Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda FTX system för värmespridning från kamin  (läst 3265 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Använda FTX system för värmespridning från kamin
« skrivet: 24 dec-21 kl 09:14 »
Idag passade jag på att testa den här tesen. Det är stabil utetemp på -8 och det har inte eldats på ett tag, tilluften är 8,3 grader då den kommer in i huset. Jag har tejpat utesensorn från en digital termometer inne i en tilluftsventil i vardagsrummet så det är hur jag mäter tempen på tilluften.

Jag gör eld i bastukaminen och har bastudörren öppen, jag rör inte fläktens hastighet så jag inte ändrar två variabler på en gång. Min teori är då att den varma  luften kommer ur bastun och tas upp i utsugsventilerna i FTX systemet och förvärmer luften in till resten av huset. Efter en halvtimmes eldande är tilluftens temperatur 11 grader. Vid skrivande stund är det 13,8 grader. Så det verkar göra en skillnad nog, 5,5 grader varmare tilluft. Vet dock inte vad den totala verkningsgraden blir, förmodligen inte så hög. Men veden är gratis tillsvidare.



P.S.
Utetempen har sjunkit till -9 och tilluften är 14,1 grader.
« Senast ändrad: 24 dec-21 kl 09:20 av DennisCA »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #1 skrivet: 25 dec-21 kl 14:01 »
Själva kaminen är ju inte så jätteeffektiv men annars stämmer det bra att det gör skillnad och fungerar.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #2 skrivet: 25 dec-21 kl 16:13 »
Körde med fläkt idag, blåste på kaminens skorsten, fick över 15 grader.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #3 skrivet: 25 dec-21 kl 18:16 »
Intressant försök! Det är tydligt att en FTX-värmeväxlare är duktig på att sprida värmen från en kamin eller annan värmekälla. Jag har också funderat på det, men inte gjort några mätningar.
Från början var din tilluft -8, och sedan frånluften värmt upp den, blev den +8,3 när den kom ut i vardagsrummet. Det är är bra resultat, men det förvånar mig lite att tilluften "bara" var 8,3. Det är ju ganska kallt. Min FTX-fläkt skulle ha eftervärmt luften till en mer behaglig temperatur, med mera elektricitet förstås. Eftervärmaren gå ju att stänga av, eller också värmer den mindre intensivt när en annan värmekälla är inblandad.
Jag har funderat lite på att komplettera med en luftvärmepump, men det finns några hinder att övervinna först. En luftvärmepump kan ju samarbeta med FTX-fläkten på ungefär samma sätt som din kamin. De kan också samarbeta alla tre. Dessutom kan luftvärmepumpen kyla ner het sommarluft tillsammans med FTX-fläkten. Den stora fördelen med att ha FTX-fläkten är varje fall den stora mängd frisk syresatt luft som vi får andas.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #4 skrivet: 25 dec-21 kl 19:01 »
Min FTX är väldigt enkel i utförande, allting är manuellt och styrs via tre knappar (fläkthastighet 4 farter, eftervärme 4 steg, värmeväxlare av/på), ingen eftervärmning åker på om man inte själv sätter igång det, inte ens en display finns. Inga givare heller.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #5 skrivet: 26 dec-21 kl 12:11 »
En enkel FTX är också värdefull. Genom dina försök får du kunskap om hur du kan effektivisera den. Jag har redan haft nytta av att läsa dina inlägg.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #6 skrivet: 04 jan-22 kl 14:13 »
Jag har funderat om man skulle montera kylflänsar på den del av rökröret som sticker upp ovanför stenarna, för att ta tillvara litet mera av den värme som annars går till spillo, blåsa på med fläkt för max återvinning av värme.

Jag läste på nåt engelskt forum om att det skulle kunna leda till kreosot-kondensering i skorstenen.

Men jag tänker detta är så liten sektion att det kan inte ha så stor skillnad och har man bra förbränning att börja med finns det inte så mycket sånt att kondensera. Det senare är jag lite osäker på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #7 skrivet: 04 jan-22 kl 14:24 »
Nu har du ju stenar som hindrar värmeavgången från den plåt som är nere i eldhavet, men annars skulle du kunna blåsa där. Om det kondenserar tjära där så brinner den snart upp igen.

Jag testade förresten med två plåtar inne i Harvian, enligt bild som du lade upp. I min så blev det sämre förbränning, så jag kör nu med vad som fungerat bäst, lite mycket aska i bak-kant på rostern så att den mesta luften kommer i framkant.

Sotade förresten kaminen igår efter att slarvat en längre tid, och det gjorde susen. Den är betydligt tåligare mot slarv än de vattenburna jag haft, men inte helt :-[

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #8 skrivet: 04 jan-22 kl 15:56 »
Jag läste på nåt engelskt forum om att det skulle kunna leda till kreosot-kondensering i skorstenen.

Men jag tänker detta är så liten sektion att det kan inte ha så stor skillnad och har man bra förbränning att börja med finns det inte så mycket sånt att kondensera. Det senare är jag lite osäker på.

Kreosot är en beståndsdel i stenkolstjära och förekommer bara då man eldar med stenkol.
Vid vedeldning och en någotsånär bra eldstad med fullständig förbränning (genomtänkt sekundärluft osv), så ska man knappast behöva befara några nämnvärda mängder tjära i rökgaserna annat än just vid tändningen, och då är ju skorstenen kall i vilket fall.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #9 skrivet: 04 jan-22 kl 19:15 »
Kreosot är en beståndsdel i stenkolstjära
Jag har haft uppfattningen att kreosot gjorts av stenkol som en biprodukt vid stadsgasframställning men enl Wikipedia kan det tydligen oxå vara baserat på träkol.

Kan det inte vara så enkelt att de engelskspråkiga avser tjära när de talar om risk för kreosotutfällning i skorstenar?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #10 skrivet: 04 jan-22 kl 19:20 »
Eller att de eldar med stenkol.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #11 skrivet: 04 jan-22 kl 19:37 »
Jag har förstått det som det står i wikipedia, det finns två sorts kreosot:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreosot

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #12 skrivet: 04 jan-22 kl 23:19 »
Det var intressant, Dennis. Jag har helt missat att kreosot är ett samlingsnamn för en kemikalieblandning, och att den används även för trätjära.

Och att namnet kom till med tanke på läkande funktion, köttbevarande.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #13 skrivet: 05 feb-23 kl 11:22 »
På tyska ebay kan man köpa dessa ganska billigt, vilken tror ni är effektivare? Jag tror den första, plus speciellt om man har en fläkt som kan blåsa på den.




Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #14 skrivet: 05 feb-23 kl 12:10 »
På tyska ebay kan man köpa dessa ganska billigt, vilken tror ni är effektivare? Jag tror den första, plus speciellt om man har en fläkt som kan blåsa på den.




Dom är ruskigt effektiva då ytan som kan avge värme ökar betydligt.
Dock bör man vara försiktig med fläktar då det kan innebära att rökgaserna blir för kalla och det kan innebära att man får problem med beläggningar i skorstenen med skorstensbrand som följd.
Dessutom kan sotaren ha åsikter om den.
En bekant har en sådan och plockar ur den inför sotning och sotar ur den själv med sotarens goda minne.
Dvs man behöver ha en lösning som tillåter att man plockar ur den enkelt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #15 skrivet: 05 feb-23 kl 18:49 »
Den första var ju snygg, men ser lite svårsotad ut.

Jag tror inte man behöver vara orolig för beläggningar som ger skorstensbrand om man kyler rökgaserna kraftigt med den där, för det är i den tjäran sätter sig. Däremot kan man ju kyla så pass mycket att man tappar drag och även så pass att vattenångan kondenserar i skorstenen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #16 skrivet: 06 feb-23 kl 10:38 »
Jag köpte den första, för mycket värme (300+) går ut i skorstenen trots jag har spjället i skorsten mindre än halvöppet och asklådan totalstängd i kaminen. Med kaminfläkt bör det blir en förbättring.

Tänker den bör gå att sota om man har en böj ovanpå med sotlucka.

Kondensrisk eller tjära tvivlar jag det blir mycket av med tanke på hur bra och varmt det brinner.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Använda FTX system för värmespridning från kamin
« Svar #17 skrivet: 06 feb-23 kl 12:04 »
Blir intressant när du redovisar de första mätvärdena.

Du kan säkert bränna ur den genom att köra en laddning ved i kaminen och öppna luckan helt när värmetoppen passerat. Har det satt sig sot eller tjära i den så brinner det upp då, blir ju som ett partikelfilter på en bil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser