Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaksland ser för jäkligt ut  (läst 1454 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Grönsaksland ser för jäkligt ut
« skrivet: 16 jan-23 kl 10:17 »
Har ett land bakom huset som sambon provat odla i men det går åt skogen. Jag anlade landet men gjorde inget annat. Men det har inte gått så bra tycker jag. Nu ser det för jäkligt ut och det växer allt möjligt där, det har t.om. kommit dit jordgubbsplantor osv.

Förstår inte vad sambon gör men tror det är samma med odling som med tidsplaneringen, hon vill trycka in allt för mycket i ett för litet område. För många växter, för många sorter för nära varandra.

Jag är trött att se på den fula katastrofen och en vill typ nollställa allt och odla mandelpotatis där istället i år. Som det är nu kommer några få småa grönsaker ur det.

Hur gör jag det bäst, jag vill ta livet av de existerande plantorna så dom inte kommer tillbaka. Räcker det att vända jorden med grep eller jordfräs? Eller måste det täckas över och hållas täckt så länge inget överlever under? Frågan är om man hinner odla potatis i år nåt då.

Hur är det annars att fräsa upp en del av gräsmattan, kan man bara fräsa upp ett land, gödsla och odla potatis direkt eller måste det stå ett tag?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #1 skrivet: 16 jan-23 kl 11:40 »
vad säger sambon?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #2 skrivet: 16 jan-23 kl 12:11 »
Det går bra att fräsa upp gräsmattan och odla potatis där, men räkna med att det kan bli angrepp av knäpparlarver första året, kanske ett år till också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #3 skrivet: 16 jan-23 kl 12:43 »
vad säger sambon?

Hon håller med om att det inte blivit nån succé med odlandet.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #4 skrivet: 16 jan-23 kl 14:16 »
Täck allt med organiskt material och när det är dags att sätta potäterna gör ni ett litet hål för varje potatis. Låt den komma upp men fortsätt att täcka/ kupa runtomkring. På så sätt får ni alla flugor i en smäll.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #5 skrivet: 16 jan-23 kl 20:34 »
Mitt trädgårdsland ser ibland alderles förjäkligt ut. Men det brukar gå att få fram en hel del med grönaker och potatis i alla fall.  När det kommer vänner och grannar så ser dom bara oräset, även när jag tycker att jag har en bra gröda. Så jag bryr mej inte om vad dom tycker. Det är inte viktigt.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #6 skrivet: 16 jan-23 kl 21:03 »
Jobba grävfritt och täckodlat.
Sköter man det så är det så lättvindigt att man man lätt glömmer bort odlingarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #7 skrivet: 17 jan-23 kl 05:42 »
Det är inte andra som störs och jag bryr mig inte i dom. Det stör mig. Och det bryr jag mig i ganska mycket...

Och landet är mer eller mindre odugligt att få nån mat ur som det är. Hela potatisskörden blev en skål med minimala knölar förra året.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #8 skrivet: 17 jan-23 kl 14:26 »
Om du fräser upp gräsmattan eller landet och gödslar ordenligt med djurskit, det kan vara ko, gris, får eller häst, så får du en bra skörd. Den kan vara färsk. Fräs innan du gödslar. Dra upp fåror. Sätt potatisarna med en fots mellanrum. Här i västra småland är det första maj. Strö över ordenligt med gödsel, raka igen fårorna. när plantorna kommit upp rakar du upp jord mot dom så dom till största delen blir begravda. Efterhand som potatisarna väzer kupar du upp mer jord.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #9 skrivet: 06 maj-23 kl 16:48 »
Ja det blev nu som det blev. Jag vände landet för hand nyss, så många förhinder att få låna jordfräsen så jag gjorde på det viset. Nu är all jord luckrad och fin iallafal och rensat på så mycket jordgubbsplantor jag kunde. Bra med maskar i jorden märkte jag också. Ska gösla nu och sen plantera om några veckor. Med den kalla vår vi har haft i år så har schemat blivit framflyttat. Jag undrar om jag borde täcka över så inga överlevande jordgubbsplantor tar och gror innan jag planterar potatisen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #10 skrivet: 07 maj-23 kl 10:08 »
Lycka till Jag tror du är på rätt väg.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Grönsaksland ser för jäkligt ut
« Svar #11 skrivet: 22 maj-23 kl 07:40 »
I helgen satte jag potatisen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 4 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser