Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga borrmaskinsomrörare  (läst 649 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Fråga borrmaskinsomrörare
« skrivet: 08 nov-22 kl 20:13 »
Beställde just hem en omrörare från Joel, avsedd att drivas runt med en borrmaskin. Jag har inte sett dylika på flera decennier, men har dock ett minne från barndomen, att dessa "alltid" brukade vara försedda med en tratt till skydd ifrån partiklar ifrån borrmaskinen. Till min förvåning saknades nu sådan tratt på den levererade produkten...

Är detta någonting jag behöver fixa till eller har behovet bortfallit, genom att dagens borrmaskinsmotorer är konstruerade med induktionsöverföring istället för dammande kol?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Fråga borrmaskinsomrörare
« Svar #1 skrivet: 08 nov-22 kl 21:28 »
Det vanliga är att det finns kol även i dagens borrmaskiner (en del laddbara borrmaskiner av dyra och fina märken har borstlösa motorer, och det brukar tillverkarna i så fall vara noga med att skryta om). Dock tror jag inte det är koldammet som är det stora problemet, utan allt möjligt annat damm och skräp som kan ha lagrat upp sig inne i borrmaskinen när den har använts till dammiga jobb och följer med ut med kylluften lite då och då.
Det kan nog vara klokt att plocka isär maskinen och göra rent noga om man inte vet säkert vad den har varit med om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser