Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogshage och foderfrågor  (läst 4309 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Skogshage och foderfrågor
« skrivet: 15 sep-15 kl 07:22 »
Nu kommer lite nya frågor från mig.

Vi planerar som sagt att köpa getter när vi kommit i ordning på vår gård. Jämtgetter eller annan allmogeras, ca 4 st.

Till att börja med - vad är basföda för en get? Måste man bygga för åt dom året runt eller räcker det med den slyn de hittar själva? Kan de leva på hö om man inte har ngn sly att hugga ner? Vi har sly på gården, men när de ätit upp den då?

Sen tänkte vi gärna in skogen på gården, idag är bara vallen hägnad. Skogen består av barrträd, mest tall, samt lite sly, björk och många ekar.
Kommer getterna att förstöra/döda alla träd? Vill ju inte att hela skogen försvinner. Och hur är det med ekarna, ekollon är giftigt för häst, är det samma med get? Äter dom det ändå? Jag kommer att ha hästar i hagen, de väljer vad de ska äta men vet inte hur det är med getter. Det är stora, gamla ekar, så inget man vill ta ner i första taget.

Skogshagen kommer att ha ca 2 ha skog och 1 ha vall. Den kommer mestadels vara öppen mot resten av vallen också, så ca 7 ha blir hagen då. Men vill kunna stänga vid behov. Så det kommer ju finnas annat än ek att välja på.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 15 sep-15 kl 07:55 av Vargaa »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #1 skrivet: 15 sep-15 kl 07:47 »
Nu har autocorrecten jobbat hårt ser jag ;D ! Vad är det skogen består av istället för "nattetid"? Försökte lista ut vad det kunde vara, men gick bet.
Det är helt klart en fördel om getterna får äta torkat sly på vintern, eller färskt tallris, eftersom ni verkar ha tallmarker på gården. De svälter inte ihjäl om de inte får något sly/ris, men det är bra för dem, både mtp mineralerna och sysselsättningen.
Getter är duktiga på att barka ihjäl sly, men 4 getter på 8 ha är ett så lågt betestryck att ni inte behöver oroa er för att slyet ska ta slut. Om inte getterna får gå i skogen på vintern, för då kan det ryka både små och större träd. På vintern finns ju inget löv att äta, så då känner sig getterna tvingade att ge sig på barken istället.
Ekar har olika mycket ollon olika år, så är det ett ollonår kan du stänga ute djuren från hagar där det är mycket ek just under hösten. Resten av året är det ingen fara.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #2 skrivet: 15 sep-15 kl 07:59 »
Barrträd :p haha

Okej, så om getterna får gå i skogshagen vintertid så kommer dom att ta död på ekarna, tallarna och övriga stora träd också? :/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #3 skrivet: 15 sep-15 kl 09:14 »

Till att börja med - vad är basföda för en get? Måste man bygga för åt dom året runt eller räcker det med den slyn de hittar själva? Kan de leva på hö om man inte har ngn sly att hugga ner? Vi har sly på gården, men när de ätit upp den då?
Vad tror ni?

Basfödan är små lövträd och buskar. De äter också gräs, örter, baljväxter, dvs sådant som växer på en äng. En del utfodrar hö mitt i sommaren för de inte har något bete, exempelvis den getgård som var med i tv-programmet "drömmen om landet" för nåt år sedan. Det är ju lite tragiskt, förutom att det blir dyrt att utfodra med hö på sommaren. Vintern är ju nog lång som den är.
Om du har bara 2-3 träd i en hage med vall lär de barka dem även om de är stora, men har du en större hage lär de ge sig på att barka småträd innan de ger sig på de stora träden. Jag har småtallar på 10-20 år i min fårhage som fåren går och knager på ibland för det är gott, trots att de har gott om gräs och sly.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #4 skrivet: 15 sep-15 kl 10:03 »
Tack. Jag får fundera på det där med hagarna då. Kanske prova och se.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #5 skrivet: 15 sep-15 kl 18:21 »
Fast tänker du dig vinterhagar, så bör de ändå vara på åkermark, och inte betes- eller skogsmark. Och varför inte det? Jo, för att under vintern utfodras djuren med grovfoder, och sen går de och bajsar och kissar överallt i sina hagar. Det blir alltså en tillförsel av näring till marken. Och för att det ska bli rätt förhållanden i marken, och inte bara en förgjordad massa nässlor efter ett par år, så måste en också ta bort näring = skörda av det som växer! Och det är inte så smidigt att skörda hö i skogen eller betesmarkerna, det är en massa sten och träd och skit i vägen. Därför bör djuren som går ute på vintern (om de nu har någon större glädje av det, en blaskig sydsvensk vinter, men det är en annan fråga) gå på mark som är lätt att skörda från = åkermark :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Skogshage och foderfrågor
« Svar #6 skrivet: 16 sep-15 kl 05:34 »
Jag vill att de har tillgång till både vall och skog vintertid, och jag kommer till att börja med inte att ha möjlighet att ta eget foder, delvis pga att jag inte har så mkt mark men också att det inte kommer att finnas tid resurser eller förvaringsmöjligheter första åren. Vi kommer att behöva bygga på människoboningarna ett tag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser