Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka anlägg - mörka ägg?  (läst 906 gånger)

SirdalensHanna

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
Kläcka anlägg - mörka ägg?
« skrivet: 16 maj-23 kl 19:33 »
Hej!
Testar för första gången att kläcka ankägg. Har använt samma strategi som för hönsägg efter många googlingar med olika svar.

Nu har de legat i kläckaren i prick 30 dagar och jag är säker på att 4 av 6 ägg haft liv i sig fram tills för några dagar sedan. Nu verkar det inte hända så mycket och jag funderar på om de dött därinne...

Jag ser att äggen mörknat, skalet är liksom mer transparent än hönsägg. Är detta normalt? Hur länge bör jag vänta? Har ingen koll på ras på ankorna.
Stadsbo som längtar hem till landet. Har en förkärlek för marmelader och kattungar, men potatisland och fårskötsel slinker också ner!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kläcka anlägg - mörka ägg?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-23 kl 21:21 »
Ankor ligger väl kring 30 dagar, och vi har nog haft några som legat 34-35 dagar. I kläckare hänger det ju också på om den är så varm som den säger att den är. Lite kallare och det tar längre tid.

Normalt att man ser mer genom skalet än på hönsägg. Vänta du, det vore dumt att avbryta för tidigt.

SirdalensHanna

  • Inlägg: 33
    • Bohuslän
SV: Kläcka anlägg - mörka ägg?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-23 kl 21:34 »
Tack för svar! Jag väntar ett tag till  :)
Stadsbo som längtar hem till landet. Har en förkärlek för marmelader och kattungar, men potatisland och fårskötsel slinker också ner!

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Kläcka anlägg - mörka ägg?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-23 kl 22:16 »
Har aldrig kläckt ankägg men gick för många år sen en kort och mestadels teoretisk kurs i uppfödning av änder, fasaner och rapphöns på Öster-Malma jaktvårdsskola.
Det jag minns från kläckning av änder var att man skulle härma anden som lämnar äggen för att äta och sen kommer tillbaka våt och kall.
Äggen skulle alltså kylas ner och blötas rejält varje dygn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kläcka anlägg - mörka ägg?
« Svar #4 skrivet: 17 maj-23 kl 00:25 »
Skönt att ankan kan det där :)

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Kläcka anlägg - mörka ägg?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-23 kl 02:06 »
Äggen skulle stannat hos ankmamman som hade ruvat på dem och gett dem kärlek. Något en maskin inte klarar av. Förstår inte varför människor har sådant dominans beteende mot små djur. Ankor som är så söta och snälla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 7 användare (2 dolda)
ärt, Anders Flix, Radar, beekeepern, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser