Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästsäljare som ej svarar  (läst 1473 gånger)

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
Hästsäljare som ej svarar
« skrivet: 19 mar-22 kl 11:16 »
Hej!
Jag är nu igång och letar efter den rätta hästen. Har hittat en otroligt fin häst, säljaren hade skrivit att ifall man är intresserad skulle man skicka ett meddelande om sig själv och vad man kunde erbjuda hästen, jag gjorde precis detta men meddelandet har bara lästs och inget svar verkar komma och flera dagar har gått.
Det finns inget nummer att ringa och jag kände verkligen att detta kunde vara något.
Jag googlar och detta fenomen verkar vanligt, att man lägger ut en annons och sen inte svarar på meddelanden. Annonsen har precis kommit ut så den är inte såld heller.
Vill inte tjata på någon som inte vill svara men jag undrar hur ni skulle gjort? Jag vill inte sumpa den här hästen känner jag.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hästsäljare som ej svarar
« Svar #1 skrivet: 19 mar-22 kl 13:15 »
Skriv igen? Kortfattad påminnelse...

Vet du vem säljaren är? Hamnade ditt meddelande bland meddelanden som sovrats bort av säljaren? Är du säker på att hästen och säljaren finns "på riktigt"?

Gör ett så bra detektivarbete som är möjligt, för att identifiera hästen och ägaren, kolla Blå Basen eller var nu hästen ska vara registrerad, att det existerar en häst med det namn och registreringsnummer som den påstås ha, och finns hela namnet på säljaren, försök att hitta att säljaren existerar via hitta, eniro, mrkoll och liknande. Om du hittar både häst och säljare, så ring upp vet ja!

Jag säljer då och då egenuppfödda hästar av en inhemsk bruksras, och det kommer ofta väldigt många mejl i samband med att annonsen läggs ut. Jag vill att kontakt i första hand tas via telefon, eftersom det "sorterar bort" potentiella oseriösa "brevvänner", som inte har ett verkligt intresse av att köpa.

En stor andel av mejlen är vad jag som säljare ser som "oseriösa".

T.ex. ungdomar i lägre tonåren som bor i andra ändan av Sverige, som vill ha fler bilder på hästen, och som utan vuxet och kompetent stöd, är olämpliga köpare av föga utbildade unghästar eller nyss avvanda föl, och om vuxenstöd nämns det inte. Vore det "seriöst", så skulle den vuxna svara. En annan kategori "oseriösa", är kontakter från utlandet, som verkar syssla med internetbedrägerier, dessa brukar vilja få reda på ett kontonummer där de snabbt kan sätta in en handpenning, men i själva verket handlar det om internetbedrägerier. En tredje kategori, är folk som kan vara seriösa, men som främst frågar efter fler bilder och/eller filmer på hästen, eller vill berätta att de minsann hade en granne som ägde den saluförda hästens mormor eller något liknande

Så på några dygn så kan det komma 30-40- mejl, och då är det lätt hänt att någon enstaka seriös intressent inte får det svar denne förtjänar tillräckligt snabbt, utan hamnar bland dem som får svar lite senare.

Jag svarar snabbt på de mejl som verkar komma från lämpliga köpare, och uppmanar till telefonkontakt, medan det kan ta några dagar, innan andra får något svar. 13-åriga tjejer som intresserar sig för nyss avvanda föl, får t.ex. en fråga om de har någon vuxen involverad, till de där skumma utländska skriver jag att export ej är möjlig, men jag skickar egentligen aldrig fler bilder och filmer utom efter en seriös telefonkontakt, eftersom det hittills sällan eller aldrig leder till att någon kommer och tittar på hästen när jag anstränger mig och skickar massor med bilder hit och dit, utan att ha pratat i telefon.

Jag hoppas att du får kontakt med säljaren, och att hästen infriar förväntningarna, och att du får köpa den!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hästsäljare som ej svarar
« Svar #2 skrivet: 19 mar-22 kl 13:47 »


Hej!
Jag är nu igång och letar efter den rätta hästen. Har hittat en otroligt fin häst, säljaren hade skrivit att ifall man är intresserad skulle man skicka ett meddelande om sig själv och vad man kunde erbjuda hästen, jag gjorde precis detta men meddelandet har bara lästs och inget svar verkar komma och flera dagar har gått.
Det finns inget nummer att ringa och jag kände verkligen att detta kunde vara något.
Jag googlar och detta fenomen verkar vanligt, att man lägger ut en annons och sen inte svarar på meddelanden. Annonsen har precis kommit ut så den är inte såld heller.
Vill inte tjata på någon som inte vill svara men jag undrar hur ni skulle gjort? Jag vill inte sumpa den här hästen känner jag.

Jag vill bifoga: Betal inte in 1 krona på hästen eller ett visst belopp innan att du har sett hästen och vet att den är i ett bra skick!
Ta hjälp av en veterinär om du tvivlar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
SV: Hästsäljare som ej svarar
« Svar #3 skrivet: 22 mar-22 kl 12:06 »
Tack för era svar, har gjort research hittat hästen på blå basen och ägarens sociala medier där bilder och filmer finns på hästen. Min tanke var att eftersom det inte stod något nummer och att hon hade uppmanat till att '' skriva en text '' så kanske hon skulle svara. Ska skriva och höra ifall hon sett mitt meddelande eller leta på ett telefonnummer.
Tanken är att provrida och såklart hälsa på hästen, och ta med en person med mycket kunskap. Och skulle hästen passa mig så gör jag såklart inte ett köp utan en besiktning av veterinär det känns som ett måste.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hästsäljare som ej svarar
« Svar #4 skrivet: 22 mar-22 kl 12:23 »


Jag önskar dig all lycka till med hästen ifall att det blir ett köp!
Det är en god ide att skriva text och fråga efter ett telefonnummer (visar att du är seriös intresserat)!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser