Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket bröd får en get äta?  (läst 4374 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Hur mycket bröd får en get äta?
« skrivet: 07 aug-15 kl 07:45 »
Jag stödutfodrar mina dvärggetter med ensilage, och till vintern kommer det att bli deras huvudsakliga föda. Eftersom att jag känner några som har ett bageri så händer det att jag ger dem bröd emellanåt. Till vintern tänkte jag att man kan ge dem en blandning av ensilage och icke dagsfärskt bröd 😉 om de tål det dvs??

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-15 kl 08:29 »
De behöver inte bröd. Ensilage (om det är syrat, mtp listerios-risken) räcker utmärkt som grovfoder, ger du dem annat blir de lätt för feta. Dessutom mår inte deras magar bra av att äta lättsmälta kolhydrater som bröd. Har du inga höns eller kanske gris som kan äta brödet istället :) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #2 skrivet: 07 aug-15 kl 10:03 »
Nej, men nu kanske jag får anledning att skaffa 😉😜

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-15 kl 23:05 »
Bröd ska man aldrig ge till idisslare!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #4 skrivet: 13 sep-15 kl 05:14 »
Jag gav mina lantrasgetter bröd när jag hade stor tillgång, och märkte inte av några magproblem.  Men de fick förstås inte säd samtidigt!

  Vari består dessa problem, skräptanten och Oskar123?

  Dvärgisar är extra känsliga för överutfodring, så kolla hullet noga!  Du vet hur man gör det?

(PS Vete är inte lika bra som andra sädeslag.  Gäller även oss människor!)
« Senast ändrad: 13 sep-15 kl 06:00 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #5 skrivet: 13 sep-15 kl 09:23 »
Jag tror inte jag behöver förklara för en som hade getter så länge som du, Trollmor, jag antar att du ställer frågan å andras vägnar :) ?
Idisslare (getter, t ex) ska inte äta för mycket snabba kolhydrater (bröd, t ex), för när sånt hamnar i deras magar bryts kolhydraterna ner till syror, och idisslarnas magmiljöer ska helst vara basiska för att de mikroorganismer som bor där ska trivas och kunna göra ett bra jobb.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #6 skrivet: 13 sep-15 kl 12:06 »
Bröd som man köper i affären kan innehålla ganska mycket rent socker. Man vill ju inte att tänderna ska lossna på getterna i förtid, och de måste väl de kunna få karies också?
Av den anledningen ger jag aldrig mina djur bröd förutom hönsen.
Men socker är inte heller nyttigt för djuren, och gör ingen nytta för vuxna djur enligt artikeln nedan.

"Den vanligaste orsaken till det är att djuret får för mycket energirikt foder, t.ex. spannmål eller energirikt kraftfoder, och syraproduktionen blir för hög. Bäst är alltså att finna en foderstat som fyller mikroorganismernas fulla behov och håller pH stabilt. Det är grunden till att ett välanpassat fullfoder har visat sig fungera så bra. De fettsyror som inte används i våmmen för uppbyggnad av nya mikroorganismer sugs genom våmväggen ut i blodet och tjänstgör som energikälla hos djuret. Av det här förstår vi också varför vi inte kan ge en idisslare druvsocker när vi tycker djuret behöver extra energi. Druvsockret bryts i våmmen snabbt ner till fettsyror, och kan då genom pH-sänkningen t.o.m. göra större skada än nytta."

http://www.svdhv.org/sv/aktuellt/artiklar/2008/e/263/hall-vammen-i-trim-del-2/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mycket bröd får en get äta?
« Svar #7 skrivet: 14 sep-15 kl 10:11 »
Jag tror inte jag behöver förklara för en som hade getter så länge som du, Trollmor, jag antar att du ställer frågan å andras vägnar :) ?
Nåja, det börjar bli rätt länge sedan jag pluggade på, hela tiden kommer det ju nya upplysningar!  Jag har nog inte följt med riktigt ... :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser