Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda granved, är det dåligt?  (läst 22551 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-22 kl 23:18 »
Eldar vidare med granveden.  ;D Som många sagt brinner den upp fort. Har en del torrgran jag eldar, den verkligen flammar upp och försvinner, som att den har extra luft i sig. Kör ofta med stängt dragspjäll och öppen sekundärluft, ingen synlig rök och ingen stank, sotaren har inte klagat och varmt blir det så det är väl bra då antar jag. Tack för alla kommentarer!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-22 kl 07:02 »
Gran brinner snabbt upp, men funkar. Tall innehåller mycket kåda som lägger sig på innsidan av skorstenen, välkänt att det i värsta fall kan bli soteld = brand på innsidan av skorstenen.

Det där tror jag bara stämmer om man har ofullständig förbränning. Min kakelugn har sekundärluft så den brinner rent.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-22 kl 08:58 »
Jag eldar med gran och tall och lövved ibland det har gått bra, och fungerar bra. Som alltid är det bäst om veden är ordentligt torr. Sen vill jag slå ett slag för grangrenar som en bra ved, speciellt i köksspisen. Dom har ett högt värmeinnehåll.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #23 skrivet: 10 feb-22 kl 09:25 »
Det där med torrheten är beroende på vilken eldstad man har och vilket drag. Det är inte alltid bäst med torr ved. Däremot är det alltid bäst med syreöverskott om man ser till miljön och sot/tjärbildning.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-22 kl 09:53 »
Jag instämmer om grangrenar. De är mycket kompaktare än stamveden, speciellt de tjocka grenarna som suttit långt ner. Gångel heter de för övrigt i min värld :)

Hittar man en rak sådan kan den bli ett bra skaft. Skulle gärna ha en sån som genomgående axel för att hänga upp en stor pappersrulle i garaget eller en kabeltrumma som ska mata ut tråd, mycket hellre än ett kvastskaft.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-22 kl 11:43 »
Jag instämmer om grangrenar. De är mycket kompaktare än stamveden, speciellt de tjocka grenarna som suttit långt ner. Gångel heter de för övrigt i min värld :)
Hittar man en rak sådan kan den bli ett bra skaft. Skulle gärna ha en sån som genomgående axel för att hänga upp en stor pappersrulle i garaget eller en kabeltrumma som ska mata ut tråd, mycket hellre än ett kvastskaft.

Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!
« Senast ändrad: 10 feb-22 kl 11:49 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-22 kl 11:54 »
Fryser man så är vilken ved som helst fin ved.

Som nämnts innan.
Energiinnehållet kan man mäta på olika sätt, ser man till volym så kan det skilja enormt.
Men räknar man till vikt så blir skillnaderna betydligt mindre för att nästan försvinna.

Ska man göra det lätt för sig så.
Ju tyngre den torra veden är per volymenhet desto mer svettas man när man bär in det och då kan det bli svettigt inne också när man eldar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-22 kl 12:07 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-22 kl 13:36 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.
Precis.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-22 kl 17:04 »
Tycker mest det spelar roll om man har en liten vedbod eller köper veden. Ved skulle egentligen säljas per kilo om det skulle spegla energin.

Instämmer. Och per kg torr vikt, inte per kg inklusive fukt.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-22 kl 20:35 »
Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!
Rönn, ek och oxel är de bästa träslagen som förekommer i skogen här, dock har jag ingen rönnskog och marken är för dålig för att odla ek. Bok är väl bland det bästa som finns att bränna i dina trakter men du kanske inte eldar?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #31 skrivet: 10 feb-22 kl 21:31 »
Är Rönn inte det finaste ved man kan elda med?
Det ger den bästa varma i förehållande till volym!

Jo, ur energitäthetssynpunkt är rönn oöverträffad, men det finns ju andra egenskaper hos ved som man i vissa fall kan (eller måste) värdesätta högre.

Om man är angelägen om att få igång en brasa snabbt eller få största möjliga värmeeffekt ur en liten eldstad (t ex om man har bråttom att koka kaffe på vedspisen på morgonen eller om det gäller att snabbt värma upp ett utkylt hus), så är det bättre att elda lätt och porös ved, men då får man ju finna sig i att mata elden desto oftare, och att vedförrådet tar stor plats.

En nackdel med rönn är att den är så hård att den är svår att klyva, i synnerhet om den redan har hunnit torka innan klyvningen. Billiga, klena hydraulklyvar klarar ofta inte av grova rönnklabbar, det kan t o m hända att vedträn sprätter iväg med sådan kraft att de skadar människor. Och den som handklyver med yxa och inte har så god fysik, kan vara tvungen att hålla sig till mer lättkluvna träslag för att orka.

Om man har problem med tjärbildning i eldstad eller skorsten (t ex om man har en äldre kamin eller värmepanna utan sekundärluftinsläpp), så bör man välja ved som ger så litet tjära som möjligt och får finna sig i eventuella andra nackdelar som den veden har. T ex al, sälg, somliga påstår att asp också ska vara bra ur den synpunkten.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #32 skrivet: 10 feb-22 kl 23:12 »
Granved är ju lätt tillgängligt och i barkborre tider möjligt att skaffa billigt för den som så önskar.
Jag har eldat ytved av rönn efter att ha sågat slöjdämnen, det var energirikt nästan som äppleträd

Av svenska skogsträd tror jag bok och ek är bäst, men vem har sånna skogar och möjlighet att elda sån ved?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #33 skrivet: 10 feb-22 kl 23:46 »

Av svenska skogsträd tror jag bok och ek är bäst, men vem har sånna skogar och möjlighet att elda sån ved?

Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #34 skrivet: 11 feb-22 kl 10:56 »
Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D
Det växer allt lite ek här i Östergötland med, men inte tillräckligt i min skog så det räcker till brännved utan jag bränner det som finns och det som är för dåligt att såga som rutten och torr gran.

Har du möjlighet att värma dej med den ek och bok som växer i hagarna eller är det en förbisedd och outnyttjad resurs?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-22 kl 11:03 »
Vi som bor i söder där det växer ek och bok i hagarna.   :D

Ja det är sant och frukterna: Ekollon även bokollon är mycket näringsrika och är egentligen som nötter!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-22 kl 11:12 »
Ja det är sant och frukterna: Ekollon även bokollon är mycket näringsrika och är egentligen som nötter!
Jo, men inte omfattas nötterna av allemansrätten och ädellövet brukas allt för lite till ved och virke.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-22 kl 11:23 »
Jo, men inte omfattas nötterna av allemansrätten och ädellövet brukas allt för lite till ved och virke.

Nej de omfattas inte av allemansrätten!
Ek och Bok är faktisk vanliga vedsorter som ofta används i söder!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #38 skrivet: 11 feb-22 kl 14:46 »

Har du möjlighet att värma dej med den ek och bok som växer i hagarna eller är det en förbisedd och outnyttjad resurs?

Nädå vi eldar oftast med ask som blandas med ek, björk och just nu bok sedan en stor sådan fällts. Har varken gran eller tall på vår mark. En finns det en del av dock. Huvudsakliga värmekällan är bergvärme med tillskott av rörspis och sparspis.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #39 skrivet: 11 feb-22 kl 16:07 »
Jag har både ek och bok här men det är ganska stor skillnad på hur de växer. Eken är mycket mer krävande, den måste ha hyfsad jord och ingen konkurrens från granar för att det skall bli något. Annars står plantorna bara och stampar och växer inte, och stora träd stannar i växten och dör. Död ek är dock riktigt bra ved, mycket bättre än färsk ek som jag inte tycker om. Boken däremot kan verkligen konkurrera med granen och växer även på magra jordar och i skugga. Och den är fantastisk ved, förmodligen bättre än rönn, som nog är det bästa man kan elda med norr om ädellövträdens nordgräns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser