Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad  (läst 1172 gånger)

Sandbad
« skrivet: 13 nov-22 kl 20:01 »
Kan man ha sandbadet utomhus på vintern, i en klädd inhägnad med skydd från väder o vind? Eller ska den helst vara i hönshuset?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Sandbad
« Svar #1 skrivet: 14 nov-22 kl 08:32 »
Fungerar bra, det viktiga är att det inte kommer vatten i det så det fryser. Inomhus dammar det onödigt mycket, men det fungerar ju om de har stort utrymme. Vi har ute under tak.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Sandbad
« Svar #2 skrivet: 14 nov-22 kl 08:39 »
Mina höns har hittat ett alternativt sandbad. De lade sig i spånhögen bredvid vedmaskinen och verkade må toppen i sitt höna-spa.

SV: Sandbad
« Svar #3 skrivet: 14 nov-22 kl 19:12 »
Ja jag känner att jag inte riktigt hittar nån bra plats för det i hönshuset. I dagsläget så verkar dom nöja sig med att bada i spånet därinne, men är det tillräckligt som bad, eller krävs det speciellt material för att fylla funktionen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Sandbad
« Svar #4 skrivet: 14 nov-22 kl 19:35 »
Fin sand/torr jord är ju vad som är mest naturligt för dem, men i brist på det så tar de det som är närmast. En del använder kiselgur för att göra badet extra vasst för kvalster, löss och loppor, men jag är lite osäker på om det är nyttigt i längden.

SV: Sandbad
« Svar #5 skrivet: 14 nov-22 kl 20:17 »
Fin sand/torr jord är ju vad som är mest naturligt för dem, men i brist på det så tar de det som är närmast. En del använder kiselgur för att göra badet extra vasst för kvalster, löss och loppor, men jag är lite osäker på om det är nyttigt i längden.

Jag försöker hålla efter rätt noga i städningen o det är lite kiselgur blandat i ströet oxå. Men testar att göra ett bad i den täckta utegården när väl de e klart. 😊

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Sandbad
« Svar #6 skrivet: 16 dec-22 kl 19:50 »
Jag köpte sandlådesand på en byggfirma, de trivs de i. Ser att de går och badar en del inomhus nu på vintern. Jag har rätt stort utrymme, så jag har en pallkrage som jag fyllt med sandlådesand.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Sandbad
« Svar #7 skrivet: 16 dec-22 kl 21:44 »
Mina höns har hittat ett alternativt sandbad. De lade sig i spånhögen bredvid vedmaskinen och verkade må toppen i sitt höna-spa.
Eftersom det saknas gillaknapp uttrycker jag mitt gillande i ord.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 3 användare (1 dolda)
Loellablack, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser