Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i fårhuset?  (läst 1007 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Höns i fårhuset?
« skrivet: 02 feb-23 kl 02:37 »
Funderar på att återigen skaffa höns.

Jo visst har räven tagit hur många som helst men....

Jag inbillar mig att vi har en förestående kris med solstormar då allt stannar av och man själv får hålla med maten.  Kan få tag i vuxna höns vk 8,  Bovan, så jag har tid att sätta upp stolpar och nät i ett bås som fåren ändå inte använder. De hålls utanför i rummet och de har byggt på en ganska bra ströbädd som håller bra värme trots att nedre delen av halvdörren alltid står öppen ut i hagen. Finns två plastsäckar som hänger ner framför.

Kan jag hålla hönsen där tills det blir varmt ute tror ni?

Har visserligen avvecklat hönsgården som blivit berså med vinbär och rabarber och lågt stängsel men det går väl att ändra tillbaka. Och hönshuset har blivit verkstad och förråd. 

Men ska man preppa bör man väl ha ett par hönor. Vi är två personer, så två hönor? Eller är det för lite? Kommer de att känna sig otrygga?

Finns ingen elström i rummet heller och en jäkla envis Houdini fårskalle som är galen i foder så det blir ju ett problem i sig att bara ta sig in dit och utfodra hönorna.

Hur många kg foder/värpfoder går det åt per månad tror ni per höna. Kanske skaffar någon udda tupp senare.

(Alltså jag försöker övertyga mig själv att göra livet för mig och gubben mindre bekvämt genom mer arbete. Suck. Gör jag fel eller. Blir nog inte lätt att övertyga gubben å börja om igen.)

 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-23 kl 10:32 »
Apropå foder/värpfoder tänker jag såhär personligt;  Jag ska aldrig köpa foder utan producerar själv på plats, dels genom dedikerad åretrunt färskfoder odling och dels ska jag vara generös när man skalar grönsaker/frukt då blir mer och godare rester för hönsen, och även övriga matrester. Sedan har jag en ide för att odla insekter för att mata hösten, alltså inte mycket jobb, man går bara ut och hämtar delar av trästockar som har legat några månader (fullt av insekter) och kan ha dem i en IBC tank. Jag kommer ändå att fullborda mitt ställe med en liten ruddamm och alla fisk rester kan man ugn torka och mala i en större kaffekvarn (som jag redan har). Jag ska också kombinera min fjäderfä hållning med höns och vaktlar och de ska få varandras ägg och skal i form av lätt stekt ägg röra blandat med nåt annat foder. Vad gäller sand ska jag hämta dem på stranden vid sjön på gång avstånd. Snäckskal ska jag ersätta med små slipade stenar som också från stranden.

Hursomhelst lär jag behöva stödja nåt mer med vitaminer och mineraler, i värsta fall under värptiden men då blir det inte värpfoder säckar att frakta utan några burkar som man kan till och med bunkra vid behov.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-23 kl 13:07 »
Hej!
Vi har precis skaffat 6 unghöns och 1 tupp, ev kan ju en till vara tupp sa den vi köpte av, och löparankor, 3 ällingar och som de skitar ner de små gulliga ankorna. Borde skaffat en lugnare ankras, men ångrar mig inte ändå.
Skulle aldrig ha höns lösa om natten, vet inte om jag fattade dig rätt?
Vi har också haft problem med räven, det är därför vi inte haft kalkoner, höns, gäss, myskankor som vi haft tidigare på många år. Sist plockade de 1 myskanka i taget på dagtid. En gång var vi av med en höna som vi hittade med rede i hästarnas vindskydd. Räven klapp både höna och kycklingar när de kläcktes. Har också haft mink INNE I HÖNSHUSET. Gässen var fruktansvärt upprörda - 2 honor och en gåskarl, och släppte inte ut den, så den var kvar på morgonen. 3 hönor hade den bitit huvudena av, kalkonerna - de var inte så gamla, var ihjälskrämda och resterande höns och gässen fanns kvar. Räven lyckades vintertid trycka upp en bräda i nederkanten på hönsgården så vi kunde inte hitta hålet förrän det blev tö. Svurit många gånger över räv och mink. Såg en rovfågel mitt på dagen som inte orkade lyfta med en höna, den släppte trodde jag när jag hann dit och skrek på den, men det visade sig att ryggen på hönan var söndertrasad så den dog. Vår gammeltupp kämpade tappert en gång och dog av hjärtsnörpen, syntes inget, men det låg 2 minksvansar där och hönsen var kvar, så jag tror katterna hjälpt till. Egentligen skulle man ju haft en webkamera så man fick reda på vad som hänt.
Jag har fåren i hästarnas vindskydd nu, funderar på att bygga igen en liten hörna helt och hållet, och göra en dörr in så jag kan fodra ankorna och städa där, och bygga en ankgård på baksidan, så jag kan göra det tätt, när de blir lite äldre. Skälet är att då kommer ankgården i en backe, så jag kan göra en damm i sluttningen och släppa ut vattnet och göra rent dammen utan att ha besvär med vart vattnet tar vägen, ska ev släppa ut vattnet nedanför i fruktträdgården så näringen kommer fruktträden till nytta. Gör jag ankgården lite större och gräver ner nätet ordentligt borde ju räven ha svårt att ta sig in. Tak på förstås, har ett gammalt plasttak på carporten vi vill byta ut.
Unghönsen har precis börjat värpa, så det blir ett och annat golvägg. Hittade rådet att det går utmärkt att fodra kycklingar med kokt mosat golvägg, så slipper man äta dem. Vi får 1 - 4 ägg om dagen, det passar bra till oss 2.
Med pannkaka, omelett och briochebröd som innehåller mycket ägg går det nog jämt upp.
Vi har skaffat en mindre kläckare, det ska bli så spännande. Men sen så ska ju kycklingarna har värmelampa 6 veckor. Så då går det en del ägg till kläckaren, likaså blir det ju mindre ägg om någon börjar ruva. Det är galet gulligt med hönsmamma och kycklingar.
Ska skaffa några andra ankor, det finns ankor som värper mer än höns, vill man klara sig bra med självförsörjning hemma har jag hört att höns och kaniner är det billigaste och lättaste man kan få till kött av, om man vill slakta själv alltså, det är jag inte så pigg på, funderar på att byta tjänst med en granne, bjuda på några höns och få dem slaktade. Är tyvärr väldigt blöthjärtad när det gäller djuren.
Har tankar på att skaffa silkeshöns några stycken och vaktlar, någon som har erfarenhet av vaktlar?Har hittat att vaktlar kan man ha i typ en kaninbur och halma boet rejält så kan de också vara utomhus året runt. Tänkte sätt den i hönsgården där det är plasttak, så springer de in och värmer sig vid behov. Men man ska tydligen ha en speciell äggsax för att kunna öppna det sega skalet.
Funderar också på att renovera mitt gamla hönshus i sommar och bygga till så jag kan ha flera mindre avdelningar och utgång till flera hönsgårdar från samma hus, och en liten avdelning till foder.
Har någon gjort en automatisk hönsdörr, de är så dyra, är det någon som har tips på att bygga en sån själv? Med flera avdelning, blir det flera dörrar på samma hus.
Lite tankar bara om Bovan, varför inte ha flera hönsraser, de värper olika mycket, en del lägger sig inte alls att ruva, det är kul med olika färg på äggen, det blir olika färg på köttet, finns en hönsras med svart kött, osv
Jag hade en gång en envis höna som jag till slut la 4 ägg under som ruvade ut en kyckling på nyårsafton, och skötte den med den äran i ouppvärmt hönshus. Tuppen hade tydligen var aktiv på hösten också, trodde inte det var lönt att försöka ens.
Skriv gärna mer om dina tankar, inte dags att bygga än och har inte funderat färdigt på höns och ankraser.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-23 kl 13:29 »
Jag tycker du ska skaffa höns igen. Det tror jag kommer att gå bra. Sen kan det så klart hända, att rovdjur och sjukdom mm kanske kommer att skada din besättning. Ta inte ut skadan eller oroa dej i förväg, ta hand om det när det häder.

Du kan säkert få till ett bra utrymme till hönsen i ditt fårhus.

Ska du odla foder så är kokt potatis en bra grund tillsmmans med värpfoder och matrester (skal mm)

Ta vara på gödslen till dina odlingar så växer det bättre och du blir mer självförsörjande.
kretslopp

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-23 kl 20:21 »
Va roligt att få tal del av alla era tankar och ideer.  :)

Ja det här med räven. Den har en lya någonstans i närheten. Vet inte var men den patrullerar alltid runt gårdarna.

Vi hade hönsgård och ett hägn för getter/får och de kacklade rundor i båda i bland. Sov inne på natten i stort hönshus.

En sommar tog räven/rävarna nästan hela flocken och några dog av skräck. Och det var mitt på dagen! Vi var bara inne en stund i huset så hände det.
Så det blev slut på frigången. För varje gång blev hönshägnet mer som Fort Nox. En höna fick bli mamma till ankungar och dessa var bra varningslarm när rovfåglar kom.

Men hönorna blev gamla och ankorna flyttade till en kusin som hade en stor kvarndamm. De mögade ju som attan i hönshuset. Men de höll gräset kort i hönsgården så det började växa nässlor överallt när de flyttade. När ankorna försvann så försvann väktarna, när vi hade kläckta kycklingar utan mamma så kom kråkorna och plockade ungarna. :( 

Efter mycket om och men så hade vi bara en gammal höna kvar. Så vi körde och köpte 10 Sussex kycklingar och de växte som attan. Trevliga och tama. Gick in i köket och tiggde mat ibland. Vi gav bort tupparna utom en till samma kusin. Ville inte slakta själva.

Så en dag skulle vi köra och handla och de befann sig i hönsgården. När vi var halvvägs hemma fick jag en dålig känsla och när vi parkerade så sa jag att vi kanske borde låst in dem i hönshuset? Tänk om det hade hänt något när vi var borta.

Så gick jag bort till hönsgården och det var en förskräcklig syn. Alla var döda!! Hade dagen innan varit inne och klippt bort nässlorna så räven hade nu full insyn och den hade grävt sig under på det enda stället vi ej tänkt på. Under stenarna under grinden. Ett litet hål på ca 10 cm å den hade ålat in och ut med den minsta av hönorna, de andra vägde 5- 7 kg så dom fick den ej ut. Tuppen hade de sargat ordentligt på halsen. Stackars tupp vad han måste ha kämpat. Den enda vi inte hittade vara Hjördis hönan. Hon hade flugit över nätet på två meter och gömt sig under en trappa. Hon var den enda kvar av den gamla rasen vi hade innan.

Nu bor hon hos en bonde som har hönor och föder upp alpackor och har det bra.

Efter detta tappade jag och gubben lusten att ha höns.

Räven är ju fortfarande kvar.

Så vill jag uppleva den sorgen igen. Nä egentligen inte. Det är därför jag tvekar. Särskilt som jag avvecklat både hönshus och hönsgård.

Bygga upp allt igen? Har jag orken?

Funderar på en lekstuga och en hundgård så det blir fristående. Då kan jag ha den utanför ett fönster å ha uppsikt. Men det kostar pengar. Så jag måste verkligen bestämma mig om det är värt det.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-23 kl 13:59 »
Kanske gjuta cement i botten på hönsgården, så räven inte kommer in, om hönsgården är liten, riktigt tak och svetsnät till sidor, kan ju lägg strö där ändå så det blir trevligt att sprätta i, komposthög till och med. Plantera någon buske därinne? Går ju göra en djupare del där man har jord och håller ut hönornas begagnade vatten. Eller, om hönsgården är större, gräva dike runt, fylla med singel, gjuta överst och eltråd runt. Automatisk hönslucka till hönshuset finns också att köpa. Svårt det där med räven, man vill ju inte ha hönsen inomhus alltid.
Funderar på att gjuta golv till mitt växthus, sen ha några hönor där på vintern med rejält med strö som sen blir gödsel. Växthuset använder jag inte nu, men borde gå sen. Sorken kom in och åt upp rötterna på vindruvan, men den räddade jag med att klippa skott och föröka, och plantan REJÄLT nedskuren, bara en liten stump kvar, klarade sig i en kruka och står nu sen några år på altanen året runt i lä och klarar sig bra. Sen om jag sådde, så sprang det möss och kraffsade upp fröna ur sålådorna som stod på hylla 1 meter upp, drunknade möss i vattenkannan tom, mördarsniglar kröp givetvis in och åt upp resten.
Ska skaffa myskankor igen i sommar, men behöver fixa ankgård och damm till dem först. Blir orolig för fågelinfluensan men är den aktiv nu? Är rejält plågad av mördarsniglar som äter upp allt nysått tex, försökt med norska metoden i flera år, och den decimerade beståndet rejält, men nu kan man inte ens beställa nematoder direkt från England eftersom de inte är med i EU längre. Så myskankor är kanske ett bra alternativ, krafsar ju inte som hönor i landen. Bor alltså på en gård med åkrar och skog runt, så här finns inga grannar som kan hjälpa till att hålla nere dem.
Läs den här tråden, intressant:
Räv och mink-säker Ank/hönsgård..?
« Senast ändrad: 05 feb-23 kl 14:07 av lena melin »

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-23 kl 21:14 »
Hönsen dammar lite för mycket för att ha dem hos fåren. Inte bra för deras luftvägar. Det kan ju lösas med att man sätter upp väggar så det blir ett litet hönshus i fårhuset. Då stannar dammet där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Höns i fårhuset?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-23 kl 00:32 »
Kom på en ide. Armeringsnät som en trekantig bur. Klädd med kycklingnät runt om. Då kan han ju försöka gräva sig in rävuslingen.

Det var växthuset som satte mig på det spåret. Tack för tipset.  :)

Ja jag skrotar iden med att ha dem i fårhuset. Fåren är starka och går bärsärk så fort de ser en foderskopa. Man får hålla i sig för att överleva å hälla käket i deras hoar.

Kanske bygga en trekantiga skapelsen. Stor så man kan gå in i den.  Med tunna medar av något slag så man kan dra den efter sig i rep. Och ett lättvikts hus som man kan koppla till med husdjurslucka in i buren och "människolucka" på baksidan.   Frigolitskivor som jag har liggandes blir bra isolering. Men då väntar jag med hönorna för det där tar lite tid och snön ligger här ute.

Så kan jag räkna på det och finlira lite till. Alla grejer som hönsen behöver har jag, vatten och mat tråg, får köpa en grislampa till vinterhalvåret till boet eller en frostvakt.

Tänk va bra att lufta sina ideer och få era ideer i skallen så kugghjulen kommer igång.  ;D  Nu känns det som att det ska bli roligt att ha höns igen.

Ps man kan inte ha frigolit oskyddat för då äter hönorna det. Får nog klä in det med något som inte är tungt och inte drar fukt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser