Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korv som inte behöver lagras kallt  (läst 1435 gånger)

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
Korv som inte behöver lagras kallt
« skrivet: 02 feb-23 kl 10:32 »
Hej vänner,
vi har ett tag varit självhushållare på frukt och grönt samt ägg men nu har vi skaffat får och ska snart köpa ett par grisar också. Jag håller nu på att försöka lära mig hur man kan ta vara på kött och lagra det utan att behöva lita på frysen. Jag lutar åt att syrade och rökta korvar som exempelvis salami och isterband är bra och funkar att lagra i rumstemperatur (eller kallskafferi). Är det någon som har egen erfarenhet av att göra den typen av korv? Är det någon som har lite tips om hur man kan komma igång? Vi har en hel del nöt och fläsk i kylen som vi fått från lokala producenter och jag tänkte att jag kanske skulle sätta igång och öva lite på det köttet, men jag undrar om det funkar att fermentera kött som varit nedfryst i några månader.
Mvh Mårten

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #1 skrivet: 02 feb-23 kl 10:46 »
Jag vet inget om tillverkningen, men det finns något som visst kallas ölkorv vid försäljningen.  Ser ut som stänger, c.a  1 cm i diameter, c.a 30 cm långa, förvaras i rumstemp. Rätt salta. Jag har i Sverige träffat på dem vid en enkel servering på mindre Vaxholmsbåt, i Kanada vid försäljning av campingmat. 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #2 skrivet: 02 feb-23 kl 15:44 »
När jag var liten så gjordes det isteband, den brukade hängas nära elle över vedspisen. I alla fall ett par månader. Ibland längre.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #3 skrivet: 02 feb-23 kl 16:57 »
Det finns några metoder att bevara kött.
Det feta köttet är bäst att salta in.
Sedan kan man mjölksyra köttet.
Isterband är en variant och även putsade bitar funkar bra.
Man kan salta och sedan torka.
Salta in och sedan röka.
Man kan skippa saltet och bara röka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #4 skrivet: 03 feb-23 kl 08:40 »
Hej igen!
Jag kanske var otydlig... :D Jag har läst en hel del om att röka, fermentera och salta kött, framförallt om isterband och salami (och ölkorv...). Min fråga gällde alltså om det är någon som har egen erfarenhet av processen och som vill dela med sig av den. Jag har hittat recept etc, men jag är ute efter erfarenheter av vad man ska tänka på, vad som kan gå snett och om man kan använda kött som varit fruset ett tag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #5 skrivet: 03 feb-23 kl 11:17 »
Hej igen!
Jag kanske var otydlig... :D Jag har läst en hel del om att röka, fermentera och salta kött, framförallt om isterband och salami (och ölkorv...). Min fråga gällde alltså om det är någon som har egen erfarenhet av processen och som vill dela med sig av den. Jag har hittat recept etc, men jag är ute efter erfarenheter av vad man ska tänka på, vad som kan gå snett och om man kan använda kött som varit fruset ett tag.
Visst går det att använda sig av kött som varit fruset.
Meeen, det finns risk att det torkar ojämt då iskristallerna perforerat köttet och gör att vätska rör sig på ett nytt sätt i köttet när det tinats.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #6 skrivet: 03 feb-23 kl 14:39 »
Isterbandet gjordes strax efter slakt. Så när man kom hem till folk och det hängde isterband vid spisen, ja då visste man att det nyss slaktats. Det jag vet så skulle det hänga varmt för att det skulle bli bra. Det skulle hänga där till det blev tort. Min sambo mins att när det gjodes isterband så kunde dom frysas som färska och sen tat fram och hängas upp, till dom blev syrade och torra.
kretslopp

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Korv som inte behöver lagras kallt
« Svar #7 skrivet: 17 aug-23 kl 07:43 »
Smakade på den godaste korven på en marknad i Sundsvall. Den hade formen av en hästsko. Riktigt hård utanpå, som trä kan man säga. Inuti var den mjuk och saftig. Inte så grov som en falukorv, men grov ur korvmått. Köpte den korven för alla kontanter jag hade. Har efter det köpt alla korvar som sett liknande ut men aldrig hittat rätt. Men minns att jag hade kvar av den korven i 2 år och den förändrades knappt. Låg i köket hela tiden i rumstemperatur.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser