Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikanskt olvon  (läst 1917 gånger)

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
Amerikanskt olvon
« skrivet: 30 jan-22 kl 22:07 »
Någon som har amerikanskt olvon (Viburnum trilobum) och använder bären till något? Smakar de tranbär?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Amerikanskt olvon
« Svar #1 skrivet: 31 jan-22 kl 10:56 »

I handboken för odling här på Alternativ.nu under frukt och bär: Där kan du läsa om Amerikanskt olvon.
Jag har endast haft Skogsolvon och bär på denna olvon är giftiga (inte ätliga bär) men de användas i naturmedicin!
« Senast ändrad: 31 jan-22 kl 11:56 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Amerikanskt olvon
« Svar #2 skrivet: 31 jan-22 kl 13:12 »
Jag har läst om amerikanskt olvon i Alternativs handbok och på en massa andra sidor. Jag var mer nyfiken på om någon här på forumet kunde ge en smakrecension och kanske till och med har provat busken i högre zoner i Sverige. En buske är beställd och frågan är om den ska placeras i en lähäck eller om den ska få en "finare" plats  ;).

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Amerikanskt olvon
« Svar #3 skrivet: 25 feb-22 kl 20:12 »
Planterade ett amerikanskt olvon i mina föräldrars trädgård (zon 7) i somras. Tyvärr kan jag såklart inte säga något om smak eller härdighet ännu men jag hoppas att bären, om busken överlever, går att använda till gele. Om den överlever och bären är "värdelösa" i hushållet tror jag den kan funka som prydnadsbuske  :)
« Senast ändrad: 25 feb-22 kl 20:45 av Köxiken »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Amerikanskt olvon
« Svar #4 skrivet: 26 feb-22 kl 17:59 »
Lite förvånande att de bären går att äta när busken på alla andra sätt är så lik det vanliga svenska olvonet. För dess bär går verkligen inte att äta, jag har provat och de smakar inte ett dugg gott. De är väl lite giftiga men ingen skulle någonsin äta tillräckligt många för att bli sjuk. Till och med fåglarna drar sig för att äta bären, de brukar hänga kvar större delen av vintern och går åt först när allt annat ätbart är slut. Väldigt trevliga buskar annars så jag ser fram mot rapporter om hur de amerikanska funkar i Sverige. Det mesta som kommer från östamerika brukar ju tåla riktigt kalla vintrar men kräva varma somrar så jag skulle försöka plantera busken i ett varmt och vindstilla läge.

Bulleulle

  • Inlägg: 48
    • Lappland
SV: Amerikanskt olvon
« Svar #5 skrivet: 26 feb-22 kl 19:15 »
Det mesta som kommer från östamerika brukar ju tåla riktigt kalla vintrar men kräva varma somrar så jag skulle försöka plantera busken i ett varmt och vindstilla läge.
Jag kanske får försöka hitta ett vindskyddat läge. Beställde en 'Wentworth' som ska vara en rikgivande men tidig sort. Håller tummarna att bären hinner mogna när busken vuxit till sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser