga med just rhododendron är att den måste smaka något gudomligt gott. Har jag haft en get på rymmen så nog fan är det den som de ställer sig och tuggar på. Peppar peppar har det alltid gått bra men de har inte hunnit få i sig speciellt många blad heller innan husse kommit i kapp dem.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #28 skrivet: 13 apr-16 kl 20:31 »
Däremot hade jag inte velat ha rhododendron hemma om det fanns risk att getterna skulle smita in i trädgården.

Nej, det det skulle vara att utmana ödet. Jag skulle gräva upp och bränna rhododendron om jag hade getter i närheten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser