Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel Havre eller korn..  (läst 1423 gånger)

scotty

  • Inlägg: 14
    • Närke
Hel Havre eller korn..
« skrivet: 23 aug-21 kl 13:43 »
Hej! Min bonde har fått dålig skörd av korn. Det har jag fodrat mjölkgetterna med innan. Nu har jag bara tillgång av havre i år funkar det lika bra? Vill helst hålla mig till samma bonde :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hel Havre eller korn..
« Svar #1 skrivet: 03 sep-21 kl 21:07 »
Havre funkar utmärkt, det fodrade jag alltid mina mjölkande getter med!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hel Havre eller korn..
« Svar #2 skrivet: 04 sep-21 kl 06:19 »
Jag har under åren noterat att en liten del koncentrat tillsammans med hel spannmål verkar göra getternas matsmältning mindre känslig när de äter spannmål.
Beror kanske på vilket koncentrat man använder också. Någon annan som har erfarhet av det ?

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hel Havre eller korn..
« Svar #3 skrivet: 07 sep-21 kl 06:09 »
Absolut, Jakobn! Jag gav inte getterna enbart havre, utan en blandning av lika delar hel havre, betfor (torr) och något koncentrat för mjölkkor. Deras matsmältning vill ju ha en del att jobba med, för att de ska må bra  :) .
När jag var på kurs med den legendariske veterinären Kalle Hammarberg fick jag höra om en mjölkgård där getterna fick fri tillgång på kraftfoder för att mjölka riktigt  bra, och för att deras matsmältning inte skulle bli försurad av alla dessa lättsmälta kolhydrater, fick getterna också fri tillgång på bikarbonatpulver (som är basiskt).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser