Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Man ska inte ge hö till getter...  (läst 19219 gånger)

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #20 skrivet: 22 jan-16 kl 12:23 »
Vi ger hästarna flera ggr/dag och då är det enkelt att ge getterna lite också :)
Är det en mineralbalja för nötkreatur som är bäst då? Men då kanske vi borde sluta med pellets till getterna så att de inte äter för mkt mineraler eller? Tror inte vi kan lura i bocken mineraler eftersom han inte äter något "godis" att blanda med, utan han måste nog äta av egen vilja, och då blir mineralbaljan tillgänglig för alla getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #21 skrivet: 22 jan-16 kl 12:39 »
Getter har som sagt en god förmåga att själva ta för sig rätt mängd av rätt sort mineral och salt, om de kan välja.  Men om det är hopblandat med t ex kraftfoder, då kan de hiva i sig för mycket - och "det är då man kan få förgiftningar" (Telefonsamtal med Hammarberg).

  Hur har det gått med din "hund", Hanna?  Har du hittat instruktionen för hullbedömning?  Kan vi kanske få se en bild på honom?   :-[

  (Getter anser ofta även t ex människor eller hundar som flockmedlemmar, d v s som en bra ersättning för biologiska artfränder.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #22 skrivet: 22 jan-16 kl 15:33 »
Oavsett sort av djur, så är det ju ingen direkt hemlighet att dom behöver ett visst mått av näring i sin mat. Källa på detta är precis som skräptanten skrev, valfri bok om utfodring av djur.  Och halm och sly är ungefär lika näringsrikt som vatten och bark till en människa.

Dock har det ju blivit modernt att utfodra djur med det man tror är gammaldags, dvs pinnar och halm. Kanske hemfaller veterinären åt den skolan?   Det finns inget naturligt  eller gammaldags med att ge djur en sån svältdiet. Att man kanske tidvis gjorde det förr var för att man inte hade nåt att välja på när det gällde att få djuren att överleva.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #23 skrivet: 23 jan-16 kl 16:44 »
Ja, det förekom ännu på 1930-talet att bönder ansåg att det var bättre att ha många djur över vintern än att föda dem man hade på bästa sätt.  Jag har hört argument i stil med "Det brukar ändå dö några, så det är bäst att ha några extra" ...   ::)

  Men sly i tillräcklig mängd är bra getmat.  Särskilt om det är löv på.  (Dock är det lätt att missta sig på hur MYCKET sly/löv en get i så fall behöver ...  Hö är så mycket enklare att skörda och hantera.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #24 skrivet: 23 jan-16 kl 18:19 »
"Det handlar inte om hur möe djur vi kan fö´ över vintern här på gårn, utan hur många vi kan svälta!"
Så vill förstås ingen (eller åtminstone få) ha det nu för tiden. Pinnar och halm funkar dåligt som foder, men Trollmor har helt rätt i att torkat sly är uppskattat som vintertillskott, precis som färskt tall-, gran- eller enris. Däremot funkar det inte som enda foder; en vuxen get behöver ungefär 2 kg hö per dag, och om en ska få ihop motsvarande energi ur enbart torkat sly - då får en göra en förgjordad massa kärvar under sommaren! (Då hinner en inte göra något annat än hugga sly från maj till september...)

Om inte dina getter, Ysselini, gillar mineralbaljan kan du köpa en sort med melass i, då ska du se att det går åt :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #25 skrivet: 24 jan-16 kl 10:17 »
Var på Granngården igår men hittade bara den orange mineralbaljan som jag sett att flera skrivit att deras getter inte äter. Tips på annat märke som är smakligare? Köpte dock en viltsten som komplement till den vanliga saltstenen. Men jag funderar fortfarande på om jag kan fortsätta med fårpelletsen som getterna äter 1 rågad dl var/d om de även får tillgång till en mineralbalja?
Bocken är inget problem, han tittar inte ens åt pelletsen( och det är ju därför han behöver mineraler😏).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #26 skrivet: 24 jan-16 kl 12:07 »
Var på Granngården igår men hittade bara den orange mineralbaljan som jag sett att flera skrivit att deras getter inte äter. Tips på annat märke som är smakligare?

Förutom sitt eget märke säljer granngården även Lantmännen. De har fårmineraler med koppar du kan ge till getter men Lantmännen har även nötmineraler vilket passar getter bättre. Ännu bättre är att köpa Lantmännens produkter hos Lantmännen för det är billigare. Även om de inte har någon foderbutik där du bor lär de ha en maskin-butik och de har också foder ibland och om de inte har så kan de beställa. Hos oss har lantmännen maskin alltid lammnäring hemma vilket är ungefär halva priset mot att köpa samma Lantmännens lammnäring hos Granngården. Sen finns ju andra foderbutiker du kan kolla, som svenska foder. Har du inga enskilda foderbutiker i din närhet? Jag har en som saluför några mineraler som heter "Jermin" och de har både till nöt och får och den köper jag för den är billig.

Granngården är en välkänd kedja men att köpa mineraler där är ungefär som att köpa mjölk på OK/q8. Det blir väldigt dyrt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #27 skrivet: 24 jan-16 kl 13:15 »
Granngården är en välkänd kedja men att köpa mineraler där är ungefär som att köpa mjölk på OK/q8. Det blir väldigt dyrt.

;D Så sant som det är sagt!

Här kan du hitta återförsäljare för Svenska Foder, till exempel:
http://www.svenskafoder.se/?p=2405&m=4311
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #28 skrivet: 25 jan-16 kl 10:23 »
Tack för tipsen!

Bergström

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #29 skrivet: 20 jan-17 kl 10:31 »
Min/vår erferenhet här å går (som sakta försöker bli nära självförsörjande, där vi vartefter slakatar getterna men tills dess lever dom ett hel fantastiskt liv).
Våra getter (Var 14 i sommras, från 3mån till 15 år & mixat mellan könen) går helt fritt på gårn, och har fri tillgång till skog och sly. Vilket de drar nytta utav. Det står några mineralbaljor utspridda runt gårn (Den för nöt, som passar Getter bättre än får), den nyttjas dessutom av frigående Ankor & Höns.
Vad jag ville komma fram till är först ge en liten bild av hur våra djur går. Sedan våran erfarenhet.
Dom får alltid hö vid nattning och framförallt ute nu vintertid som stödfodring. Hö kvaliteten är inte den bästa om man ser ur en mjölkbondes ögon. Men för getterna är den kanon (lite magrare strån taget på en vall som börjar näsrma sig 6 år, om ni förstår). Har märkt att en get inte äter det han inte vill, för stunden. vilket kan förklara att den inte vill ha mineralerna just då. Mit tips är att låt djuren sköta det själv, dvs avvakta lite å bevaka. Djuren är fantastiskt duktiga på att känna vad kroppen saknar för ämne, och därefter stoppa i sig de som behövs, det som människan och kunnde en gång i tiden.

Ps. dom får en näve kornkross på kvällen, mest för vi vill dutta med djuren och att det är så mycke lättare å locka in dem om de skulle behövas.
Egen Företagare Försöker bli Självförsörjande.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #30 skrivet: 20 jan-17 kl 10:46 »
Ja, det trollmor säger är helt korrekt.

Getter (och framför allt får) skall inte ha kofoderhö då de inte kan äta det grövsta i detta.
Men man kan slänga in kofoderhö i allafall och låta dem plocka det de vill, men det är inkorrekt att de äter de grövsta, det kan de inte äta.
Får skall ha ängshö, inte grovt fodergräs.

Jag brukat bara slänga in en stor tuss blandhö och låta de plocka i den, sedna om man vill torkad sly, jag torkade i en lada i kärvar, dock blir det likt armeringsmatta i underlaget om man ger dem sly...

Man kan ge dem litetgrand spannmål/bröd/frukt som godis, men de skall inte ha i närheten sådana givor spannmål som egentliga mjölkdjur och liknande, sett till vikten.
(Får skall inte heller ha det)

(Fallfrukt brukar jag vara selektiv med och portionera ut i små omgångar över kortare tidsperiod, de skall inte ha det jämnt. Inte heller bröd och liknande i stora mängder.)









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #31 skrivet: 20 jan-17 kl 19:41 »
Om inte bocken vill ha mineraler så behöver han troligen inte mineraler.
//Luff

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #32 skrivet: 21 jan-17 kl 06:25 »
Väldigt off topic.
Men jag skulle tro att trollmor är egentligen denna kvinna.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/39/7b/8f/397b8f2c578f1c8b03f1b2d5e461e426.jpg

I've learned a person can pretty much survive off of a goat. A goat gives you company, and milk, and cheese... and when you need it, good meat.

Get damen i filmen Cold Mountain  :-[
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #33 skrivet: 31 jan-17 kl 10:47 »
Trollmor är en av de jag har den allra största respekt för.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #34 skrivet: 01 feb-17 kl 23:15 »
Trollmor är en av de jag har den allra största respekt för.  :)
Tusen tack, mizzarrough!  Dina inlägg är inte dumma de heller.  Och din avatar är jättefin!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Man ska visst ge hö till getter!
« Svar #35 skrivet: 02 feb-17 kl 08:56 »
Getter (och framför allt får) skall inte ha kofoderhö då de inte kan äta det grövsta i detta.
Men man kan slänga in kofoderhö i allafall och låta dem plocka det de vill, men det är inkorrekt att de äter de grövsta, det kan de inte äta.
Får skall ha ängshö, inte grovt fodergräs.
Fast ALLA kobönder (oavsett om de har kött- eller mjölkdjur) jag känner och känner till slår vallarna tidigare än vad jag som getägare gör, det rör sig oftast om ett par veckor tidigare! Av den enkla anledningen att det späda gräset är mer näringsrikt och inte innehåller så mycket fibrer = inte är så grovt. Getter brukar uppskatta och må bra av ett hö/ensilage som är skördat något senare och innehåller mer fibrer, ett tidigt skördat gräs har för högt innehåll av snabba kolhydrater som getterna inte kan tillgodogöra sig, de blir mest lösa i magen.

Och ängshö är väldigt artrikt och smakar säkert fantastiskt för getterna...om en hade haft tid och ork att skörda det, vill säga. En äng är en gräs- och örtbevuxen mark som inte gödslats och som är för stenig och/eller trädbevuxen för att kunna plöjas. Alltså måste den slås med lie och det torkande höet vändas för hand - ett digert arbete! (Även om det är många tusenlappar per hektar i EU-stöd för besväret, om kontrollanterna godkänner din äng.)
Därför kan en cynisk typ som jag misstänka att de som säljer "fint ängshö" på någon annonssajt för 2 kr/kg egentligen menar "hö från en vall som jag inte har orkat plöja och så om på en 20-30 år" 8) . Och visst är en 20 år gammal vall betydligt mer artrik än en som såddes förra året, men det blir inte samma flora som på en äkta äng (vallen är ju gödslad), skörden är också markant sämre räknat i mängd jämfört med en nyare vall. Och en 20 år gammal vall är och förblir en gammal vall, den kan aldrig bli en äng!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #36 skrivet: 02 feb-17 kl 09:57 »
Säkerligen...  ;D
Halvdåligt sandjord brukar också ge det.

Det stämmer att man skall vara restriktiv vad gäller färskt gräs och andra åkerfoderväxter till får och getter, detta är även mycket viktigt att känna till då man drar stängsel för sommarbete, dvs man måste portionera ut färsk, oslagen åker om man vill låta dem beta på sådan mark, annars kan de bli allvarligt sjuka och till och med dö i extrema fall.


-----------
OT.
Trollmor, tja... inte min egentligen, är en ganska darkside karraktär från en 70-tals tecknad film (hon vill skapa en ny och bättre värld med väldigt tveksamma metoder)... men tyckte den passar mig även utseendemässigt, skräcködlan... mitt hår ser tyvärr ut sådär idag...  ;D



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Man ska visst ge hö till getter!
« Svar #37 skrivet: 15 feb-17 kl 19:56 »
Getter brukar uppskatta och må bra av ett hö/ensilage som är skördat något senare och innehåller mer fibrer, ett tidigt skördat gräs har för högt innehåll av snabba kolhydrater som getterna inte kan tillgodogöra sig, de blir mest lösa i magen.


Japp och det kan ställa till ett elände, ibland bli livshotande, om getters magar hamnar i olag.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #38 skrivet: 12 aug-17 kl 19:14 »
Jag pluggar just nu inför att skaffa getter, och det "min" veterinär skriver (Kalle Hammarbergs kompendium, utgåva 2013) är att getter INTE ska utfodras med halm då det inte är smakligt för dem.

Så jag håller inte med dig om hur de ska utfodras, och referensen har du ovan. Men jag kommer också ha mjölkande getter, och det skiljer sig från din hund-bock så där har vi en skillnad i vår gethållning.

Det är sällan ett råd kan gälla alla. Förutsättningar och bakgrund är viktiga för att få och ge rätt information.

Det finns vetenskapliga studier och det finns beprövad erfarenhet. Om man hänvisar till vetenskapliga studier bör man också kunna redogöra för studiens utformning, resultatet, dess svaghet och studiens klassning. Det finns otroligt dumma studier vars resultat sprids okritiserat, ofta på Facebook. Beprövad erfarenhet är något som fungerat i många många år (inte bara innevarande decennium), men ur sitt sammanhang kan resonemang om beprövade metoder bli jättetokigt med.

Att referera till en veterinär som person är att just referera till en person, såvida den inte är "erkänd" inom området vad nu det betyder.

I sista ledet är det alltid en enskild människa som bedömer informationen och fattar egna beslut, oavsett om informationen kommer från forum, böcker, studier eller samtal med veterinärer.

Jag tycker att det finns många bra trådar på forumet redan gällande om getter ska äta hö eller inte och dom är skrivna utifrån olika vinklar och lyfter fram många olika för- och nackdelar. Tycker gott att det går att dra egna slutsatser från dom och sedan få det bekräftat i fin-litteraturen om man känner behov av det. Det fina är att det går att få information om hur saker fungerar praktiskt med hänvisning till aktuella förhållanden, det är väl en del av det som gör forumet så bra?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Man ska inte ge hö till getter...
« Svar #39 skrivet: 13 aug-17 kl 00:46 »
Det finns få svenska veterinärer som kan lika mycket om getter som Kalle Hammarberg.

  Det blir lättare att diskutera om alla använder orden 'hö' och 'halm' på samma sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser