Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gran och getter  (läst 7747 gånger)

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
Gran och getter
« skrivet: 04 feb-15 kl 20:00 »
Efter jul kom det många granar ner till mina getter. Jag har dock aldrig riktigt förstått varför getterna bara ska ha rödgranen. Varför kan de inte äta de andra granarna som är populära idag? Vad är det i dessa granar de inte ska ha? Är det någon som kan ge ett bra svar på mina frågor?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gran och getter
« Svar #1 skrivet: 04 feb-15 kl 21:00 »
Det lär bero på att ädelgranar är besprutade. (googla ädelgranar och besprutning eller bekämpningsmedel).

Idegran är giftig för alla djur.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #2 skrivet: 05 feb-15 kl 07:53 »
Förutom giftigheten, som olivia säger, kan det ha med smak att göra. Getter är noga med vad de äter, och gran är faktiskt inte någon favoritmat. Bland våra vilda betesdjur, för att göra en jämförelse, är det bara hjortar som föredrar gran, alla andra djur vill helst äta tall - detta gäller även getter :) .
Gran går ner, det gör det, men har de något annat godare trädslag att välja på går det bort.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Gran och getter
« Svar #3 skrivet: 05 feb-15 kl 20:59 »
Hej!
Granar finns i flera arter, och inom dem vad jag kallar sorter. Gemensamt är endast två saker för alla dessa; 1) de har barr och 2) de innehåller mineraler/spårämnen. (Inte ens kottarna har de gemensamt - somliga har dem hängande nedåt, - andra stående. IDEGRANEN har bär och är ordentligt giftig!!) De granar som kommer ursprungligen från nordamerika kan grovt räknat, sägas ha ett högre innehåll av mangan, ibland även kadmium och kvicksilver, än vår nordiska gran, även kallad rödgran.  Gran till getter och får avråder jag ifrån i större mängd, p.g.a. att den är den bland våra svenska träd som innehåller mest mangan.  Mycket mangan kan störa upptaget av koppar, leda till allt för stor avgång av äggceller hos get/tacka->trillingfödslar -> små och svaga ungar, ibland förtida killningar/lamningar = ofta dödfödda.
 För mycket mangan sänker även immunförsvaret och skadar så väl blod/hjärnbarriären som blod/placenta-barriären ((i den mening man nu kan tala om moderkaka hos getter och får)) liksom det vanliga immunförsvaret i blod och lymfa.

 Jag har sagt det förut och upprepar det igen: I Kanada har man kunnat se ett ovedersägligt samband mellan ensidig gran-diet hos vitsvanshjort och hjärnskador som motsvaras de man finner vid av galna ko-sjukan/screipie/Creutz-Jacobs-sjukdom hos ko/får-get/ människa. Hela tiden orsakade av felveckat protein (till vänster istället för till höger) s.k. preoner, som forcerat blod/hjärnbarriären.

Gran är utmärkt som godis, bra i måttliga mängder på marker som är neutrala i pH, men direkt olämpliga som foder på starkt försurade marker.
Granen har den största koncentrationen av mineraler i skott, grenspetsar och barr.

mvh/ Tt
« Senast ändrad: 05 feb-15 kl 21:05 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Gran och getter
« Svar #4 skrivet: 05 feb-15 kl 21:35 »
Efter jul kom det många granar ner till mina getter. Jag har dock aldrig riktigt förstått varför getterna bara ska ha rödgranen. Varför kan de inte äta de andra granarna som är populära idag? Vad är det i dessa granar de inte ska ha? Är det någon som kan ge ett bra svar på mina frågor?

De vanliga granarna som sälj är vanlig gran/rödgran och kungsgran och om geten själv får välja så äter den upp kungsgranen först. Kungsgranen smakar bättre och har mjuka barr. Julgranar som importeras från exempelvis Danmark är besprutade och fått stora mängder konstgödning och av den anledningen kanske inte det bästa fodret. Det är ingen större skillnad på besprutning om det är en kungsgran eller rödgran.
De som odlar julgranar (oftast rödgran) i Sverige i mindre skala brukar inte bespruta dem och då är de bättre för getterna.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gran och getter
« Svar #5 skrivet: 05 feb-15 kl 23:49 »
Gran till getter och får avråder jag ifrån i större mängd, p.g.a. att den är den bland våra svenska träd som innehåller mest mangan.  Mycket mangan kan störa upptaget av koppar, leda till allt för stor avgång av äggceller hos get/tacka->trillingfödslar -> små och svaga ungar, ibland förtida killningar/lamningar = ofta dödfödda.
 För mycket mangan sänker även immunförsvaret och skadar så väl blod/hjärnbarriären som blod/placenta-barriären ((i den mening man nu kan tala om moderkaka hos getter och får)) liksom det vanliga immunförsvaret i blod och lymfa.

 Jag har sagt det förut och upprepar det igen: I Kanada har man kunnat se ett ovedersägligt samband mellan ensidig gran-diet hos vitsvanshjort och hjärnskador som motsvaras de man finner vid av galna ko-sjukan/screipie/Creutz-Jacobs-sjukdom hos ko/får-get/ människa. Hela tiden orsakade av felveckat protein (till vänster istället för till höger) s.k. preoner, som forcerat blod/hjärnbarriären.


Intressant.

Kommer att tänka på detta:

Citera
In his later papers on BSE, Purdey suggested that a combination of high manganese and low copper in the soil, together with high environmental oxidising agents, might "initiate a self-perpetuating free radical mediated neurodegenerative disease process (e.g., a TSE) in susceptible genotypes."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Purdey

PS. Wikipediaartikeln länkar till markpurdey.com, som dock verkar förlorad i den kommersiella geggan. Använd i stället http://www.markpurdey.co.uk som jag tror är originalsajten flyttad till ny toppdomän.
« Senast ändrad: 05 feb-15 kl 23:58 av Anders S »

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: Gran och getter
« Svar #6 skrivet: 07 feb-15 kl 15:14 »
Mycket intressant diskussion och många bra upplysningar att smälta. Tack för det så här långt. Med tanke på besprutningar så blir väl den första frågan om man överhuvudtaget ska använda de granar som säljs som julgranar till sina getter eftersom de oftast är besprutade. Då är det bättre att gå ut i skogen - om man har någon - och plocka med sig därifrån eller ställa krav på att granarna man köper till jul ska vara obesprutade. Dessutom bör man, om man tillför gran till dieten, tänka på att blanda upp denna med andra träd och buskar.
Om jag har förstått det rätt, och när jag tittar på mina getter, så är det inte minst barken de är ute efter, så någon näring och nytta gör ju granarna (och både obesprutad rödgran och kungsgran borde gå att använda). I Erik Sjödins gamla bok nämns också granen tillsammans med tallen och al, asp och sälj och han säger att den förutom "trivsam sysselsättning" även ger ett tillskott av "värdefulla vitaminer och mineralämnen" under senvintern.
Det börjar klarna!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Gran och getter
« Svar #7 skrivet: 07 feb-15 kl 15:59 »
Jag har sålt kungsgranar som är ekologiskt odlade och sådana som är odlade på traditionellt sätt med konstgödning och besprutning. Kunden vill ha en julgran som har kraftiga barr, mörkgrön och tät mellan grenvarven och då väljer de bort de ekologiska. Även om jag säljer den ekologiska för 300 kr jämfört med en besprutad för 500 kr så väljer 95% av kunderna den besprutade. För en rödgran så går det lättare att sälja de ekologiska men har du även granar som är odlade med konstgödning så blir de ekologiska kvar till sist. Jag skulle gärna sälja ekologiska granar men då måste kunderna vilja betala samma pris. Om det tar 2 år mer att odla upp en ekologisk kungsgran samtidigt som antalet granar som går att hugga som julgranar halveras så är det inte ekonomiskt hållbart att sälja dem för 40 % lägre pris.

Jag skulle inte ha gett danska julgranar till mina djur

/Stellan

Mycket intressant diskussion och många bra upplysningar att smälta. Tack för det så här långt. Med tanke på besprutningar så blir väl den första frågan om man överhuvudtaget ska använda de granar som säljs som julgranar till sina getter eftersom de oftast är besprutade. Då är det bättre att gå ut i skogen - om man har någon - och plocka med sig därifrån eller ställa krav på att granarna man köper till jul ska vara obesprutade. Dessutom bör man, om man tillför gran till dieten, tänka på att blanda upp denna med andra träd och buskar.
Om jag har förstått det rätt, och när jag tittar på mina getter, så är det inte minst barken de är ute efter, så någon näring och nytta gör ju granarna (och både obesprutad rödgran och kungsgran borde gå att använda). I Erik Sjödins gamla bok nämns också granen tillsammans med tallen och al, asp och sälj och han säger att den förutom "trivsam sysselsättning" även ger ett tillskott av "värdefulla vitaminer och mineralämnen" under senvintern.
Det börjar klarna!

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #8 skrivet: 09 feb-15 kl 09:05 »
Besprutade granar eller andra växter har jag inte gett till mina djur och skulle inte heller ge dem köpejulgranar. Mina getter var inte särskilt pålästa men oförskämt friska. Vintertid tyckte de mycket om gran, både på rot och nedsågade grenar inlagda i hagen. Gran-och enris var favoriterna på vintern. Ensidig utfodring ska man ju undvika och getter tycker om variation för att kunna plocka i sig de näringsämnen de behöver.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #9 skrivet: 10 feb-15 kl 07:33 »
De granar som kommer ursprungligen från nordamerika kan grovt räknat, sägas ha ett högre innehåll av mangan, ibland även kadmium och kvicksilver, än vår nordiska gran, även kallad rödgran.  Gran till getter och får avråder jag ifrån i större mängd, p.g.a. att den är den bland våra svenska träd som innehåller mest mangan.  Mycket mangan kan störa upptaget av koppar, leda till allt för stor avgång av äggceller hos get/tacka->trillingfödslar -> små och svaga ungar, ibland förtida killningar/lamningar = ofta dödfödda.
mvh/ Tt
Jag, med min ringa erfarenhet, känner inte någon getägare som drabbats av manganförgiftning hos sina djur. Har dina getter haft problem med detta?
Att getter får problem med kopparbrist (som inte är relaterat till antagonisten mangan) skulle kunna bero på att de ges mineraltillskott som är för får, och därmed innehåller otillräckliga mängder koppar för getters behov.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Gran och getter
« Svar #10 skrivet: 06 maj-15 kl 00:20 »
Fantastiskt svar !
Torptanten .... tack!

Sana

  • Inlägg: 24
SV: Gran och getter
« Svar #11 skrivet: 06 maj-15 kl 00:29 »
Skräptanten. ... getterna ska ha den till vilt ?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #12 skrivet: 06 maj-15 kl 07:37 »
Nu förstod jag inte?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Gran och getter
« Svar #13 skrivet: 06 maj-15 kl 09:44 »
Hon frågar antagligen om getter ska ha saltstenen som heter viltsten, dvs ska getterna ha stenen som är "till vilt"?

Jag tror inte getter får kopparbrist pga att de äter fårmineraler, utan snarare för att de inte får några mineraler alls, utan bara en viltsten och några andra stenar.

Jag var själv förvirrad som nybörjare över att djuren dels skulle ha en sten med mineraler plus en massa lösa mineraler som köpes säckvis. Sen ska de ha vanlig saltsten också, som bara innehålelr NaCl.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #14 skrivet: 07 maj-15 kl 06:11 »
Tyvärr är det nog så att många inte ger sina getter några mineraler alls, ja. Men när en nu köper en mineralbalja (eller lösa mineraler i säck), så finns faktiskt risk för kopparbrist om getterna får fårmineraler istället för nötmineraler, mtp att skillnaden i kopparhalt är mycket stor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gran och getter
« Svar #15 skrivet: 11 maj-15 kl 13:24 »
Mina fick "Hammarberg-buffé": Jag köpte så många olika sorters salt och mineral jag kunde hitta, och lät mina raringar kombinera ihop själva.  (Jag förde anteckningar så att jag visste vilken sort de ätit upp.)  Jag fann bland annat, att den person som konstruerat det som då hette "Betesbalja" måste ha varit kunnig, ty den stod orörd och dammig hela vintern, men så fort det började finnas gröna strån att noppa, så gick den baljan åt i ett nafs.

  (Hoppas att den "stränga" moderatorn inte tar bort detta inlägg en bit utanför ämnet.  8) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #16 skrivet: 07 jun-15 kl 09:22 »
Jag köpte så många olika sorters salt och mineral jag kunde hitta, och lät mina raringar kombinera ihop själva. 

Det måste bli ruskigt dyrt. Eftersom det inte är så vanligt med getter kan det vara svårt att hitta någon annan getägare att dela inköpen med. Javisst, litet utanför ämnet.... ;).
« Senast ändrad: 07 jun-15 kl 09:56 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gran och getter
« Svar #17 skrivet: 07 jun-15 kl 13:07 »
Man kan samköpa med en får- eller kobonde också.  Åt några få getter räcker det med en liten bit av varje sorts saltsten.  Men man måste hålla reda på vilken sort det är de har ätit upp, så dokumentera på något sätt, t ex med ett foto när "buffén" är nyfylld, och med skyltar som berättar vilken bit som heter vad.

  Och om detta är utanför ämnet, så kan väl vi här på Gettavlan komma överens om ifall moderator måste lägga jobb på att dela tråden, eller om vi kan fortsätta här!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Gran och getter
« Svar #18 skrivet: 08 jun-15 kl 08:58 »
Och om detta är utanför ämnet, så kan väl vi här på Gettavlan komma överens om ifall moderator måste lägga jobb på att dela tråden, eller om vi kan fortsätta här!  ;)
´

Litet trevligt småprat har vi väl av tradition kunnat ägna oss åt här i getstallet :). Om/när småpratet dragit iväg är det moderatorerna som avgör och också åtgärderna  (:).

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Gran och getter
« Svar #19 skrivet: 02 okt-15 kl 10:36 »
[quote author=olivia.k link=topic=173526.msg1647824#msg1647824 date=1430898247

Jag tror inte getter får kopparbrist pga att de äter fårmineraler, utan snarare för att de inte får några mineraler alls, utan bara en viltsten och några andra stenar.
[/quote]

Det finns en annan anledning till Kopparbrist och Manganöverskott också:

Berggrunden och jordarna kan innehålla höga halter Mangan och nästan ingen koppar alls!  Särskilt vanligt är detta förhållande på västkusten.
Getterna får då hö från jordar med mycket mangan, kanske också gran som pga försurningen av marken innehåller extra mycket mangan på västkusten.

Får sedan getterna VATTEN från en djupborrad brunn, så kan det innehålla skadligt mycket av både Järn och Mangan. Då tillgriper man vanligen ett sandfilter som filtrerar bort Järnet och stora delar av Manganet, men inte allt.  MEN vattnet har alltjämt ett för lågt pH-värde för att användas som dricksvatten, och då är lösningen oftast att filtrera vattnet en andra gång, i ett filter av Dolomitkalk - som höjer pH-värdet. Dock frigör det sura vattnet den Mangan som alltid finns i Dolomitkalk!en!
Resultatet är ett driksvatten som ändock håller höga halter av Mangan

Så mitt råd är: 1) Ta vattenprov för både getter och människors skull.
                      2) Ta jordprov för att få veta pH-värde och de olika halterna av ämnen i jorden.
                      3) Var sparsam med Gran i allmänhet, - och undvik gran helt på västkusten!

mvh
/Tt
« Senast ändrad: 02 okt-15 kl 10:48 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser