Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns  (läst 2763 gånger)

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« skrivet: 08 jul-21 kl 08:28 »
Hej!
 Jag ska snart bli ägare till en liten besättning Hedemorahöns och sitter och funderar över foder...

Har förstått från olika trådar här att lantrashöns inte behöver (mår bra av?) värpfoder. Och utifrån det verkar valet stå mellan att ge dem allfoder + snäckskal som bas alternativt blanda eget av spannmål och frön + snäckskal. Hönsen kommer vara frigående och få matrester så även få föda därifrån.

Min fråga är till er som har lantrashöns och kanske specifikt då Hedemorahöns. Om ni ger dem egen blandning foder, vad ger ni då? Innehåll och fördelning.

Samt en (kanske dum?) fråga som uppstod när jag kollade runt lite. Solrosfrön till höns, ska de vara skalade eller klarar dem oskalat frö?

Om någon har någon övrig åsikt eller tips på ämnet är jag också intresserad!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #1 skrivet: 08 jul-21 kl 09:15 »
Använder aldrig värpfoder , vad jag förstå det så är det för att pressa våra stackare att värpa mer ? vi vill inte styra våra till det och slita på dom, ger våra hedemora vanligt basfoder och sen då allt dom kan äta som vi slänger i vårt hushåll.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #2 skrivet: 08 jul-21 kl 12:47 »
Om du skall ha dem i genbank, så finns ju bra sida på kackel, om hur du skall sköta dina lantrashöns.

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #3 skrivet: 08 jul-21 kl 16:24 »
Använder aldrig värpfoder , vad jag förstå det så är det för att pressa våra stackare att värpa mer ? vi vill inte styra våra till det och slita på dom, ger våra hedemora vanligt basfoder och sen då allt dom kan äta som vi slänger i vårt hushåll.

Okej ja precis det var det jag läste mig till också, ger ni något snäckskal?

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #4 skrivet: 08 jul-21 kl 16:25 »
Om du skall ha dem i genbank, så finns ju bra sida på kackel, om hur du skall sköta dina lantrashöns.

Tack för tips! Det var väldigt kärnfull info där!

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #5 skrivet: 26 jan-22 kl 20:47 »
ger ni något snäckskal?
Vi ger inget snäckskal, bara krossade äggskal från egna och köpta ägg.
https://forsnashemman.blogspot.com/2014/01/aggskal-i-retur.html

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #6 skrivet: 30 maj-22 kl 19:10 »
Jag tänkte ställa samma fråga, men hittade här. Hon jag ska köpa hedemora av sa att jag inte skulle ge värpfoder, att det inte är naturligt för hedemora och man ska inte manipulera dem.
Jag ska ge ell allfoder, basfoder. Men av nyfikenhet, någon som vet hur mycket mer ägg man får av värpfoder?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #7 skrivet: 31 maj-22 kl 10:12 »
Jag har läst deklarationen av näringsinnehållet på basfoder och värpfoder, dvs Granngårdens varianter.  Enda skillnaden är värpfodret innehåller mer kalk och ska därför inte ges till kycklingar.   Därför tror jag inte det spelar någon roll för äggproduktionen vilket man ger, i alla fall så länge hönorna har tillgång till snäckskal så mycket de vill.    Möjligen har andra fabrikat annat innehåll.  Men det är bara att läsa på påsen. Eller fråga tillverkaren.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #8 skrivet: 31 maj-22 kl 13:29 »
Och kalk borde väl bara var bra att de får i sig? Blir förvirrad, vad jag ska välja för foder. Min kycklingar kommer dock inte vara i värpande tillstånd när jag får dem. De kan dröja 2 månader innan de börjar värpa så kanske ska starta med ett allfoder ändå.
Sen har muslivarianterna, vad är det för skillnad, på musli och pellets?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Nybörjare - fråga om foder till Hedemorahöns
« Svar #9 skrivet: 31 maj-22 kl 13:30 »
Vad är lämpligast som extra godis att strö ut på golvet å leta upp- krossad majs, vete eller korn?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 5 användare (3 dolda)
Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser