Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokkaffe  (läst 4382 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #20 skrivet: 20 jan-23 kl 23:45 »
Det där verkar inte vara en gedigen undersökning, men det kan ju ändå ligga något i det. Men när människan pratar om metallfilter i espresso som skulle stoppa lösta ämnen...

Tror att man lugnt kan dricka kokkaffe till dess det kommer varningar från folkhälsomyndigheterna.


Är nog den här undersökningen DN artikeln grundar sig på.

Mer vetenskapligt kan det nog inte bli.

www.chalmers.se/sv/institutioner/bio/nyheter/Sidor/Bryggkaffe-skyddar-mot-diabetes-typ-2-visar-biomarkorer-i-blodet.aspx

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #21 skrivet: 21 jan-23 kl 10:44 »
Det där är en intressant studie, men så värst vetenskaplig skulle jag inte säga. Ett par utropstecken och en hel hög med frågetecken.

Det här är ett exempel på vad vi diskuterat om forskning som ett sätt att skrika varg, även om det är en liten del av befolkningen (kokkaffedrickarna) som kan bli oroade i onödan. I dessa drygt 400 fall man studerat finns det så mycket mer som kan påverka utvecklandet av diabetes 2 än vad de dricker för typ av kaffe.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #22 skrivet: 21 jan-23 kl 10:50 »
Annars kan man skaffa en sån här perkulator som används på spisplatta eller liknande. Jag var inne på att köpa en så jag fortfarande får kaffe efter att samhället rasat samman helt men så insåg jag att bönorna lär bli svåra att få tag på i det läget ändå  :(
 
https://www.outnorth.se/gsi-outdoors/glacier-stainless-6-cup-perc#NoColour

Jag var också inne på att bygga eller köpa en handkraftspressad espresso, så ett elavbrott inte skulle hindra en kopp. Men så kändes det som att skaffa en vevradio när jag knappast kommer att få slut på el i den storleksordningen här. Och blir det så illa har jag inte tid att dricka kaffe...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kokkaffe
« Svar #23 skrivet: 21 jan-23 kl 11:12 »
Det man kan kolla på för tillförlitligare resultat är metastudier av flera tidigare studier.  Sen vetjag ju inte hur stor skillnad det gör i det hela för en persons hälsa om denne dricker kokkaffe eller bryggkaffe. Jag dricker bryggkaffe för det är så jag är van men tror inte jag skulle oroa mig om jag drack kokkaffe heller.

Finsk ljusrostat kaffe som Juhla Mokka eller kulta katrina ska det vara. Svensken dricker för mörkrostat kaffe för min smak. Och desto mörkare rost desto mindre koffein.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #24 skrivet: 21 jan-23 kl 20:59 »
Det där är en intressant studie, men så värst vetenskaplig skulle jag inte säga. Ett par utropstecken och en hel hög med frågetecken.

Det här är ett exempel på vad vi diskuterat om forskning som ett sätt att skrika varg, även om det är en liten del av befolkningen (kokkaffedrickarna) som kan bli oroade i onödan. I dessa drygt 400 fall man studerat finns det så mycket mer som kan påverka utvecklandet av diabetes 2 än vad de dricker för typ av kaffe.


Nu är det inte bara i Sverige som man dricker ofiltrerat kaffe. Utomlands har det också uppmärksammats problematiken kring ofiltrerat kaffe - kolesterol.

Om jag skriver 'unfiltered coffe cholesterol' i google så får jag träff på en mängd icke-svenska undersökningar, t e x :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2029499/  Cholesterol-raising factor from boiled coffee does not pass a paper filter

www.medicalnewstoday.com/articles/coffee-and-cholesterol

www.healthline.com/health/high-cholesterol/coffee-link  Coffee and Cholesterol: Is There a Link?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #25 skrivet: 21 jan-23 kl 21:12 »
Man behöver knappast bry sig om Folkhälsomyndigheten utan kan dricka sitt kaffe hur man vill, dö kommer man ju göra oavsett.

Sant.

Men vägen fram till frånfället kan ju se olika ut.

Jag tror att var man är i ålder påverkar hur man ser på risker. Är man under 50 så betraktar man nog fortfarande allvarliga sjukdomar som avlägsna i tid.
När du passerat 60 så är det inte längre så enkelt - du kan plötsligt ha jämnåriga tidigare friska som fått stroke och fortsättningsvis måste gå med rullator. Eller någon annan jämnårig som plötsligt får hårda hugg i vänster bröst, larmbulansen lyckas precis transportera i tid till akuten, det blir ballongsprängningar av igensatta hjärtkärl o s v.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #26 skrivet: 21 jan-23 kl 21:15 »
Det man kan kolla på för tillförlitligare resultat är metastudier av flera tidigare studier.  Sen vetjag ju inte hur stor skillnad det gör i det hela för en persons hälsa om denne dricker kokkaffe eller bryggkaffe. Jag dricker bryggkaffe för det är så jag är van men tror inte jag skulle oroa mig om jag drack kokkaffe heller.

Finsk ljusrostat kaffe som Juhla Mokka eller kulta katrina ska det vara. Svensken dricker för mörkrostat kaffe för min smak. Och desto mörkare rost desto mindre koffein.

