Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med sly...  (läst 9879 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Det här med sly...
« skrivet: 24 sep-15 kl 12:42 »
Jag förstår att getter ska äta sly. Jag blir genast orolig över hur 17 man vet säkert att det finns att tillgå jämt. Vår blivande gård är inte så stor och som det låter äter getter sly väldigt effektivt och det finns ju inte obegränsat. Vad händer om slyn tar slut? Hur gör ni med små gårdar?  ::)

Kanske dum fråga. Men dumma frågor behöver också svar. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 14:50 »
I sådan lägen så får man vara kreativ.
Fråga grannar, vägsamfälligheten osv om du kan samla där.
Fodra med annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Det här med sly...
« Svar #2 skrivet: 24 sep-15 kl 15:51 »
Titta på tv, som program som "bonde söker fru". Det var med en tjej från hallen för nåt år sen som tog släpvagnen till skogen och hämtade sly åt sina getter.
Jag har varit till flera getgårdar här i Jämtland och ingen av getterna fick sly när jag var där utan alla getter stod på en åker och åt gräs. Så vissa låter sina getter äta gräs hela sommaren eller delar av den, och vissa hämtar sly som de slänger in till getterna. De som har sly i sina hagar är nog en minoritet. Sämst är ju de som varken har gräs eller sly i hagen utan utfodrar med hö även på sommaren.


Här nedan har du en länk till en bild på en getgård i jämtland och som du ser så står getterna på en åker.

http://www.wwoof.se/host-list/WWOOF-SE-70/

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #3 skrivet: 24 sep-15 kl 16:24 »
Tack. Då är det alltså inte livsviktigt om det skulle vara så ett år att man faktiskt inte kan utfodra dem med fri tillgång på sly. Visst kan man åka ut och hämta sly från annans mark med tillstånd, men det känns ju som ett stort jobb att dra in flera hektar med sly för hand varje sommar. Jag har iof inte provat, men det låter som tungt jobb. ;)

Då kan jag vara lugn med att de kan äta hö vintertid, gå på vall sommartid och få sly i den mån man har tillgång till det.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Det här med sly...
« Svar #4 skrivet: 24 sep-15 kl 16:53 »
Vi har börjat sätta ner olika pinnar och spara sly för att det eventuellt blir getter i framtiden. Om man kapar allt över två meter kan man hamla. Då har älgen svårt att komma åt. Så det är nog min tanke att spara hamlingsträd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #5 skrivet: 24 sep-15 kl 19:19 »
Sly är bättre, men de kan klara sig på hö också.  Allrahelst fint ängshö, men det är ännu svårare att få tag på än sly ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #6 skrivet: 01 okt-15 kl 21:14 »
Om getterna får välja, så skulle de nog äta sly och bärris året om.
Men nog klarar de sig på lite grenar och hö också.  En vall som kanske såddes för 20-30 år sedan och inte gödslats med konstgödsel sedan dess, ger ett värdefullt getfoder.

Sly är nog bra bara man vet vad man ger getterna.
Dock vill jag återigen uppmana till stor försiktighet med Ek-som i större mängd är giftig. Ekollon skall getter inte alls äta.
Gran innehåller väl mycket Mangan som särskilt på försurade marker, lätt ger upphov till nedsatt infektionsförsvar, svaga killingar och annat otrevligt. Björk, kan beroende på var de växer, innehålla så mycket björksocker fram till midsommar att riset och bladen ger geten diarrée/vommstörning.

Rododendron/Azaleor  >:D  är mycket giftiga, liksom Idegran och Gullregn, för getter.

Al är utmärkt men ger rödgul urin vilket kan se mycket otäckt ut (men är helt ofarligt), särskilt i snö, om man inte vet om det i förväg.

Mvh
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #7 skrivet: 02 okt-15 kl 11:59 »
Om en har betesväxling får slyet chans att återhämta sig mellan varven. Visserligen är inte din nyköpta gård jättestor, men du kommer att ha mer än tillräckligt för några getter, det kan jag nästan lova  :) .
Sly för vintern får en hugga på såna ställen där getterna inte betar. Alternativt hos någon granne vars mark börjar växa igen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #8 skrivet: 02 okt-15 kl 14:02 »
Kanske dum fråga. Men dumma frågor behöver också svar. :)
Här på Gettavlan finns inga dumma frågor, möjligen frågor som någon annan redan har ställt!  ;)  Jag vill bara lägga till de goda råd du redan fått, att om du skaffar en eller ett par getter, och sen de får killingar, så var beredd på att de blir rara och personliga, och att det kan vara svårt att hålla deras antal nere ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #9 skrivet: 02 okt-15 kl 14:40 »
Tack alla. I våra hagar förekommer ek. Kan vi då inte ha getter? Det finns ett antal riktigt stora gamla ekar på marken, och säkerligen en hel del eksly. Hästar får inte heller äta ekollon, men det är inga problem att ha hästar i hagar med ek. De väljer bort det själva, är det samma med getter?

tyskland820

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
SV: Det här med sly...
« Svar #10 skrivet: 02 okt-15 kl 15:08 »
SLy finns ju överallt. Vi har en del men jag brukar ta en sekatör med mig på kvällspromenaden och ta det som växer längs vägen. Det är ofta att det finns nedhugget för ledningar mm. Hör som sagt med grannar. De flesta vill bli av med sly. Getter älskar sly så att bara ge dem gräs eller hö är inte snällt. De mår även bäst av att få sly. Läs senaste numret av Heidrun, allmogegetens tidning som handlar om hur man samlar in löv och kvistar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Det här med sly...
« Svar #11 skrivet: 02 okt-15 kl 15:54 »
Jag gissar att getter är känsligare för parasiter än får.
Får betar på  marken och får en viss motståndskraft mot de vanligaste parasiterna, men det måste vara synd om getter om de blir tvungna att beta gräs i samma hage som får.
Uppe i buskarna finns det nämligen inga parasiter.
Kan ju kanske vara så att getter som beter högt inte får in sig lika mycket parasiter som får, så om de då blir tvungna att beta nära marken blir de sjukare än fåren.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Det här med sly...
« Svar #12 skrivet: 02 okt-15 kl 20:41 »
Du gissar rät :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #13 skrivet: 02 okt-15 kl 21:52 »
Jag tror att getterna själva väljer bort giftiga växter om de har gott om annan mat.  Kanske med undantag för vissa prydnadsväxter, som deras instinkter tydligen inte räcker till för, t ex rhododendron.

  Jag har samma intryck som olivia k, fast tvärtom:  Getter är känsligare för parasiter än får, och undviker därför att beta nära marken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #14 skrivet: 03 okt-15 kl 07:03 »
Problemet med ek är att de fäller sina ollon på hösten, och då börjar betet bli dåligt, och det finns inte så mycket annat gott och näringsrikt att välja på. En kan behöva stödfodra, men det bästa är nog att se till att getterna inte går i hagar med ek när det är ett ollonår. Inte hela året då, utan bara på hösten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #15 skrivet: 07 okt-15 kl 14:27 »
Problemet med ek är att de fäller sina ollon på hösten, och då börjar betet bli dåligt, och det finns inte så mycket annat gott och näringsrikt att välja på. En kan behöva stödfodra, men det bästa är nog att se till att getterna inte går i hagar med ek när det är ett ollonår. Inte hela året då, utan bara på hösten.
Okej, måste man på ngt sätt rensa upp ollonen då eller kan man släppa in dem igen på våren bara?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #16 skrivet: 07 okt-15 kl 22:03 »
Ekollonen tar vildsvinen, så det behöver en inte bekymra sig för ;D ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Det här med sly...
« Svar #17 skrivet: 12 feb-16 kl 20:50 »
Vilken tur vi verkar ha, hagen där getterna gått de två senaste höstarna innehåller både ekar o rododendron😐

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Det här med sly...
« Svar #18 skrivet: 13 feb-16 kl 07:08 »
Jag hade slaktat rhododendronbusken rakt av (alternativt hägnat ut den), jag hade inte chansat på det. Eken ger ifrån sig ollon på hösten, vissa år är de giftiga. Rhododendron är giftig året om.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

phialotta

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Det här med sly...
« Svar #19 skrivet: 06 apr-16 kl 11:42 »
Jag hade slaktat rhododendronbusken rakt av (alternativt hägnat ut den), jag hade inte chansat på det. Eken ger ifrån sig ollon på hösten, vissa år är de giftiga. Rhododendron är giftig året om.

Hur hade du gjort med Tibast?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser