Mina nya grannar , ska stycka av tomter och bygga 2 hus , har de ansökt om
På en av dessa tomter ligger en branddamm , som troligtvis har sitt tillflöde , långt ner i marken , enligt gamla boende , är den bottenlös.
På denna branddamm ska ett av garage stå , är det ritat.
På första förfrågan från kommunen , tog jag upp detta med branddamm och tillflöden , som troligtvis kommer från andra sidan grusvägen, där det finns stora område mossar och våtmark . När jag nu fick tillbaka papper från kommunen , så står att jag är orolig för dagvatten , så de har helt enkelt inte brytt sig om branddammen .
Branddammen är va 80 m2 stor i ytan .
När denna kommer att grävas upp , kommer troligtvis tillflödet att fortsätta från andra sidan , varpå det kommer översvärma min mark , andra fastigheter väg och skogsmarken.
Vem är ansvarig om nu kommunen godkänner detta i slutändan .
Sen nästan rakt över grusväg är det 2 fastigheter byggda på denna våta mark , den ena fastigheten ligger gräsmattan ca 4 m över ytan på branddammen , trotts att de har höjt upp marken , gjort diken mot baksidan , mot mossen , trycks det upp vatten ur gräsmattan , och det rinner hela tiden vatten från gräsmatta och diken .
Ska naturligtvis överklaga , men om det blir godkänt ändå , vem står för ev vattenskador ?
Tyvärr är grannar lite köpta av att de fått ved , och diverse förmåner , konflikträdd, så de vågar inte gå emot nya storbonden .
Men andra i området , förstår problemet.
Även folk som varit ansvariga i området för vägar , tyvärr avlidna nu , men har förmedlat till andra att man aldrig får röra denna branddamm , pga av de vattenproblem som kommer att bli