När jag varit i Finland och Norge har jag tyckt att kaffet där smakat bättre än hemma. Tittat i affärer efter ljusrostat kaffe, utan att hitta.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #27 skrivet: 21 jan-23 kl 21:19 »
Hur blir det med smaken om man tar färdiglagat kokkaffe och låter det passera kaffefilter, går då den speciella koksmaken då förlorad?
Att det skulle vara ngn bismak från pappersfilter vill jag ogärna gå med på, kaffebranschen har lagt mycket jobb på dessa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kokkaffe
« Svar #28 skrivet: 21 jan-23 kl 22:44 »
Någon gång för 5-10 år sedan var det skriverier om att en del (lågpris-)märken av oblekta kaffefilter kunde ge bismak. Men jag har aldrig märkt något sådant själv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #29 skrivet: 22 jan-23 kl 16:25 »
Kaffesmaken i sig slår nog ut den där papperssmaken. Jag har bara känt den när jag filtrerat vatten, men då känns den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #30 skrivet: 22 jan-23 kl 16:32 »
Jag säger inte emot att vissa ämnen fastnar i pappersfiltret, men att de skulle fastna i metallfiltret i en espressomaskin är knappast troligt.

Sedan om de här kolesterolhöjande lipiderna i kokkaffe är orsaken till så stort frånfälle, eller om det beror på annat återstår att ta reda på. Rapporteringen från studierna känns fortfarande som ett typexempel på höna av en fjäder.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #31 skrivet: 23 jan-23 kl 09:22 »
Finskt kaffe skulle jag gärna prova!

Det ska mycket till för att kunna filtrera bort lösta ämnen. Då är vi inne på membran och då ryker nog det mesta av det som gör kaffe värt att dricka. Partiklar kan man filtrera bort men det slipper man ju med kokkaffe. Sätt dig ner och vänta ett par minuter så sjunker de till botten helt på egen hand.

Hur intar ni helst ert kaffe? Jag tycker bra om en kopp kokt över eld på björkved på en liten ö här bredvid dit vi går på vintern om isen har lagt sig. Sitta på en fäll i snön och dricka kaffe medan bacon steks över elden.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kokkaffe
« Svar #32 skrivet: 23 jan-23 kl 18:06 »
De där gångerna i skogen när man blivit bjuden på en kopp kokkaffe ur en sotig kanna fastnar gärna i minnet :) Så smaken av kokkaffe i mitt minne är nog rätt färgat av omständigheterna. Ungefär som att en gammal ostmacka kan vara riktigt god sittandes på en stubbe utomhus, men inte vara lika delikat i tv-soffan.

Vad jag minns är kokkaffe riktigt gott ;D

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Kokkaffe
« Svar #33 skrivet: 23 jan-23 kl 23:15 »
Helt OT, men...

Har desperat sökt det finska kaffet JUBILEUM, men det närmaste jag kommit, är att "det finns att köpa i Haparanda", och runt om, men Töre var för långt söderut fick jag veta...

I mitt tycke det godaste kaffe som finns,
« Senast ändrad: 24 jan-23 kl 00:19 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kokkaffe
« Svar #34 skrivet: 24 jan-23 kl 09:18 »
Aldrig hört om det, då jag googlar jubileum kahvi kommer det bara löfbergs lila.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Kokkaffe
« Svar #35 skrivet: 24 jan-23 kl 12:33 »
Kan det vara att man får söka på det finska ordet för jubileum då...?  Det var den som gav mig ett paket som sa att det hette jubileum...

Sent from my SM-A515F using Alternativ.nu mobile app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kokkaffe
« Svar #36 skrivet: 24 jan-23 kl 12:46 »
Men fasiken att jag inte såg det själv. Min finska är urdålig dock. Riemujuhla = jubileum.

Juhla. Som i Juhla Mokka. En av finlands vanligaste kaffesorter.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #37 skrivet: 25 jan-23 kl 05:41 »
Thorbjörn , kaffefilter bismak , är ändå något mer elr mindre konstig doft när man häller på hett vatten ,  de uppkomer inte om tex låter filtret bli kallt torrt efter sköljt igenom vatten & gör om ,, något filter avger en svag parfymliknande doft ,, är ju något som kmr bort med att hälla igenom några dl hett vatten, 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kokkaffe
« Svar #38 skrivet: 25 jan-23 kl 07:49 »
Bruna filter lär ge en viss bismak, som de som blir vana med det lär sig uppskatta. Blekta filter gör inte det. Dom är syreblekta annars, inte klorblekta. Jag har turen jag känner inte skillnad.

Måste vara jobbigt att vara så grannlaga

 

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Kokkaffe
« Svar #39 skrivet: 27 jan-23 kl 05:58 »
bismaken är i första vattnet prova drick de vattnet& jämnför  Och doftar inte bra ,men de dyrare filtren avger mindre , ja jag trodde med att de bara var de bruna , men ett märke vita gav en svag parfymdoft ,,  hett vatten är inte fel vi får i oss tillräkligt mindre bra saker ändå ,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser