Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manx katt - problem?  (läst 22771 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Manx katt - problem?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-12 kl 23:51 »
Kollade på ett program om just Manxkatter idag, det enda "hälsoproblemet" som togs upp var att de kunde födas med att ryggraden inte var helt utvecklad eller något. Då dog de vid runt 4 månaders ålder.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Manx katt - problem?
« Svar #21 skrivet: 18 jun-12 kl 07:36 »
Jag hade för rätt många år sedan en manx (inte stambokförd eller något) han fick problem med magen och att bajsa. Samma problem hade en kolegas manx (även det en icke-stambokförd katt).
Då magproblem är det i särklass vanligaste hälsoproblemet på katt oavsett ras så säger det ju i säg inte så mycket  ;) Mer än att det var synd om era katter :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Manx katt - problem?
« Svar #22 skrivet: 24 jun-12 kl 19:19 »
Anlaget för svanslöshet är semiletalt, dvs två katter helt utan svans som paras får död avkomma. Det är ju en fördel med manx-avel jag kan se: aveln kontrolleras så att inga ungar föds döda eller så svårt missbildade att de avlider kort efter födseln, jämfört med i huskattspopulationer där aveln sker okontrollerat. Att genen för svanslöshet skulle orsaka tarmproblem har jag inte sett någon vedertagen forskning på, det låter som hittepå för att smutskasta katter som ser "annorlunda" ut. Och visst går det bra att registrera Manx i Sverige, rasen har varit godkänd sedan 1946 när den första kattklubben bildades. Hur lämpligt det är att avla på semiletala anlag är ju en annan diskussion kanske...

Och som sagt: en manx är en registrerad raskatt, inte en huskatt utan svans.

Mewz

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #23 skrivet: 12 jul-12 kl 20:12 »
Att genen för svanslöshet skulle orsaka tarmproblem har jag inte sett någon vedertagen forskning på, det låter som hittepå för att smutskasta katter som ser "annorlunda" ut.

Det finns rätt mycket forskning kring just manxanlaget som är letalt i dubbel uppsättning. Dom kan ha problem med både höft, rygg och tarmar. Är det någon som behöver länk till forskning så hojta, har en hel del sparat.
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

ChrE

  • Inlägg: 12
  • Carpe Diem!
    • Södermanland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #24 skrivet: 01 nov-12 kl 23:08 »
I min bok om katt genetik stå det:
Manxanlaget (M) som ger svanslöshet är ett semiletalt anlag. Semiletal betyder "till hälften dödlig". Anlaget är dominant, men homozygota (MM) finns ej eftersom MM-djur blir så gravt missbildade att de dör redan på fosterstadiet. ...Manxanlaget kan också påverka och deformera ryggraden med det central nervsystemet så att inte bara svansen försvinner, vissa förlorar förmågan att kontrollera urin och överföring. " Det räckte för mig att välja bort rasen.
Du bör  nog även kolla vad försäkringen kostar för en sådan katt.

Ingeborg

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Yamasee
SV: Manx katt - problem?
« Svar #25 skrivet: 04 mar-13 kl 01:06 »
Manx är underbara raskatter har fött upp dem i 20 år.  Har inte haft fler problem med dem än med Europerna, raskatter de också. Just nu har vi en kull med 6 manxhonor varav 4 med lång svans. 

Svansförkortningsanlaget är ofullständigt dominant med varierad genomslagskraft.
Spina Bifida/rygmärgsbråck finns i alla kattraser, hundar hästar och för den delen alla ryggradsdjur inklusive oss människor.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #26 skrivet: 25 apr-13 kl 22:35 »
Svanslösa katter är inte någon "ras" utan en genetisk mutation som i dubbel uppsättning är dödlig. I enkel uppsättning kan katten få problem och livslånga smärtor i ryggsluten.

Det finns ju internet så ta reda på uppgifter innan ni kommer med osakligheter.
Varför ska husdjur plågas för att grymma oansvariga djurägare vill ha missskapta sällskapsdjur.
Hur mycket får inte en bostonterrier lida för sitt missskapta tryne.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #27 skrivet: 25 apr-13 kl 23:28 »
En av de mest intressanta sakerna med dom katter jag har haft är svansspråket. Säkert viktigare för katten än för mig. Jag tycker det är litet fel att beröva katten denna naturliga kommunikation.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ingeborg

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Yamasee
SV: Manx katt - problem?
« Svar #28 skrivet: 07 nov-14 kl 04:25 »
Manx som är en av världens äldsta raskatter, den deltog på utställningar i London redan på
1870-talet och är en av de första kattraser som fick egen rasstandard.

Manx har aldrig haft något registreringsförbud inom SVERAK, även om det fanns förslag på det som aldrig gick igenom i FIFe, som SVERAK tillhör. Något importförbud finns och har inte funnits.
2006 blev långhårsvarianten Cymric godkänd som syskonras (syskonras betyder att man parar fritt mellan manx och cymric) inom FIFe. Nu kan man se att det 2012 föddes 1 kull med 6 honor inom SVERAK.

På UC Davies avdelning för vetrinärmedicin i USA har man  ganska nyligen med DNA forskning hittat anlagen för svansförkortning hos raserna med någon typ av svansförkortning. Hos manx  kallas den
T-genen. Därefter har det genomförts sekvensiell undersökning av genen, i den undersökningen fanns katter från Isle of Man och ett antal uppfödningar i USA.
Den typ av svansförkortning som manx har finns den domesticerade katten och kan i sällsynta fall poppa upp i alla raser, utan att det finns någon manx eller manxliknande huskatt involverad i härstamningen.
Nedärvningen är, här beskriven med gängse genetisk terminologi, ofullständigt dominant och med varierande genomslagskraft, därför finns manx som är allt från totalt svanslösa till att ha en vanlig svanslängd. Det förekommer mycket få, ca 5 %, homozygota manx (har anlaget från båda föräldrarna). De homozygota manxkatterna skulle om de fick avkomma ge enbart svanslösa ungar även med en vanlig huskatt i alla kullar den fick under sin livstid. Det är däremot ingen ovanlighet att två helt svanslösa manx blir föräldrar till en hel kull med bara longy ungar med hellånga svansar.

Undersökningen finns här, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23949773# och det finns många relaterade länkar så man bör fördjupa sig i  för att få helheten.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Manx katt - problem?
« Svar #29 skrivet: 18 dec-14 kl 18:21 »
Ingeborg kunde inte skrivit det bättre själv. Manx är en ras där det föds både långsvansade, stumpy och helt svanslösa katter i som ras. Personligen är det ingen ras jag skulle vilja ha om jag tålt "vanliga" katter. Tål bara Devon Rex, Cornish Rex och Sphynx, men det är något annat så tillbaka till Manx.

Manxen som ras är inte mer sjukdomsdrabbad än andra kattraser, men rasen kan födas med ryggradsproblem. Även kan man säga att manxkatten även blir sämre i sin balans dom som inte har nån svans och lite klumpigare då katten använder svansen bland annat för att styra lite i hopp, balansgång m.m. men även för att visa vad dom känner och mycket vad dom tänker kan man se genom att studera en katts svans. För övrigt en trevlig och en ras som påminner mycket om vanliga huskatter/bondkatter.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Ingeborg

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Yamasee
SV: Manx katt - problem?
« Svar #30 skrivet: 12 apr-18 kl 00:50 »
Att man tycker om olika raser är en sak. Att sprida falska påståenden om en ras är något annat.

De gamla handböckerna i genetik har helt felaktiga teorier om svansförkortningsanlaget. De har ersatts av kunskaper från DNA forskning som löst gåtan om hur svansförkortningen fungerar.

Svansförkorade Manx har ett mycket rikt svansspråk och ansiktet har en tydlig och talande mimik, hela kroppsspråket är tydligt.

Manxkatter är fortfarande godkända i såväl FIFe/SVERAK! Det intressanta är att just under 1970-talet - som man påstår att det inte registrerades några manx i SVERAK - var det årtionde då flest manx registrerades där. Independent - numera WCF anslutna klubbar godkänner också fortfarande Manx liksom övriga kattförbund i världen.

Svanslöshet liksom anlaget för lockig päls, (rexade) dit hårlöshet hör, är också mutationer. En av de nyaste mutationerna som tillvaratagits som ras kallas Lykoi (på väg att godkännas i TICA) är en variant av Spynx och Devon Rex som kanske bäst uttryckt ser ut som en  mycket hårig "brush" Spynx.
Även de kända färgvarianterna är mutationer av bruntigrerade katter. I sydostasien utvecklades de siames och burma färgade varianterna.

Alla raser får ungar där befruktning eller celldelningen och flera andra orsaker (HCM till exempel) får foster som resorberas eller dör före eller strax efter förlossningen, det är inget som händer enbart Manx.
 
Svansförkortningsanlaget finns i arten tamkatt och kan förekomma i alla raser som utvecklats ur tamkatten. Anlaget är ofullständigt dominant - det gör att somliga Manx har hellång svans. Dessutom har anlaget ofullständig genomslagskraft - vilket medför att svansarna kan saknas eller kan ha alla längder.

Manx har inte sämre balans eller hoppförmåga än någon annan ras. Tvärt om är rasen känd för sin balans, förmåga att hoppa och klättra. Dessutom är de utsökta musjägare om de får lov att vara ute.

Försäkringenspremien för Manx är bland de lägsta eftrsom det är en frisk ras. Alla raser kan födas med samma typer av defekter och misbildningar - även raser utan svansförkortningsanlag.

För att höra till en ras måste en katt ha stamtavla. Även en katt med stambokförda föräldrar räknas som huskatt om den inte själv har stamtavla. De papperslösa katterna är alltså inte Manx. Ibland kallar bland andra veterinärer rent av katter som på grund av en olycka mist hela eller delar av sin svans.
Det är de svanslösa huskatterna som förökar sig utan någon kontroll som är grundproblemet.

Det är inte alltid anlget som är ett problem utan övertypning av det, till exempel väldigt korta nosar som ger andningssvårigheter, både på hund- och kattraser. Även flera hundraser föds med stubbsvans. Även vissa hästraser har börjat råka illa ut med övertypning.
 


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #31 skrivet: 12 apr-18 kl 12:52 »
Om man nu skulle avla katter skulle jag önska någon avlade fram en huskatt i storlek med en boxerhund eller liknande :D

Ska se ut som en vanlig katt, bara gigantisk.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #32 skrivet: 12 apr-18 kl 13:28 »
Om man nu skulle avla katter skulle jag önska någon avlade fram en huskatt i storlek med en boxerhund eller liknande :D

Ska se ut som en vanlig katt, bara gigantisk.

Låter läskigt!!!!! Katter är ju rättmycket mer ursprungligt rovdjur än hundar.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #33 skrivet: 12 apr-18 kl 13:31 »
Låter läskigt!!!!! Katter är ju rättmycket mer ursprungligt rovdjur än hundar.

Nå näääää https://www.youtube.com/watch?v=iPmEE5rK-Jg

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #34 skrivet: 12 apr-18 kl 14:12 »
Savannhan är inte så långt från boxern, men F1-F2 generationen får inte tas in i sverige och de lägre generationerna blir bara lite större än en vanlig bonnkatt
https://leisureguy.wordpress.com/2007/06/05/if-you-like-a-big-kitty-try-a-savannah-cat/

Ingeborg

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Yamasee
SV: Manx katt - problem? Inte mer än i andra raser
« Svar #35 skrivet: 18 mar-20 kl 15:00 »
Det finns numera en DNA undersökning som gjorts på UC Davies i USA om manx. Katter från såväl Isle of Man som renavlade i USA. Våra tidiga manx deltog i den del av undersökningen som kartlade kattens ursprung.

Man vet numera att den typ av svansförkortning som finns hos manx finns i alla varianter av tamkatten. Endast 5 % av alla manx har en uppsättning av anlaget från båda föräldrarna.  Anlaget nedärvs dominant med ofullständig genomslagskraft. Därför finns manx med många olika svanslängder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser