Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställa upp Vedpanna  (läst 1118 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Ställa upp Vedpanna
« skrivet: 25 sep-22 kl 06:50 »
Håller på med att installera ny vedpanna och har problem med hur man ställer den på plats på ett vettigt sätt.
Har köpt en BAXI Excellent och håller på med att installera själv. Har just lyft av pannan på rätt plats i pannrummet med hjälp av ett par spännband och en lyftanordning jag lånat upp. Har en lastpall uppepå pannan för att undvika att banden klämmer på pannans sidor.

Så långt allt väl i princip, men, jag hade väntat mej finna nån form av fötter/justerskruvar på undersidan, men där är det bara helt slätt. Ingenting mer än en målad slät plåtyta på undersidan. Den gamla pannan hade fyra fötter/justerskruvar och instruktioner till äldre BAXI nämner justerbara fötter. Instruktionen till denna panna börjar ju med orden -ställ pannan i våg......, måste ju finnas ett tänkt sätt att göra det på.

Nu visar det sej att mitt golv är hyfsat i våg så det jag eg behöver är ett tips på vad jag bör ha mellan pannans botten och golvet, just nu står pannan med ett par spännband i kläm mot golvet, men hur bör jag göra? Lyfta upp och stoppa under, vad? Gummimatta, masonite, mineritskiva, ett par träreglar. Eventuellt bara klippa av banden och låta den stå på spännbanden?

/Lars


Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #1 skrivet: 25 sep-22 kl 09:03 »
Den ska förmodligen lyftas ut någon gång i framtiden så det kan ju vara vettigt att ha några distansbitar under den så att det går att få in nya spännband när det blir dax.
Jag skulle ha använt något som tål vatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #2 skrivet: 25 sep-22 kl 09:49 »
Ja, finns det inte gängade hål under (konstigt) så lägg några metallbitar (plattjärn, stora brickor eller liknande så du får 5 mm i alla fall till golvet.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #3 skrivet: 25 sep-22 kl 12:06 »
Jag skulle välja 10mm pallbricka i plast, de är trycktåliga, beständiga och om det är ojämt finns det ju olika tjocklekar och det är lätt att justera höjden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #4 skrivet: 25 sep-22 kl 12:14 »
Det finns en LÅNG tråd på grannforumet Maskinisten om installation av en Baxi vedpanna. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=120&t=312164&lv=0

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #5 skrivet: 25 sep-22 kl 12:58 »
Har nu fått förklarat för mig att designen med slät botten är tänkt att ställas direkt på golvet, som att det är en inbyggd sockel isåfall. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Tänker mig nog att plocka under segment av mineritskiva under så att jag kan få loss spännbanden och sen får den stå så

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ställa upp Vedpanna
« Svar #6 skrivet: 25 sep-22 kl 22:16 »
Det finns en LÅNG tråd på grannforumet Maskinisten om installation av en Baxi vedpanna. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=120&t=312164&lv=0

...32 sidor med 473 inlägg. Jag undrar vad som blev kontentan av den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser