Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmerör 240 w- hur regleras värmen?  (läst 2052 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« skrivet: 13 sep-22 kl 14:53 »
Hej för det första, värmerör på 240 w, räcker det för att hålla frostfritt på 20 kvadratmeter? (När det är säg 20 minus ute)
Och två, hur fungerar dessa radiatorer, de säljs utan termostat, kan blu upp till 75 grader varma. Men jag vill ju inte ha 75 grader i rummet.
Måste jag köpa till en termostat?
Isåfall vad finns det för termostater som är enkla utan att behöva anlita elektriker  jag har testat claes ohlssons tidigare, bara sticka i kontakten men de är inte 100 orocent pålitliga tycker jag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-22 kl 15:15 »
Det beror på hur tätt och välisolerat det är på de där 20 m2. Om det är ett välisolerat boningsrum så räcker nog 2 x 240 = 480 W    bra för att hålla frostfritt, är det glesare och dragigare kan det vara tveksamt.

Enklaste sättet om du inte vill köpa och installera en termostat är väl att hålla koll på temperaturen manuellt och slå på och av efter behov.  Numera finns det ju en del värmeapparater som är mer eller mindre självreglerande genom att värmeelementet består av ett s k PTC-motstånd, vars resistans ökar ju varmare det blir. Bilkupévärmare och kondensskyddselement avsedda för att sitta i elskåp utomhus, är exempel på sådana.

Ta också en funderare på om elvärme kommer att vara det bästa sättet att hålla ett utrymme frostfritt denna vinter. Om vi t ex antar att elpriset skulle gå upp till 10 kr/kWh, så kommer det ju att kosta 10 x 0,48 x 24 = 115,20 kr per dygn att hålla de där elementen igång.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-22 kl 22:48 »
Vad finns det för billigare alternativ att värma upp med?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-22 kl 11:43 »
T ex vedeldning i kamin eller vattenburen värme där vattnet värms av ett billigare energislag (ved/flis/pelletspanna, värmepump etc).

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-22 kl 12:31 »
Luftsolfångare kan också vara ett alternativ.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-22 kl 23:01 »
Vattenburen ved borde vara det som ger rimligast driftskostnad förutsatt att du har vedpanna och har möjlighet att dra rör/lägga kuvert från bef pannrum.
Vad finns det för billigare alternativ att värma upp med?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Vad är bäst, oljeelement eller elelement
« Svar #6 skrivet: 07 okt-22 kl 18:46 »
Börja fundera på, som jag hört att flera gör, att istället ställa in ett vanligt oljeelement eller elelement med termostat när det är som kallast. Inte mitt i spånen, utan en bit ifrån i stallgången. Men kan jag göra något för att skydda det så mycket det går från damm?

Och vad drar minst ström- oljeelement eller elelement eller frostvakt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #7 skrivet: 07 okt-22 kl 19:10 »
Börja fundera på, som jag hört att flera gör, att istället ställa in ett vanligt oljeelement eller elelement med termostat när det är som kallast. Inte mitt i spånen, utan en bit ifrån i stallgången. Men kan jag göra något för att skydda det så mycket det går från damm?

Och vad drar minst ström- oljeelement eller elelement eller frostvakt?
Det du måste tänka på är rummets volym.
Ett litet exempel just nu värmer jag upp ca 50 kvm av kåken det är ca 120 kbm till det går uppåt en ikeakasse ved per dag.
Om jag skulle värma hela huset på ca 450 kbm så går det åt tre kassar.

Hönsens känsligaste tid på dygnet är under natten då dom sitter på pinnen.
Om man tex sätter sittbrädorna högt i hönshuset och med gardiner runt om så kommer deras läckta värme värma upp deras sovkammare.
Man kan med lite smart planering sätta ett för uppgiften lämplig värmekälla under dessa och låta värmen stiga och samtidigt torka gödseln.

Tyvärr är det då att de fysiska reglerna emot alla ideer du haft i ditt försök att spara in på en "rätt" värmekälla och metod på att värma upp hönshuset smart.
Risken är att du är dumsnål.

När det gäller övrig tid så rör hönsen på sig och mår riktigt gott.
Med bra mat och ett hus som är dragfritt så kommer dina höns må jättebra om du tar till dig det vi skriver.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är bäst, oljeelement eller elelement
« Svar #8 skrivet: 07 okt-22 kl 22:31 »
Börja fundera på, som jag hört att flera gör, att istället ställa in ett vanligt oljeelement eller elelement med termostat när det är som kallast. Inte mitt i spånen, utan en bit ifrån i stallgången. Men kan jag göra något för att skydda det så mycket det går från damm?

Och vad drar minst ström- oljeelement eller elelement eller frostvakt?

Alla direktverkande elvärmeapparater har 100 % verkningsgrad, dvs all tillförd elenergi blir värme som tillfaller det utrymme där värmeapparaten står. Det spelar ingen roll hur apparaten ser ut eller vad tillverkaren har döpt den till.
En apparat med lägre effekt drar givetvis mindre energi under en given tid, men avger också mindre värme.  Om du vill tillföra en viss mängd värme till lokalen så gör du alltså det lika effektivt oavsett vilken slags värmeanordning du har.   Mest viktigt i sammanhanget är väl att värmeapparaten har en bra termostat så det inte eldar på i onödan och värmer till onödigt hög temperatur vid milt väder.  Ur brandskyddssynpunkt bör du använda en apparat med elektronisk termostat, som inte har några öppna brytkontakter där det blir gnistbildning som kan antända damm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #9 skrivet: 08 okt-22 kl 08:43 »
Man skall väl lägga till att den värmelampa som lyser på hönan ger mer nyttig värme än det element som står i stallgången.

Jag har en 13 watts värmeplatta (faktiskt såld som hönsvattenvärmare) som jag har fötterna på i mitt rätt svala kontorsrum. På så sätt har jag det bekvämt utan att behöva värma upp så mycket.

Jag har också träffat folk som jobbat i oväder som haft elvästar och elstrumpor. Men lättast är att äta bra och klä sig rätt. Hönorna har ju redan bra klädsel, så får de bra mat så fixar de det mesta. Tänk på talgoxarna, de är inte stora men överlever ändå bara de har mat.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #10 skrivet: 09 okt-22 kl 16:08 »
Jag kan inte ha värmelampa. Jag har för lågt tak så det skulle bli stekt höna. Och de värmelampor jag sett på olika företag granngården mfl är ändå inte dammsäkra, de har ipx4 som kapsling. Och de har inte hög watt,  max175 w.  Plus att jag inte har någon vägguttag i taket.
Mitt utrymme är 20 kvm så det skulle inte värma så mycket. Och då taket är lågt kan jag inte ha lampan över sittpinnarna, sen vill jag inte att äggen ska frysa och inte vattnet. Å då skulle jag behöva tre  värmelampor, och en värmeplatta. Å då skulle jag vara upp i 2200 kr helt plötsligt.

Grejen är den att jag vill gå runt på mina höns, gård, gå mot mer och mer självhushållning, leva mer, jobba mindre för en chef och då kan jag inte lägga 7000 kronor på ett element. ( kamrör) Det blir väldigt dyra kostnader för hönsen. Skulle bli 15 kronor per ägg.

Utan jag tänker en värmekälla under 1000. Jag var inne på värmerör, men hittar bara 180 w och det känns också för lågt. Då skulle jag behöva tapetsera väggarna med minst 4 värmerör och då är jag uppe i 1700 kr och det är inte värt. Skulle även behöva köpa en termostat isåfall till rören så de inte går på full värme hela tiden. Skulle jag hitta ett beg. kamrör skulle jag inte tveka.

Det bästa jag nu hittat är ett ipx4 klassat tätslutet el- element på 750w för 999. Utrustat med frostskydd och överhettningsskydd samt digital termostat så jag kan ställa in det på 5 grader.
Fortfarande lite för dyrt men bättre än inget.

Sett små frostvakter 200w med ip44. Men då behöver jag minst 3 och då blir det inte så billigt.

Kan också tillägga att jag skulle inte våga ha ett element inne hos hönsen, där spån och fjädrar är, utan elementet kommer stå 3 meter ifrån hönshuset och därmed även värma upp stallgången.
Idag håller det sig på 6 grader inne i hönshuset när det är 0 grader ute. Så det är hyfsat bra. Men vill ju ha 0 grader när det är 23 minus ute. Därav letande av värme.




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #11 skrivet: 09 okt-22 kl 16:51 »
Jag har inga problem med att förstå att du vill ha det billigt, men du måste förstå att det blir inte billigt att värma så mycket med el. Det vore en annan sak om du hyrde lokalerna och uthyraren lät elen ingå i hyran.


Att du inte har vägguttag hos hönsen går väl att lösa med skarvsladd, du har ju ändå eluttag i närheten. Värmelampor kostar någon hundring styck, och säg att du sätter en per höna så blir det bara ett par tusen med inklusive lamphållare. Lampan behöver inte sitta över hönan, jag har haft bakom sittpinnen och det har fungerat bra. Använde 50 W svarta keramiklampor.

Får hönorna ett rede med halm så kallnar inte äggen så fort att de fryser, och vattnet kan man ju ge i isolerat kärl som byts morgon och kväll. Jag kommer ändra lite här eftersom det klagas på att det behöver knackas is. Tänker ha dubbel uppsättning isolerade byttor så det aldrig behöver bråkas med fruset vatten ute. Ingen höna har heller törstat ihjäl för att vattnet råkat vara fruset någon timme.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #12 skrivet: 09 okt-22 kl 18:26 »
Om du mest är hemma på gården och kan hålla koll på temperaturen själv och slå av värmen när det börjar bli för varmt, så behöver du ju ingen termostat.

Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa all elmateriel fabriksny, det går ofta att hitta mycket av det du behöver begagnat.  Räkna inte med att allt finns färdigserverat och utannonserat på nätet, du kan behöva fråga runt bland folk i grannskap och bekantskapskrets osv.

Och glöm inte vad som tidigare har sagts i dessa trådar, att se inte bara på inköpskostnaden på utrustningen, tänk minst lika mycket på driftskostnaderna. Några hundra kronor hit eller dit i inköpskostnad spelar ingen större roll om ändå energikostnaden för att hålla hönshuset varmt en vinter blir uppåt 10000 kr, vi vet ju ännu inte hur lång och hård vintern blir eller hur elpriserna kommer att utveckla sig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #13 skrivet: 09 okt-22 kl 21:41 »
Jag kan inte ha värmelampa. Jag har för lågt tak så det skulle bli stekt höna. Och de värmelampor jag sett på olika företag granngården mfl är ändå inte dammsäkra, de har ipx4 som kapsling. Och de har inte hög watt,  max175 w.  Plus att jag inte har någon vägguttag i taket.
Mitt utrymme är 20 kvm så det skulle inte värma så mycket. Och då taket är lågt kan jag inte ha lampan över sittpinnarna, sen vill jag inte att äggen ska frysa och inte vattnet. Å då skulle jag behöva tre  värmelampor, och en värmeplatta. Å då skulle jag vara upp i 2200 kr helt plötsligt.

Grejen är den att jag vill gå runt på mina höns, gård, gå mot mer och mer självhushållning, leva mer, jobba mindre för en chef och då kan jag inte lägga 7000 kronor på ett element. ( kamrör) Det blir väldigt dyra kostnader för hönsen. Skulle bli 15 kronor per ägg.

Utan jag tänker en värmekälla under 1000. Jag var inne på värmerör, men hittar bara 180 w och det känns också för lågt. Då skulle jag behöva tapetsera väggarna med minst 4 värmerör och då är jag uppe i 1700 kr och det är inte värt. Skulle även behöva köpa en termostat isåfall till rören så de inte går på full värme hela tiden. Skulle jag hitta ett beg. kamrör skulle jag inte tveka.

Det bästa jag nu hittat är ett ipx4 klassat tätslutet el- element på 750w för 999. Utrustat med frostskydd och överhettningsskydd samt digital termostat så jag kan ställa in det på 5 grader.
Fortfarande lite för dyrt men bättre än inget.

Sett små frostvakter 200w med ip44. Men då behöver jag minst 3 och då blir det inte så billigt.

Kan också tillägga att jag skulle inte våga ha ett element inne hos hönsen, där spån och fjädrar är, utan elementet kommer stå 3 meter ifrån hönshuset och därmed även värma upp stallgången.
Idag håller det sig på 6 grader inne i hönshuset när det är 0 grader ute. Så det är hyfsat bra. Men vill ju ha 0 grader när det är 23 minus ute. Därav letande av värme.
Sluta stirra dig blind på att elementet kostar 7000:-.
Utan tänk på vad det kan kosta dig om du fuskar till det.
Hönshuset/stallet brinner ner, man gör en undersökning och konstaterar att du använt en lösning som inte faller inom regelverket.
Ingen utbetalning från försäkringsbolaget och kanske tom problem med rättvisan.

Sedan har vi kostnader för själva uppvärmningen, du vill bli självhushållande och då måste du verkligen se till alla kostnader.
Dvs se till att hålla tillbaka så många kostnader som möjligt.
Dvs värma upp på ett smart sätt i ditt fall.

Jag kom med ett förslag längre upp i det finns ett annat sätt och det är ett takmonterad strålelement med rätt klassning i min gardinlösning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-22 kl 23:31 »
Har du någon länk till takmonterad strålelement med rätt ipklass, de har jag inte kollat på än. Det är trätak, finns ingen risk för brand? Sett att värmelampa rekomenderas tex bara som tillfälligt. Inte dygnet runt.
Är det samma med takvärmen? Men berätta gärna mer om takvärmen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #15 skrivet: 10 okt-22 kl 01:27 »
Har du någon länk till takmonterad strålelement med rätt ipklass, de har jag inte kollat på än. Det är trätak, finns ingen risk för brand? Sett att värmelampa rekomenderas tex bara som tillfälligt. Inte dygnet runt.
Är det samma med takvärmen? Men berätta gärna mer om takvärmen.
www.google.se
Skriv in takvärme höns så får du ett gäng svar.
Bland annat denna tråden
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=162826.0

För att säkra mot brand finns det lite varianter.
Tex sätta dubbelgips i taket.
Ha en plåt som sitter en bit från taket och spalt mellan värmaren och taket för luftcirkulation.

För övrigt så nämner någon att dina höns har en dunjacka vilket gör att dom mår rätt gott när det är dragfritt och kallt.
Bara dom har bra mat.
« Senast ändrad: 10 okt-22 kl 01:41 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #16 skrivet: 10 okt-22 kl 10:06 »
Har du någon länk till takmonterad strålelement med rätt ipklass, de har jag inte kollat på än. Det är trätak, finns ingen risk för brand? Sett att värmelampa rekomenderas tex bara som tillfälligt. Inte dygnet runt.
Är det samma med takvärmen? Men berätta gärna mer om takvärmen.

Kolla i monteringsanvisningen för takvärmeelementen, där står det hur de ska monteras för att det ska bli brandsäkert mot taket (ev krav på isolering eller fritt luftutrymme mellan, etc etc).

 

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-22 kl 10:19 »
Jo det går ingen nöd på mina höns. De klarar minus. Därför jag valde denna ras. Men jag vill ha frostfritt. De klarar kyla men dwt kan bli minus 25 här på vintrrarna i flera veckor å där jag bor har vi billig el. Bor inte i södra sverige. Då hade jag iofs inte behövt ha värme alls.

www.google.se
Skriv in takvärme höns så får du ett gäng svar.
Bland annat denna tråden
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=162826.0

För att säkra mot brand finns det lite varianter.
Tex sätta dubbelgips i taket.
Ha en plåt som sitter en bit från taket och spalt mellan värmaren och taket för luftcirkulation.

För övrigt så nämner någon att dina höns har en dunjacka vilket gör att dom mår rätt gott när det är dragfritt och kallt.
Bara dom har bra mat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #18 skrivet: 15 okt-22 kl 17:33 »
Men elen är inte billig i Norrland heller, och kommer att bli dyrare. Även med låst pris på några ören så har du överföringsavgiften som väl ligger på en krona ungefär per kWh.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-22 kl 22:12 »
Men elen är inte billig i Norrland heller, och kommer att bli dyrare. Även med låst pris på några ören så har du överföringsavgiften som väl ligger på en krona ungefär per kWh.

Var hittar du siffran på 1 kr/kWh i överföringsavgift?  Två aktuella siffror som båda gäller Eo 2:
E.on 24,40 öre/kWh
Sundsvall elnät 20 öre/kWh
Båda siffrorna exkl moms, avser 16 A trefasabonnemang.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser